Opstarten van mijn computer (desctop)

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Opstarten van mijn computer (desctop)

Geachte medegebruikers van het forum.
Ik heb een nieuwe computer gekocht.
Het besturingssysteem is Microsoft 10 home edition
De harde schijf is een SSD schijf (zonder bewegende delen)
Als ik mijn computer opstart, dan merk ik dat eerst een lampje gaat knipperen van mijn DVD multi recorder
Dit maakt geluid, waarschijnlijk omdat de computer gegevens wil halen van een DVD schijf die niet in de DVD brander /lezer zit
Daarna begint er een oranje lampje te knipperen omdat nu de computer gegevens laad van de SSD schijf
(state Solid Drive)
Is het mogelijk om in het microsoft 10 home edition besturingsprogramma een instelling te wijzigen, zodat bij het opstarten de computer gelijk zijn opstartinformatie wordt gehaald van de SSD schijf?
Ik heb niet veel verstand van computers.
Ik ben dan ook zeer erkentelijk voor de hulp die U mij aanbied

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Opstarten van mijn computer (desctop)

Dat kan in de BIOS. Dat is nog voordat windows opstart.
Je ziet bij het opstarten helemaal in het begin iets van “pres xxx for setup” waarbij xxx vaak “del” of F12 is.
Druk dan DIRECT op die knop en houd hem vast tot je in het bios menu komt.
Daar staat dan waarschijnlijk ergens je DVD als 1st boot device. Die haal je weg, en alle andere items schuif je 1 omhoog (2nd wordt 1st enz.)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Opstarten van mijn computer (desctop)

Hallo,

Goede vraag. Ik ga ervanuit dat je geen CD/DVD of iets dergelijks in je CD speler hebt. Bij het opstarten kan het zijn dat de computer kijkt of dit een CD/DVD is met een besturings systeem is. Dit maakt de computer een beetje langzamer bij het opstarten.

Je kunt in de computer de "boot" volgorde instellen. Makkelijk gezegd betekend dit de volgorde waar de computer moet zoeken naar een besturingssysteem. Het besturing system kan zich bevinden op bijvoorbeeld: een USB stick, DVD, op ergens op een netwerk. In jouw voorbeeld is dat de mooie solid state drive met Windows 10.

De beruchte bootvolgorde moet ingesteld worden in de computer zelf (niet in windows). Dit noem of noemde men de BIOS (basic input output system).

Om de bootvolgorde te wijzigen moet je voordat windows opstart in het BIOS scherm komen. Je moet wel een beetje zeker zijn wat je doet. In het Bios kun je ook belangrijke computer instellingen wijzigen. Je moet dan een beetje zeker zijn wat je doet anders kunnen functionaliteiten uitvallen. Goed opletten wat je doet!

https://www.youtube.com/watch?v=yHD6fQS79T0

Gr,

Vince

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Opstarten van mijn computer (desctop)

Excuses het filmpje in de link sluit niet helemaal aan bij jouw vraag. Excuses.

Berichten: 12.262

Re: Opstarten van mijn computer (desctop)

Het is inderdaad een BIOS/UEFI ding en staat helemaal los van windows - dit gedrag zou je computer ook vertonen als je er linux, macOS of whatever else op zou draaien.

Je komt er meestal bij door er direct naar het opstarten een bepaalde toets in te drukken - vroeger werd meestal wel even getoond welke, maar in nieuwe systemen vaak niet meer. F1, F11, F12, ESC zijn gangbare kandidaten.

Ergens in het menu dat daarna verschijnt kun je zoals gezegd de volgorde kiezen, en voor dagelijks gebruik gewoon de ssd als eerste instellen. Mocht booten daarvan niet lukken dan gaat het systeem voor de 2e optie enzovoorts. Als je van andere instellingen af blijft is het verder ongevaarlijk die volgorde aan te passen.

Veel systemen kunnen ook booten vanaf een USB stick of zelfs SD card in de ingebouwde reader. Dat kan bijzonder handig zijn als je een keer los van je bestaande schijf wilt booten, of dat wilt doen omdat je installatie corrupt is geraakt en je beste optie is om een recovery drive op een USB stick te zetten (vooral als je geen optische drive hebt).

Aanrader is wel om dit niet ingesteld te laten met USB als eerste keuze - dat maakt het nog gemakkelijker om de gegevens van een verloren/gestolen computer te halen (niet dat dat moeilijk is met enig windows systeem zonder bitlocker). En zet gelijk even een password voor die BIOS/UEFI toegang als je toch bezig bent :D

Reageer