VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Geachte heren,
Is het mogelijk om een oude VHS band (zo;;n groot ding af te spelen op mijn samsung tv (full hdscherm)
DE VHS recorder is van het merk aristona en beschikt aan de achterkant over een scartaansluiting en over 2 aansluitingen voor coax kabels ( een male en een female) kan ik een kabel bestellen met aan de ene kant een coax kabel (male of female en aan de andere kant een HDMI aansluiting , die ik dan in mijn poort HDMI 3 kan stoppen aan de achterkant van mijn digitale samsung tv met scherm (full HD)
Bij voorbaat hartelijk dank
Hoogachtend
aadkr.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Coax naar HDMI bestaat niet. Wel kun je een male/female coaxkabel gebruiken (zoals waarschijnlijk indertijd ook bij de recorder geleverd werd) en die op de antenne-ingang van de tv aansluiten.
Dan wel even zoeken hoe je het kanaal waarop de recorder 'uitzendt' op je tv kunt instellen.
Het ie in ieder geval een analoog signaal, anders dan wat tegenwoordig door kabelbedrijven geleverd wordt.

Berichten: 12.262

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Het bestaat wel: een composite naar HDMI converter. Het is in de regel een los kastje met analoge ingang voor ofwel een composite, ofwel een RGB scart signaal. Het lastige aan scart is dat het beide mogelijk ondersteund en ik geen idee heb welke opties je VHS recorder kan gebruiken.

Verwacht er echter niet al te veel van: VHS video is inherent interlaced, en dat een beetje fatsoenlijk compenseren is behoorlijk moeilijk. Je krijgt ofwel een raar 'kam' effect in je beeld, ofwel de halve verticale resolutie, wat echt heel laag is voor een moderne TV.

Er is wel software die die de-interlacing iets beter kan doen dan met de botte bijl, maar prettig kijken wordt het nooit. Ik zou het niet aanraden tenzij het gaat om dierbare beelden die je wilt bewaren voor de toekomst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Benm schreef: za 25 jan 2020, 18:29 Het bestaat wel: een composite naar HDMI converter.
Mijn indruk is dat het hier een coax antenneaansluiting betreft, geen composiet signaal.
Zo werkte die VHS-recorders allemaal, antennekabel in recorder en antenne-uitgang naar tv.

Berichten: 12.262

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Er lijkt een SCART connector aan die VHS te zitten, dus daarop zou je een composite of RGB signaal moeten aantreffen.

Als het puur een ouderwetse VHS is die het signaal slechts over een RF TV kanaal uitstuurt heb je een aparte demodulator nodig. Op zich was dat niet heel ongebruikelijk bij oudere VHS recorders, maar als er een scart connector aan zit zou je verwachten dat je het signaal kunt oppakken zonder het te moeten demoduleren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Sorry, je had het over de SCART, ik dacht dat je op de coax aansluiting doelde.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Heb je een typenummer of foto van de aansluiting van je tv? Het zou helpen als hij iets anders dan hdmi heeft. Misschien via een meegeleverd verloopje.

In volgorde van beeldkwaliteit (goed-slecht)
1) rgb scart
2) Component (3 gekleurde ronde stekkertjes r,g,b voor beeld.
3)S-vhs / S-video (klein rond stekkertje met iets van 8 pennen)
4) Composiet (gele ronde stekker)
5) Via de coax antennekabel.

5 kan waarschijnlijk altijd wel. Als je mazzel hebt lukt 1 of 2 ook wel.

Berichten: 12.262

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Het vervelende met SCART connectors is dat de zowel pinnen hebben voor RGB als composite maar die niet altijd beide aangesloten zijn. Het kan dus dat je er alleen composite of alleen RGB uit komt, ook al zijn er draden voor aanwezig in de connector.

Die kastjes kosten 2 tientjes oid, gewoon ergens bestellen met gratis retourzending en kijken of het werkt - goed kans van wel.

Berichten: 856

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Als je de band 1 maal wilt bekijken kan het zoals hierboven.

Met iets meer moeite kan je die film ook omzetten naar bijvoorbeeld mp4 en digitaal afspelen.
als jouw video recorder het nog doet kost een kastje om dat voor elkaar te krijgen niet zo heel veel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Als alternatief kan je ook even naar diensten als deze kijken. Reken op iets in de buurt van 30 euro per uur naar DvD omgezet materiaal en iets meer voor overzetten naar USB (ivm de bijgeleverde stick).

Berichten: 12.262

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Dergelijke oplossingen zijn ideaal als het apparaat waarop je iets wilt bekijken het begeven heeft.

Heb je echter VHS banden en een nog werkende VHS speler/recorder dan kun je de beelden ook zelf capturen met een computer. Ook daar heb je vrij goedkope chinese kastjes voor die je analoge RGB of composite signaal omzetten naar digitaal via een USB poort.

Als het materiaal analoge film is (het soort dat je moest laten ontwikkelen) dan is het soms mogelijk veel betere kwaliteit te behalen dan een DVD kan bieden. Bij 8mm film is het nog een beetje op het randje, maar bij 35mm of zelfs 70mm film kun je het scannen met een resolutie die full-HD overtreft.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: VHS band afspelen op digitale tv (samsung met fullhd scherm

Ik zou het anders aanpakken.

Gebruik eerst de computer, daarvoor is een Grabber nodig en waarschijnlijk wat verloop stukjes.
Op de computer moet er wat software voor worden gekocht. (die zit meestal bij de Grabber)

Let op wat het programma er van maakt, vaak is dat niet MP4.

Heb je het eenmaal digitaal dan kun je de VHS band weggooien.

PS.
Mijn overbuurman heeft het beter voor elkaar, die komt dat soort banden bij mij brengen. :D

Reageer