Robbenvlees.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Robbenvlees.

De Eskimo's eten robben vlees en vlees van soortgelijke dieren.
Het is dus eetbaar, dat is niet het probleem.

Maar is het voor ons mensen hier te pruimen?
Of is het zo tranig dat wij er onze neuzen voor zouden ophalen?

PS.
Ik plaats dit hier, omdat ik geen andere goede plaats weet.

Berichten: 12.262

Re: Robbenvlees.

Dat is een beetje afhankelijk van hoe selectief je bent qua voedsel.


Het vlees van een walrus, zeeleuw of iets dergelijks is vet,in de zin van een speklap.

Je kunt het, mits goed bereid, compleet veilig eten, maar of het je smaakt is een persoonlijke kwestie
.

Berichten: 3

Re: Robbenvlees.

Dit is heel verrassend, ik denk dat het een positief effect heeft op de gezondheid.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Robbenvlees.

Benm schreef: ma 17 feb 2020, 19:19
Je kunt het, mits goed bereid, compleet veilig eten, maar of het je smaakt is een persoonlijke kwestie
.
Dat durf ik niet zo hard te zeggen.

sommige weefsels van robben bevatten nogal veel cadmium en/of zeer grote hoeveelheden vitamine A. Zulke hoeveelheden Vit A dat je een dusdanige overdosering krijgt dat het giftig wordt.

dus compleet veilig... nee

Berichten: 12.262

Re: Robbenvlees.

Dat is natuurlijk wel heel afhankelijk van hoe veel/vaak je het eet. Als je het 1 keer doet om het te proberen denk ik niet dat je acuut vergiftiging krijgt door zware metalen of vitamine A.

Ergens is het ook niet aan te raden om dagelijks roofvissen als tonijn, zwaardvis of makreel te eten gezien de ophoping van zwarte metalen in de voedselketen. Dat wil absoluut niet zeggen dat je ziek zult worden als je 1 keer in de maand oid een moot zwaardvis eet, maar als het om een of andere reden het merendeel van je dieet gaat worden heb je een andere situatie.

Over de smaak durf ik weinig te zeggen, ik heb nog nooit de gelegenheid gehad iets dergelijks te eten, maar zou het gerust proberen als het ergens betaalbaar op het menu stond. In nederland is het voor zover ik weet verboden om producten van dergelijke dieren in voeren (ook al zijn er vele helemaal niet bedreigde soorten volgens CITES), wellicht dat ze het in scandinavie nog wel hier en daar serveren.

Wellicht smaakt het een beetje als walvis? Niet dat je dat hier kunt proeven, maar wellicht wel in japan of iets dergelijks, mocht je geen liefhebber zijn van ijzige bestemmingen ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Robbenvlees.

In de Scandinavische landen, met name Noorwegen, is zeehondenvlees en walvisvlees volop te koop. Gewoon in de supermarkt, in het vriesvak. Zeehond smaakt een beetje naar speklap, walvis heb ik nooit geproefd.

Berichten: 12.262

Re: Robbenvlees.

Bijzonder - dat het tamelijk vet is lijkt wel duidelijk, maar ik zou ergens denken dat het ook wel een karakteristieke smaak zou hebben. Mocht ik ooit in een land komen waar ze het verkopen dan zal ik het ongetwijfeld proberen, misschien is het zelfs wel lekker :)

Reageer