COVID19 maatregelen - zinvol?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 12.262

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Jurisprudentie is lastig, deze situatie is de eerste keer - ik kan me geen vergelijkbare situatie bedenken uit de afgelopen decennia.

Toetsing vooraf door de RvS is dat weer niet heilig: het is niet ongekend dat een rechter uiteindelijk oordeelt dat de RvS geen gelijk had.

Berichten: 442

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Voor Xilvo:
1) als in de praktijk blijkt dat geelwortel ontstekings remmend werkt dan is dat bewijs genoeg. De chinezen en indiers weten dat al eeuwen zo niet duizenden jaren. Ik heb het zelf ook meegemaakt bij het begin van een 'frozen shoulder'. Dat is een enorme ontsteking van de schouder ligamenten en wordt dat niet aangepakt dan eindig je met een schouder die volkomen vast zit. Zodra die ontstekingsreactie begint moet je direct aktie ondernemen. De reguliere geneeskunde spuit dan corticosteroïden in je schouder en de natuur geneeskunde gebruikt o.a. geelwortel (iets wat jij ongetwijfeld als kwakzalverij aanduid). Nu, ik heb dus voor de geelwortel behandeling gekozen; 4 capsules in de morgen, 4 in de middag en 4 in de avond. Na 2 dagen begon het te werken en na 4 dagen was ik af van de ontsteking.
Dat is bewijs genoeg!! Dat de farmaceutische industrie er geen onderzoek naar doet is begrijpelijk, ze kunnen er niets aan verdienen.
2) De jonge mensen die aan corona overleden zijn hadden bijna allemaal al iets onder de ledenen, lees er de artikelen maar op na. Als je gezond bent heb je niets te vrezen. Je kunt het gewoon uitzieken.
3) Je 3e opmerking laat zien dat je niet begrijpt hoe immuniteit wordt opgebouwd. Een onhygiënische manier van leven laat je kennismaken met allerlei ziekteverwekkende organismen (bacteriën, virussen, parasieten, etc.) en daardoor bouw je immuniteit op (geheugen cellen noemen ze dat). Ga maar eens naar India, Bangladesh, Pakistan, je weet niet wat je ziet en dan zul je begrijpen wat ik bedoel (baden in de Ganges rivier waar gewoon het riool op geloosd wordt, o.a)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Boormeester schreef: ma 06 apr 2020, 21:32 Voor Xilvo:
1) als in de praktijk blijkt dat geelwortel ontstekings remmend werkt dan is dat bewijs genoeg.
Dit is een wetenschapsforum. Als je met een goede wetenschappelijke bron kunt komen ben ik overtuigd, eerder niet.
Boormeester schreef: ma 06 apr 2020, 21:32 Ik heb het zelf ook meegemaakt bij het begin van een 'frozen shoulder'. Dat is een enorme ontsteking van de schouder ligamenten en wordt dat niet aangepakt dan eindig je met een schouder die volkomen vast zit. Zodra die ontstekingsreactie begint moet je direct aktie ondernemen. De reguliere geneeskunde spuit dan corticosteroïden in je schouder en de natuur geneeskunde gebruikt o.a. geelwortel (iets wat jij ongetwijfeld als kwakzalverij aanduid). Nu, ik heb dus voor de geelwortel behandeling gekozen; 4 capsules in de morgen, 4 in de middag en 4 in de avond. Na 2 dagen begon het te werken en na 4 dagen was ik af van de ontsteking.
Dat is bewijs genoeg!!
Nee, dat is het niet. Je weet niet wat er was gebeurd als je die geelwortel niet had gebruikt.
Anekdotisch bewijs is geen bewijs.
Boormeester schreef: ma 06 apr 2020, 21:32 2) De jonge mensen die aan corona overleden zijn hadden bijna allemaal al iets onder de ledenen, lees er de artikelen maar op na. Als je gezond bent heb je niets te vrezen. Je kunt het gewoon uitzieken.
Dat is onjuist.
Boormeester schreef: ma 06 apr 2020, 21:32 3) Je 3e opmerking laat zien dat je niet begrijpt hoe immuniteit wordt opgebouwd. Een onhygiënische manier van leven laat je kennismaken met allerlei ziekteverwekkende organismen (bacteriën, virussen, parasieten, etc.) en daardoor bouw je immuniteit op (geheugen cellen noemen ze dat). Ga maar eens naar India, Bangladesh, Pakistan, je weet niet wat je ziet en dan zul je begrijpen wat ik bedoel (baden in de Ganges rivier waar gewoon het riool op geloosd wordt, o.a)
Je bouwt immuniteit op tegen ziekteverwekkers die je tegenkomt, en dat zijn er mogelijk meer in onhygiënische omstandigheden.
Voor dit coronavirus maakt het geen verschil want het is, voor zover we weten, nieuw voor alle mensen.

Berichten: 12.262

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Boormeester schreef: ma 06 apr 2020, 21:32 De jonge mensen die aan corona overleden zijn hadden bijna allemaal al iets onder de ledenen, lees er de artikelen maar op na. Als je gezond bent heb je niets te vrezen. Je kunt het gewoon uitzieken.
Het keyword is hier 'bijna' allemaal. Er zijn gedocumenteerde cases van jonge mensen (onder de 30 en zelfs tieners) die wel degelijk zijn overleden aan het virus, zonder dat er enig onderliggende ziekte bekend was of achteraf kon worden vastgesteld.

Het zijn er relatief weinig, maar het kan dus wel: bijvoorbeeld pakweg 25 en (voor zover je weet) gezond zijn, geinfecteerd raken en daar vervolgens aan sterven.

Voor zover nu bekend zijn er geen natuurlijke of synthetische middelen die bewezen helpen. Er zijn wel enige aanwijzingen dat sommige stoffen zouden kunnen helpen, zoals chloroquine - maar deze claims zijn nog niet bewezen. Gezien de bijwerkingen van dergelijke middelen zou ik zeker NIET aanraden om het preventief (of zelfs curatief als je positief getest bent) te gebruiken, tenzij een arts het voorschrijft. Middelen als chloroquine hebben behoorlijk gevaarlijke bijwerkingen (inclusief hartfalen) die dodelijk kunnen aflopen.

Daarom vooral de oproep om niet zelf te gaan 'klooien' met dingen die misschien wel of niet helpen: op zich is je goed recht om in te nemen wat je wilt, maar denk wel even over de gevolgen: Als het iets is waar je ziek van wordt kom je terecht in een ziekenhuis vol daadwerkelijk besmette mensen, en bovendien belast je het zorgsysteem op een moment dat dat heel slecht uitkomt.

Kurkuma (geelwortel) is een vrij normaal aziatisch keukenkruid, en in gebruikelijke hoeveelheden in voedsel ongevaarlijk. Het is prima om daarmee gerechten te bereiden, maar ga er geen kilo's van eten of iets dergelijks: in het beste geval creer je een situatie waarbij je dankbaar bent zoveel WC rollen ingeslagen te hebben, maar inname van idiote hoeveelheden kunnen toxisch zijn.

Berichten: 442

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Uit de krant van vanochtend Xilvo en Benm. Dit zijn geen relevante aantallen op een bevolking van 17 miljoen

ROTTERDAM Waar tot dit weekend slechts vijf mensen onder de 50 overleden aan corona, zijn dat er nu negen. Onder wie een twintiger. Dat lijkt een toename. „Toch kun je niet spreken van een trend. Dit zijn negatieve uitzonderingen”, zegt Diederik Gommers.

De voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care ziet het aantal ’jongere’ mensen dat op de ic belandt niet significant toenemen, laat hij weten. Maar ze zijn er wel, blijkt uit cijfers van Stichting NICE (Nederlandse Intensive Care Evaluatie). Van alle ic-opnames komt slechts één procent op het conto van twintigers. De dertigers maken zo’n twee procent uit van dat totale aantal van de ongeveer 1250 mensen die op dit moment met het virus op de Nederlandse intensive cares liggen.

Gommers constateert bovendien tot zijn opluchting dat de jongeren die kortgeleden van de ic afgekomen zijn, er overwegend goed aan toe zijn.

Tot nu toe zijn 9 mensen onder de vijftig overleden aan de gevolgen van het virus. Met name het overlijden van een coronaslachtoffer tussen de 25 en de 29 viel afgelopen zondag op. Het RIVM meldde diens overlijden, maar vertelde daar niet bij wanneer of waar dat was gebeurd. Wel was duidelijk dat er sprake was van zogenoemd ’onderliggend lijden’.

Twee weken geleden was de jongste overledene nog achter in de 50, blijkt uit RIVM-cijfers. De meeste overledenen waren ouder dan 80. Ook nu nog ligt de ’overlijdenspiek’ in de grafieken in de leeftijdsgroep tussen de 80 en 84 jaar oud en is meer dan 50 procent van de overledenen boven de 80. Op wereldwijde schaal doet Nederland het met slechts 0,6 procent overledenen onder de 50 goed. Mondiaal is dat namelijk 1 procent, blijkt uit WHO-cijfers.

Berichten: 442

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Als je geelwortel gebruikt hoe je geen kilo's in the nemen. Voor therapeutische doeleinden hooguit een tiental grammen verdeeld over de dag. En met een goed immuunsysteem kun je corona makkelijk overwinnen, juist de goede staat ervan zorgt dat je het makkelijk de baas bent. Er zijn nu legio voorbeelden van mensen die het zonder probleem doorstaan hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Boormeester schreef: di 07 apr 2020, 10:29 Als je geelwortel gebruikt hoe je geen kilo's in the nemen. Voor therapeutische doeleinden hooguit een tiental grammen verdeeld over de dag.
Nogmaals, waar is de wetenschappelijke onderbouwing voor de werkzaamheid van geelwortel?
Boormeester schreef: di 07 apr 2020, 10:29 En met een goed immuunsysteem kun je corona makkelijk overwinnen, juist de goede staat ervan zorgt dat je het makkelijk de baas bent. Er zijn nu legio voorbeelden van mensen die het zonder probleem doorstaan hebben.
Er zijn nu ook legio voorbeelden van mensen die voor de besmetting gezond waren maar toch ernstig ziek werden en zelfs overleden aan dit virus.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Benm schreef: ma 06 apr 2020, 19:18 Jurisprudentie is lastig, deze situatie is de eerste keer - ik kan me geen vergelijkbare situatie bedenken uit de afgelopen decennia.
Dus:

De grondwet en de EVRM geven beide expliciet de mogelijkheid om vrijheid van vergadering en vereniging in te perken. De EVRM noemt expliciet volksgezondheid als mogelijke reden. Je geeft zelf aan dat er geen enkele jurisprudentie is die jouw standpunt onderbouwt. Ik snap dan ook niet waar je eerdere uitspraak
Overigens denk ik niet dat de maatregelen wettig zijn,
nu feitelijk op gebaseerd is.
Toetsing vooraf door de RvS is dat weer niet heilig: het is niet ongekend dat een rechter uiteindelijk oordeelt dat de RvS geen gelijk had.
Het is alleszins heiliger dan iemand die zonder verdere onderbouwing maar wat roept.

Berichten: 12.262

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Het EVRM noemt gezondheid wel als reden tot inperking, maar de grondwet niet. Waarom dat verschil bestaat weet ik eigenlijk niet, maar de vraag is vervolgens wel welk van de twee wetten je moet naleven.

Daarnaast is niet echt duidelijk hoe groot een risico moet zijn om vrijheden te kunnen inperken. Voor COVID vind ik het best redelijk, maar er staat in principe niets in de weg om dit argument te gebruiken bij een vrijwel ongevaarlijke ziekte. Ergens is dat nogal riskant: als de staat het wil kan ze samenscholingen verbieden vanwege welk minimaal gezondheidsrisico dan ook. Niet dat ik dergelijk misbruik in Nederland zou verwachten, maar het is wel iets om je te realiseren. Goed bedoelde wetgeving kan gemakkelijk misbruikt worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Opmerking moderator

In dit topic was de beginvraag of de maatregelen om de besmettingen in Nederland te beteugelen zinnig zijn of een paniekreactie. Alle argumenten die redelijkerwijs naar voren gebracht konden worden zijn al naar voren gebracht. Op dit moment lopen verschillende discussies door elkaar, waarbij bronvermelding of wetenschappelijke onderbouwing vaak achterwege blijft. Alles wat gezegd kon worden is nu wel gezegd, dus dit topic blijft gesloten.

Gesloten