COVID19 maatregelen - zinvol?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Indien 1 persoon gemiddeld 0,9 andere mensen besmet, dan sterft de ziekte uit.
Indien 1 persoon gemiddeld 1,1 andere mensen besmet, dan groeit het aantal zieken.
Aangenomen dat de genezen mensen daarna immuun zijn, dan daalt die besmettingskans tot onder de 1 als ca 10% immuun is geworden.
Bij een besmettingskans van 2 op 1 zieke moet de helft van de bevolking immuun zijn en dus ziek zijn geweest (dat hoeft niet heel ziek te zijn, misschien merken sommigen het zelfs nauwelijks).
Dat laat zien dat er maar een nauwe marge is waarbij de ziekte zich verspreidt en het totaal aantal besmette personen uiteindelijk toch klein blijft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Tesl schreef: za 14 mar 2020, 11:18 Hier zie je de Engelse Ab Oosterhaus (maar dan geen viroloog) waar hij uitlegt dat de UK het covid-19 virus moet krijgen ivm de herd immunity....

Bizar toch?
Als je de verspreiding niet zo klein kunt krijgen dat de ziekte uitdooft is het de enig andere mogelijkheid.
Weinig bizars aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Autodidact1 schreef: za 14 mar 2020, 10:20 De maatregelen zijn zinvol maar, ze zijn wel veel te laat genomen. Uitstelgedrag en incapabel zijn van politici in zowel Nederland als België ligt daar (naar mijn mening) aan de basis van. Ze hadden meteen hard moeten optreden. Ze wisten goed genoeg wat het virus deed in China. Nu zijn er onnodig doden gevallen, ik begrijp niet dat de politici nog in de spiegel kunnen kijken of goed kunnen slapen s'nachts. Ik zou mij doodschamen als ik hun was.


Groetjes

Een gefrustreerde student die niet naar school kan
Het is erg makkelijk om mensen incapabel te noemen die keuzes maken waar jij het toevallig niet mee eens bent.
De andere kant van het verhaal is dat je de samenleving niet voor maanden stil kunt leggen.

Het is naar mijn idee een illusie om te denken dat je de verspreiding van het virus volkomen kunt stoppen.
Dan kun je alleen proberen de gevolgen zo klein mogelijk te houden zonder daarbij de maatschappij te ontwrichten.
Daarbij moeten keuzes gemaakt worden. De een zal die maatregelen te slap vinden, een ander te streng, daar is geen ontkomen aan.

Berichten: 151

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Koop normaal 6 broden do of vr voor 't weekend en maandag, was van plan vr, uur 14:00 eerste Aldi totaal niks van brood, Colruyt even verder evenmin. Ik wist toen nog niet van gedwongen sluiting van veel winkels in weekend. Een stad 25 km verder, parkeer fiets, wil winkel binnengaan en moest onwillekeurig blijven staan. Ingang Colruyt en winkelkarparking leek op een sluikstort. Stapels kapotgescheurde dozen, verpakkingen en inhoud op grond. In de winkel drommen mensen dito aan de kassa's. Is vrijdag altijd meer maar nu was het gek.
Er was ook geen brood, dus werkte me opnieuw naar buiten om een Aldi aan de andere kant van de stadsring te proberen. Zelfde scenario. Bergen kapotte dozen en etensresten voor de ingangen, en binnen ook in de rekken. Aldi verkoopt brood in dozen van 6 en snijdt de bovenkant open bij het uitstallen. Dat was blijkbaar voor de hamsteraars niet gemakkelijk/rap genoeg, ze waren met de blote hand verscheurd, en daar soms de plastiekzakken van enkele broden per ongeluk wat meegelijmd raken tussen de karton, waren die geknapt en zie je sneden los liggen in de doos. Normaal blijven de opengescheurde liggen, gisteren niet. Toen begon me te dagen dat er iets aan de hand moest zijn.
Aan de kassa hoorde ik twee kassiersters tegen elkaar bezig over toen ze de winkel die ochtend openden. En wist ik eindelijk wat er aan de hand was. Er was dus opnieuw niks van brood, maar in een volgende Aldi in de stad vond ik eindelijk 2 broden - alles wat er nog lag, en aan de kassa zag ik nog 1 verdwaald liggen tussen de stapels.

Hier lezende kan is het wat moeilijk te volgen: doel van de winkelsluiting zou zijn mensen in kleinere contactgroepen te krijgen. Gisteren echter het tegendeel: grotere concentraties, gemotiveerd net door vooruitzicht gedwongen winkelsluiting. Nogal voorspelbaar.
Had ik niet gewerkt ik ging me ook gespoed hebben om files, lege schappen en tijdverlies te mijden.
Over een halfuur ga ik pogen nog enkele broden te vinden anders kan ik met beleg alleen naar 't werk maandag. Ik had vanmorgen willen gaan maar zaterdag is zo een dagje om wat werk gedaan te krijgen dat savonds in de week moeilijk gaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Opmerking moderator

De inhoud van deze topic was weinig geneeskundig, dus het is verplaatst naar het WSF café. Het staat eenieder uiteraard vrij in geneeskunde een nieuwe topic te openen over Covid-19, maar dan verwachten wij wel een discussie met betere onderbouwingen daar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Professor Puntje schreef: vr 13 mar 2020, 21:29 Heb net boodschappen gedaan, de halve supermarkt was al leeg verkocht en alle brood was op. :(
Vorige week woensdag maakte ik hier in de supermarkt iets soortgelijks mee toen ik kant-en-klaar maaltijden voor de komende week wou halen. Het merendeel van de kant-en-klaar maaltijden was toen al weg.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Ik ben vanochtend nog even terug naar de supermarkt geweest voor brood, en dat was er toen gelukkig weer. Maar verder was het nog leger dan gisteren. Ook alle toiletpapier was nu op, ik heb maar wat extra keukenrollen ingeslagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Het is erg makkelijk om mensen incapabel te noemen die keuzes maken waar jij het toevallig niet mee eens bent.
De andere kant van het verhaal is dat je de samenleving niet voor maanden stil kunt leggen.

Het is naar mijn idee een illusie om te denken dat je de verspreiding van het virus volkomen kunt stoppen.
Dan kun je alleen proberen de gevolgen zo klein mogelijk te houden zonder daarbij de maatschappij te ontwrichten.
Daarbij moeten keuzes gemaakt worden. De een zal die maatregelen te slap vinden, een ander te streng, daar is geen ontkomen aan.
Daar kan ik je wel in vinden maar, toch kan ik je voorbeelden geven waaruit blijkt dat de politiek niet juist bezig is.

1° Een man rijdt een aantal jaar geleden een kind van 12 jaar dood en werd al x aantal keer veroordeeld door de rechter. Toch laat het rechtssysteem toe dat deze gast niet naar de gevangenis gaat. Waarom doet de politiek hier niks aan?
2° Mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben krijgen soms ocharm een pensioen van 1100 euro. Terwijl mensen die hun hele leven gedopt hebben, meer krijgen. Waarom laat de politiek dat toe. Hoe kan dit juist zijn?

Er zijn ook dingen die de politiek goed doet bijvoorbeeld in onderwijs. Maar bovenstaande voorbeelden van negatieve dingen maken het toch wel heel moeilijk om content te zijn met Belgische politiek.

Bedankt aan iedereen om open te staan voor discussie!

Berichten: 12.262

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Die boodschappen zijn wel een ding inderdaad - vaak bestel ik ze gewoon online, maar de bezorgservice is voor de komende week gewoon helemaal volgeboekt. Ik denk dat zijn er wel een fraaie winst mee draaien, maar handig is anders.

Zo eens kijken of er nog wat te eten in de supermarkt ligt, en anders wordt het tijd om de vriezer een keer leeg te eten :D

Ergens denk ik dat de maaltijdbezorgers ook gouden tijden hebben nu, voor zover er nog voorraad is bij de groothandel (zelf heb ik als ondernemer ook een pasje daarvoor, dus als de lokale lidl/ah/etc leeg zijn kan ik gewoon naar de makro of de sligro).

Dat toiletpapier is nog wel het meest bizarre: waarom zou je dat gaan hamsteren? Als covid19 nou als symptoom diarrhea of iets dergelijks had zou het logisch zijn, maar dat lijkt vooralsnog helemaal niet het geval. Vorige maand was er al een idiote run op toiletpapier in australie, waarbij we in indonesie nog liepen te grappen dat je ook prima de 'bum gun' kunt gebruiken... niet dat die hier gemeengoed zijn, maar een douchekop werkt vast net zo goed :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Autodidact1 schreef: za 14 mar 2020, 18:57 1° Een man rijdt een aantal jaar geleden een kind van 12 jaar dood en werd al x aantal keer veroordeeld door de rechter. Toch laat het rechtssysteem toe dat deze gast niet naar de gevangenis gaat. Waarom doet de politiek hier niks aan?
2° Mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben krijgen soms ocharm een pensioen van 1100 euro. Terwijl mensen die hun hele leven gedopt hebben, meer krijgen. Waarom laat de politiek dat toe. Hoe kan dit juist zijn?
1. Wat heeft de politiek hier mee te maken? De rechterlijke macht is onafhankelijk van de politiek, en dat is maar goed.
2. Geen idee hoe dat in België geregeld is. In Nederland krijg je AOW en daarop een pensioen waarvoor je (meestal via de werkgever) hebt gespaard. Een pensioen van 1100 euro bovenop het AOW is beslist niet slecht.

Maar het heeft wel heel weinig te maken met de maatregelen i.v.m. het corona-virus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/lonink ... aff191a4f/
TERNEUZEN - De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) beraadt zich op noodmaatregelen om de massale toestroom van Belgen naar Zeeuws-Vlaanderen te stoppen. Nu vanwege het corona-virus in hun eigen land alles dicht is, zoeken de Vlamingen over de grens massaal de winkels en de horeca op. ,,Dit moeten we indammen. Eigenlijk is elk contact er nu één te veel”, aldus Jan Lonink, voorzitter van de VRZ.
De een zijn brood is de ander zijn dood.....

Berichten: 26

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antihistaminicum. Ikvraag mij af in welke mate er niet moet nagegaan worden of het gebruik van antihistamine moet worden overwogen. Ik kreeg op reis in 2005 in Arizona een erge allegische reactie. Doordat mijn huisdokter geregeld antihistamine voorschreef heb ik deze in de USA ook gebruikt. De apothekers zijn daar heel beschikbaar. Ik had ondermeer koorts en de apothekeres vroeg zich af of ik griep had (heerste ook griep). Ik heb ooit hooikoorts gehad en dit voelde meer als een allergie maar wel van nooit meegemaakte aard. Ik kon niet neerliggen in bed want dan kreeg ik geen adem. Ik kon niet slikken (mooie vermageringskuur) en met de medicatie (de sterkere antihistamine) hield ik het de vier uren uit totdat ik opnieuw een pilletje mocht nemen. Eerlijk gezegd dacht ik niet dat ik die reis ging overleven. Waarschijnlijk was het te wijten aan de pollen die in de Arizona woestijn na een mooie regenperiode voor mij een zware belasting werd. Zwarte Bes zou ook een antihistamine weking hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

alergische reacties en virus infecties hebben evenveel met elkaar in vergelijking als een olifant en een papagaaivis.

Ze zijn beide levend op onze planeet en daar houd het mee op. Antihistaminen hebben geen tot zelfs een verslechterend effect op het verwerken van een COVID-19 infectie

Berichten: 12.262

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Antihistaminica hebben uiteraard geen effect tegen een virus, maar soms heb je symptomen die veroorzaakt kunnen worden door beide, bijvoorbeeld veelvuldig niezen, hoesten, of algehele malaise afhankelijk van hoe erg een allergische reactie is.

Als je in het algemeen wel eens last hebt van hooikoorts zou je wel antihistaminica kunnen gebruiken: mocht het hooikoorts of andere allergie zijn dan helpt het meestal, mocht het iets viraals zijn dan helpt het sowieso niet. Of antihistaminica een verslechterend effect hebben durf ik niet direct zo te stellen: het zou kunnen dat je immuunrespons zwakker en/of trager is dan zonder, maar bij de normale doses van moderne antihistaminica is het effect niet echt groot. Gelukkig maar, anders zou iedereen met hooikoorts acuut een of andere infectie oplopen als de pollen beginnen te vliegen.

Overigens is het wel zo dat antihistaminica een slaapverwekkend effect kunnen hebben. In nederland wordt over-the-counter vooral cetirizine verkocht wat niet heel slaapverwekkend is, maar in bijvoorbeeld de VS is diphenhydramide een over-the-counter product dat bij een flinke dosis behoorlijk sedatief kan zijn, zeker als je niet gewend bent aan dat middel (het is ook heel effectief bij allergie, dus an sich niet slecht, maar voor zover ik weet in nederland alleen op recept verkrijgbaar).

Berichten: 26

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

ik herinner mij onze huisarts in de jaren 70 en 80 (God hebbe zijn ziel!). Bij een bronchitis (of erger) was antihistamine een gekende bijmedicatie die hij voorschreef. Deze mens heeft ondermeer jaren in de brousse gewerkt en heeft wellicht veel mensen kunnen reddden. Door dit gegeven heb ik in de USA dan ook naar dit middel gegrepen dat vrij te verkrijgen was (zonder voorschrift). Omdat allergie een plaag is in deze streek waren er in de (betere?) hotels zelfs anthistaminepilletjes voor iedereen, in de badkamer naast de gebruikelijke zeepjes en douchecremes! Ik zou nooit meer op reis gaan zonder antihistamine in mijn reisapotheek (niet dat ik veel reis of heb gereisd!). Ik denk wel dat zonder antihistamine ik zo goed als zeker gestikt zou zijn of moeten beademend worden. Je kunt je dat niet voorstellen als je dit niet zelf hebt meegemaakt. Wie weet of deze ziekte geen allergische reactie geeft? Weet jij dat?

Gesloten