COVID19 maatregelen - zinvol?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 12.262

COVID19 maatregelen - zinvol?

Opeens lijkt het erop dat in Nederland vrijwel alles waarbij veel personen samenkomen wordt afgelast, mensen boodschappen gaan hamsteren, thuis gaan werken en dergelijke, als reactie op de corona-virus pandemie.

Wat vinden jullie ervan: is dit zinnig, of is dit een overdreven paniekreactie?

Afgelopen zondag vloog ik van Bali terug naar Nederland met een tussenstop op het mega-vliegveld in Qatar, en tijdens die hele reis was eigenlijk nauwelijks iets te merken van enige maatregel dan ook. In die vliegtuigen zit je met 300+ mensen op elkaar en ze vliegen de hele wereld over. Is dit niet extreem veel gevaarlijker dat een buurtbijeenkomst of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Ja, het is zinnig.

Het virus is niet meer te stoppen, denk ik, en zal pas 'uitsterven' als voldoende mensen immuun zijn geworden (eventueel door een vaccin).

Wel kunnen we proberen de verspreiding te vertragen zodat niet teveel mensen tegelijk ernstig ziek worden.
Zo kan overbelasting van de gezondheidszorg mogelijk voorkomen kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

De crux is dat als maatregelen genomen worden voordat er een besmetting plaatsvindt, veel mensen zich af zullen vragen waar ze het voor doen. Het moet in zekere zin escaleren/uit de hand lopen voordat er draagvlak ontstaat voor maatregelen.
Gezien de exponentiële stijging van besmettingen is dat helemaal niet wenselijk, maar het is wel hoe de maatschappij in elkaar zit.

Mensen gaan gewoon hun vakantie niet afzeggen als de teller nog op 0 staat, en de politieke partij die het verbied en daarmee miljarden uitgeeft om te voorkomen dat de teller überhaupt op 1 komt. Tja, die zal kelderen in de peilingen. Het sentiment zal zijn dat de uitgave onnodig was, omdat er geen crisis is geweest.

Het is wel kwalijk dat de overheid kennelijk totaal geen draaiboek heeft voor dergelijke situaties. Het debat van gisteren was van lachwekkend niveau.
Er begint nu al een tekort aan behandelplekken en medische voorraad te ontstaan, en er is nog amper iets gebeurd. Er is in de afgelopen twee manden totaal niet geanticipeerd. Ook laat de communicatie te wensen over.
Er moet gewoon gezegd worden:
Dit zijn de huidige maatregelen.
Bij situatie X volgende week doen we ...
Bij situatie Y volgende week doen we ...
Volgende maand...

Nu is het alsof de Efteling en alle concerten e.d. op 1 april weer open gaan. Wie die grap heeft bedacht...


Boodschappen hamsteren is volstrekt logisch, ook caissières/vrachtwagenchauffeurs e.d. worden ziek. De economie zal op een lager pitje gaan draaien. (lees bij economie niet geld, maar verrichtte arbeid, dat uitgedrukt wordt in geld.)
Veel studenten doen boodschappen hooguit één dag vooruit, dat is onverstandig. Gewoon rustig aan wat extra pindakaas en rijst op voorraad halen is verstandig, de schappen leeg kopen is overdreven, maar als een paar mensen dat doen gaat het hard. Uiteindelijk gebruiken die mensen niet meer boodschappen, dus de schappen blijven niet leeg.


Het is belangrijk dat de mensen die ziek worden niet allemaal tegelijk ziek worden. Zo wordt de piekbelasting op de systemen lager. De manier van de overheid om dat te bereiken is om mensen niet te veel te testen. Wat je niet ziet is er niet ofzo...


Kleine berekening afgerond voor het gemak:
800 gevallen op 16 miljoen mensen is 1 per 20.000
80.000 gevallen op 1,6 miljard mensen is 1 per 20.000
Er gaat of iets heel erg fout in de eerlijkheid van de getallen, de werkelijke getallen zijn lastig te bepalen, of wij doen het enorm slecht. Het zal wel alle drie een beetje zijn.

Nederland heeft het amber twee weken, China bijna 4 maanden.
We lopen een week, misschien twee achter op Italië.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Heb net boodschappen gedaan, de halve supermarkt was al leeg verkocht en alle brood was op. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Xilvo schreef: vr 13 mar 2020, 20:21 Het virus is niet meer te stoppen, denk ik, en zal pas 'uitsterven' als voldoende mensen immuun zijn geworden (eventueel door een vaccin).
Als deze epidemie doorzet krijgt dan in principe iedereen in meer of mindere mate die ziekte?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Professor Puntje schreef: vr 13 mar 2020, 21:29 Heb net boodschappen gedaan, de halve supermarkt was al leeg verkocht en alle brood was op. :(
Dat het brood op is om negen uur op een vrijdagavond verbaast me niet :)
Professor Puntje schreef: vr 13 mar 2020, 21:36
Xilvo schreef: vr 13 mar 2020, 20:21 Het virus is niet meer te stoppen, denk ik, en zal pas 'uitsterven' als voldoende mensen immuun zijn geworden (eventueel door een vaccin).
Als deze epidemie doorzet krijgt dan in principe iedereen in meer of mindere mate die ziekte?
Naar mijn mening in ieder geval een groot deel van de bevolking, totdat het deel dat immuun is zo groot is dat de verspreiding uitdooft.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Iedereen is een groot woord er zijn altijd mensen die redelijk afgezonderd leven.
Maar wellicht dat dit niet meer weg gaat, krijg je het een ronde niet, dan wel de volgende.

Het is ook de vraag of er een mooie immuniteit ontstaat, of dat er bij herinfectie een cytokinestorm optreedt o.i.d.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cytokine_release_syndrome
En dan is weer de vraag, hoe vaak, hoe erg, hoe behandelbaar etc.

Berichten: 12.262

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Dat boodschappen hamsteren snap ik wel: dat is omdat andere mensen anders de boel leegkopen... en ik vernam vandaag dat inderdaad veel schappen leeg zijn. Nu zou ik niet verwachten dat de supermarkt over een paar dagen dicht gaat of iets dergelijks, maar goed, lang houdbare goederen komen toch wel een keer op, dus why not.

Of iedereen het virus ooit krijgt betwijfel ik eigenlijk: Je hebt ook de jaarlijkse griep, die veel mensen krijgen, maar lang niet allemaal. Ik neem aan dat dat niet komt omdat ze immuun zijn (anders zou iedereen immuun zijn) maar domweg omdat ze niet besmet raken.

Wat ik raar vind is hoe specifieke dingen worden afgelast, en welke dingen gewoon door gaan. Ik weet niet hoe het nu is, maar vorige week kon je op schiphol zonder enige controle het land in lopen. Een maand geleden vloog ik van maleisie naar indonesie, en daar kwam men al met een formuliertje waarom je moest invullen of je in een risicogebied was geweest, of je klachten had etc. Niet dat ik geloof dat iedereen daar eerlijk over gaat zijn, maar het is in ieder geval iets, en een mogelijkheid je direct te melden voor controle of behandeling bij aankomst mocht je ziek zijn (geworden tijdens een vlucht oid, dat kan natuurlijk ook).

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

De maatregelen zijn zinvol maar, ze zijn wel veel te laat genomen. Uitstelgedrag en incapabel zijn van politici in zowel Nederland als België ligt daar (naar mijn mening) aan de basis van. Ze hadden meteen hard moeten optreden. Ze wisten goed genoeg wat het virus deed in China. Nu zijn er onnodig doden gevallen, ik begrijp niet dat de politici nog in de spiegel kunnen kijken of goed kunnen slapen s'nachts. Ik zou mij doodschamen als ik hun was.


Groetjes

Een gefrustreerde student die niet naar school kan

Berichten: 4

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Goedemorgen!

Ik heb een vraag die nergens anders beantwoord wordt, wellicht dat hier iemand het kan verduidelijken....

Het Verenigd Konkrijk heeft een strategy waar ze uitgaan van kudde-immuniteit.
Dat houdt kortgezeztgd in dat 60% van de bevolking het virus moet krijgen.

Klinkt ridicuul in mijn oren en staat haaks op de aanpak van de rest van Europa.

Ik heb meer verstand van technische wetenshappen, maar ben benieuwd wat jullie er van vinden..

bron: https://www.ft.com/content/38a81588-650 ... 4680ea68b5

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Ook als dat waar is, is het nog niet wenselijk dat 60% van de bevolking gelijktijdig ziek is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Tesl schreef: za 14 mar 2020, 10:36 Klinkt ridicuul in mijn oren en staat haaks op de aanpak van de rest van Europa.
Ik betwijfel of dat er haaks op staat.
Voor sommige ziektes wordt kudde-immuniteit bereikt door vaccinatie.
Zolang hier nog geen vaccin voor bestaat kan die kudde-immuniteit alleen ontstaan doordat voldoende mensen in aanraking met het virus zijn gekomen en zo immuniteit hebben verkregen.

De aanpak is er vooral op gericht de ziektegevallen voldoende in de tijd te spreiden om overbelasting van de gezondheidszorg te voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

@ Autodidact1

Erg gemakzuchtig om te spreken over het falen van "de politici" alsof zij in deze kwestie allemaal hetzelfde (zouden moeten?) denken, willen en doen. De verschillende politieke partijen weerspiegelen (als het goed is) de verschillende opvattingen onder de bevolking, En of je het leuk vindt of niet, veel mensen vinden maatregelen ten aanzien van corona maar flauwekul. Die verschillende meningen vindt je in een democratie ook terug in de houdingen van de verschillende partijen.

Berichten: 4

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

Xilvo schreef: za 14 mar 2020, 10:41
Tesl schreef: za 14 mar 2020, 10:36 Klinkt ridicuul in mijn oren en staat haaks op de aanpak van de rest van Europa.
Ik betwijfel of dat er haaks op staat.
Voor sommige ziektes wordt kudde-immuniteit bereikt door vaccinatie.
Zolang hier nog geen vaccin voor bestaat kan die kudde-immuniteit alleen ontstaan doordat voldoende mensen in aanraking met het virus zijn gekomen en zo immuniteit hebben verkregen.

De aanpak is er vooral op gericht de ziektegevallen voldoende in de tijd te spreiden om overbelasting van de gezondheidszorg te voorkomen.
Dart klopt maar als het VK als aanpak heeft om minimaal 60% te besmetten en wij juist aan het indammen zijn, dan staat dat toch haals op elkaar. Maar dit valt eigenlijk in het niets met het feit dat er geen vaccin is.

Mijn mond viel open toen ik las dat het VK de kudde immuniteit als strategie toepast, heb jij dat niet? ZEker als je leest wat de verening van microbiologen in NEderland adviseert (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232688 ... pleet.html


Of mis ik iets?

Berichten: 4

Re: COVID19 maatregelen - zinvol?

kwasie schreef: za 14 mar 2020, 10:40 Ook als dat waar is, is het nog niet wenselijk dat 60% van de bevolking gelijktijdig ziek is.
Hier zie je de Engelse Ab Oosterhaus (maar dan geen viroloog) waar hij uitlegt dat de UK het covid-19 virus moet krijgen ivm de herd immunity....

Bizar toch?

Gesloten