CO2 uitstoot verminderen met E5?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 778

CO2 uitstoot verminderen met E5?

Mijn Toyota Auris verbruikte vóór de invoering van de E5 en E10 brandstoffen, zo ongeveer één liter benzine voor een afstand van 19,8 km. Nu werd er verteld dat het nodig was om de CO2 uitstoot te verminderen, en dat daarom de E5 en E10 brandstoffen zijn ingevoerd. Daarmee zou de CO2 uitstoot met 2% verminderen.
Nu constateer ik aan de pomp dat het verbruik van mijn auto is teruggelopen naar 16,1 km voor één liter E10.
Ik kom dus 19,8-16,1=3,7 km tekort. Om dezelfde afstand als vroeger te kunnen afleggen, heb ik nu 3,7/16,1=0,229 liter extra nodig, ofwel 22,9% meer brandstof.
Het lijkt mij dat ik dan ook 22,9 - 2=20,9% méér CO2 uitstoot.

Mis ik iets?

Deze vraag heb ik ook zo naar ons Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd. Ik kreeg als antwoord dat de energieinhoud van E10 ongeveer 1% minder is dan dat van E5. En wat algemene info over kabinetsbeleid -dat wist ik al- en deze redenering: ".. De overweging daarvoor is dat bij de verbranding van biomassa weliswaar CO₂ vrijkomt, maar dat het gaat om CO₂ die relatief recent uit de atmosfeer is opgenomen en bovendien CO₂ die opnieuw wordt vastgelegd in nieuwe vegetatie. .."
?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

Bij lage temperaturen neemt de luchtdichtheid toe. Dat verhoogt het brandstofverbruik vooral bij hogere snelheden (kwadratisch) aanmerkelijk. Heb je dat in je vergelijking meegenomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

Back2Basics schreef: ma 23 mar 2020, 11:06 Mis ik iets?
Voldoende meetpunten.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

De rijomstandigheden zijn zoveel mogelijk gelijk gebleven. Zelfde dagelijkse traject, dezelfde rijstijl, cruisecontrol op 103 en op 109 km/u, een volle tank per 6 dagen, zelfde tankstation, gemeten over bijna drie maanden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

Back2Basics schreef: ma 23 mar 2020, 11:06 Om dezelfde afstand als vroeger te kunnen afleggen, heb ik nu 3,7/16,1=0,229 liter extra nodig, ofwel 22,9% meer brandstof.
da's idioot

Hierbij mijn cijfers.
km.PNG
Omdat ik vlakbij de grens woon tank ik regelmatig 98 (maar een paar cent duurder dan 95) , maar ook wel eens 95.
percentages durf ik er niet aan te hangen ( tank is ook wel eens nog een kwart of halfvol als ik bijtank) maar eht grootste deel van de zuinigere ritten zit hem hoofdzakelijk in lange einden (waarbij ik overwegend rustig en op de cruisecontrol rij). Die data hou ik even privé...
let wel, bij de regel tanken 95 (E10 dus) van bijvoorbbeeld 22 januari horen de verbruikscijfers eigenlijk van de regel daaronder, want pas dan weet ik hoeveel kilometers ik daarmee gereden heb en hoeveel liters van die tank zijn verbruikt.

Het lijkt hem veel meer te zitten in wie er achter het stuur zit, wat voor weer het is, of ik veel regionaal rijd (rotondes, stoplichten) Ik krijg er geen aanwijsbare significante verschillen uit, en al zeker geen tientallen procenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

Back2Basics schreef: ma 23 mar 2020, 12:56 De rijomstandigheden zijn zoveel mogelijk gelijk gebleven. Zelfde dagelijkse traject, dezelfde rijstijl, cruisecontrol op 103 en op 109 km/u, een volle tank per 6 dagen, zelfde tankstation, gemeten over bijna drie maanden.
Als je nog steeds een volle tank per 6 dagen nodig hebt kan je verbruik niet met 22% gestegen zijn.

Berichten: 12.262

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

22.9% verschil lijkt me compleet onverklaarbaar. Bedenk wel dat E10 gewoon 90% benzine bevat, dus als die ethanol helemaal geen calorische waarde zou hebben zou je nog steeds 90% van de afstand op een liter moeten halen onder gelijke omstandigheden.

Nu bevat die ethanol wel wat verbrandingswaarde en zou je boven de 95% moeten uitkomen.

Weet je zeker dat je lambda en air mass sensors goed werken?

Een toename van een tiental procenten kan gevolg zijn van een defecte sensor waardoor de ECU niet kan zien of je volledige verbranding hebt. De auto blijft dan op zich wel rijden, al geeft het normaliter wel een 'check engine' lampje, lagere prestaties, en als je er mee blijft rijden kans op schade aan de katalysator. Wellicht even langs de garage om dit te controleren? Veel werk is het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

Dank voor je tips. Ik ga een afspraak met de garage maken.
Overigens verwacht ik geen issues, omdat het een Toyota Auris is, maar men kan nooit weten..

Berichten: 59

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

Vraag aan Jan: ik begrijp dat je geen significante verschillen ziet. Wat is dan wel de reden dat je regelmatig 98 tankt ?

Berichten: 12.262

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

Back2Basics schreef: vr 03 apr 2020, 14:39 Dank voor je tips. Ik ga een afspraak met de garage maken.
Overigens verwacht ik geen issues, omdat het een Toyota Auris is, maar men kan nooit weten..
Betrouwbare auto's, maar ook daar kan wel eens een connectortje los trillen. 22% toename is echt wel significant, en niet verklaarbaar doordat er maar 90% benzine in je benzine zou zitten.

Op zich zou ik dan wel een waarschuwingslampje verwachten, maar ook die kunnen natuurlijk kapot gaan. Ik vermoed dat een goede garage dit kan uitlezen via de ODBC connector en niet eens iets hoeft te inspecteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: CO2 uitstoot verminderen met E5?

De garage was op de hoogte van klachten van andere klanten.
Hun advies was om geregeld -om de drie of vier tankbeurten- E5/RON98 te tanken. Daarin zou een stofje zitten dat bepaalde delen van de motor of uitlaat weer schoon maakt, en daardoor zou de auto weer zuiniger rijden.
Nu heb ik een paar maal Super getankt, en zag niet veel verschil. Echter, vorig weekend V-Power van Shell getankt, en ik zag na 30km al verschil in het op het dashboard weergegeven verbruik in positieve zin.
Nu lees ik vandaag dat de super benzine E5 van Shell of BP feitelijk 0% ethanol bevat.. Dat valt ook onder de term "tot 5%".

Kan het verder zo zijn dat de 10% ethanol in E10 niet op hetzelfde -ideale-, moment verbrandt als de 90% benzine, en dat daardoor de motor slechter dan 90% presteert? Dat zou het veel slechtere verbruik kunnen verklaren, denk ik.

Reageer