Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Apollo 12 t/m 17 had kleuren TV camera voor maanwandelingen/onderzoek.

Apollo 10 en daarna had kleuren camera aanboord commando module voor TV transmissies daar.

Berichten: 12.262

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Misschien in het gewoon een soort foute herinnering, maar de meest iconische was toch 11, de eerste mens op de maan.

Gek genoeg had ik het idee dat alle bewegende live beelden daarvan zwart-wit waren, en dat de rest kleurenfoto's en films waren die mee terug genomen zijn.

Maar goed, dat kan een complete verwarring zijn natuurlijk, het was ver voor mijn tijd. De maan is verder ook niet bepaald een kleurrijke omgeving, de meeste kleur zal in kleinere details hebben gezeten zoals markeringen op voertuigen en insignia op ruimtepakken en dergelijke... en natuurlijk op de geplante vlag.

Ik ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien bij de volgende bemande maanmissie - die zou ergens de komende jaren moeten gaan plaatsvinden. Ik ben benieuwd of we dan in full-HD kleur kunnen meekijken. Ergens zou ik denken van wel, maar het is wel een signaal dat veel vermogen (en/of grote antennes) nodig heeft om live naar de aarde te zenden.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Apollo 14 landing, EVA & lancering:


Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Mooi erg van genoten.
Goede keuze muziek weg te laten.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

MSL "Curiosity" Mars Rover landing van 4 fps naar 32fps. Meer een proof of concept dan iets serieus.



En ik heb nu 100 Subscribers, dus zit te denken om een Q&A video te maken. Laat de vragen maar komen!

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Apollo 11: De eerste stappen en verdere maanwandeling:


Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Apollo 15: Lancering vanaf de maan:


Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Om te kijken wat mogelijk is met beelden opgenomen bij 1fps. Geïnterpoleerd naar 8 fps, duurde 2 dagen.

Meer proof of concept dan iets serieus.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

'Moon walk'? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Apollo 15 landing geinterpoleerd van 12fps naar 60:




En een kijke achter de schermen:


Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

En hier de Apollo 16 rover beelden waar ik in de vorige video mee bezig was:


Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Apollo 11 Ascent met Nederlands commentaar, geluidsbanden gedigitaliseerd van Tivoli Sterrenwacht archief:


Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Apollo 16 in 60fps: Grand Prix


Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Videobeelden interpoleren naar hogere framerate

Laten we dit proberen met oudere beelden... de eerste Amerikaanse ruimtewandeling, Gemini 4!

Deze EVA is opgenomen met twee 16mm camera's in 6 plaatjes per seconden. De lengte van opnamen was belangrijker dan het aantal plaatjes per seconden.

Een probleem met de ruwe scans is dat de beelden erg veel op en neer bewegen. Dit was een probleem met de camera die blijkbaar niet goed de film doorvoerde. Gelukkig is dit grotendeels op te lossen met Adobe Aftereffects, met dank aan I Need More Space voor het stabiliseren van de beelden.

Vervolgens 4x interpolatie met DAIN, van 6fps naar 24fps. Ongeveer 8 uur rendertijd voor 4:3 1080p, per hoek. Totaal dus ongeveer 16 uur op volle toeren warmdraaien.

Hier een vergelijking:




En hier beide hoeken in 24fps met geluid:


Dit is tegelijk ook de beste uitgave van deze beelden ooit aan het publiek, prachtig!

Reageer