Zonnebril

Moderator: Rhiannon

Berichten: 624

Zonnebril

Ik wil een polaroid zonnebril kopen.
Hoe kan ik me ervan verzekeren, dat die ook UV tegenhoudt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Zonnebril

het lijkt mij het beste om er dan een te kopen bij een opticien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Zonnebril

Polaroid is een merk.

Dat zal niet snel z'n naam in de waagschaal stellen door slechte zonnebrillen te verkopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Zonnebril

Daar ben je niet zeker van.

Ik denk trouwens dat het niet waar is en het slechts een deel van het UV tegenhoudt anders zou je hem ook als lasbril kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Zonnebril

Van de website van Polaroid:
The Polaroid filter protects the eye from damage caused by exposure to UVA and UVB rays coming from the sun.
Dus ze zeggen het zelf ;)

Amerikaans bedrijf. Eén geval van oogschade door het niet voldoende wegfilteren van UV, en de schadeclaims zijn niet te overzien.

De brillen zullen zeker niet UV volledig blokkeren, als lasbril zijn ze ook niet bedoeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Zonnebril

Als je wilt dat een zonnebril weinig UV doorlaat kun je in de winkel of bij de drogist even kijken of de fabrikant de zonnebril aanprijst met het "UV400" label (in de vorm van een opschrift op het brillenpootje, of een sticker op het glas). Het is niet duur voor de fabrikant om er aan te voldoen, ook veel goedkope zonnebrillen hebben dat label. UV400 betekent dat hij 99% wegfiltert van UVA en UVB.

Als iemand zegt dat hij een polaroid bril wil kopen betekent dat niet altijd dat hij perse het merk polaroid wil hebben, veel mensen gebruiken die naam voor elke polariserende bril.

Afgezien van het UV, als je toevallig een goedkope merkloze bril koopt dan is het verstandig om bij de aanschaf even te controleren of hij in de goede richting polariseert. Ik heb er een tijdje geleden eentje gekocht die merkwaardigerwijs de schitteringen van weg en water juist versterkte. Het bleek dat hij de verkeerde polarisatierichting blokkeerde (verticaal i.p.v. horizontaal), kennelijk een fabrieksfout. Vanwege de zeldzaamheidswaarde was ik er toch blij mee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Zonnebril

Ik wist niet dat het woord Polaroid in het spraakgebruik al van een merknaam tot soortnaam was geworden, zoals b.v. Luxaflex. In dat geval heeft de vraag zeker zin.

De fabrikant zal daar zeker niet blij mee zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Zonnebril

Persoonlijk vind ik polaroidbril "gewoon" klinken, terwijl ik polariserende bril of bril met polariserende glazen een beetje te technisch vind klinken. Hier op wetenschapsforum zou ik wel bril met polariserende glazen schrijven, maar daarbuiten niet.


Edit - nee, toch niet, hier op wetenschapsforum noem ik het ook altijd een polaroidbril. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Zonnebril

Dat herken ik dan weer niet. Voor mij is Polaroid puur een merk en “gepolariseerd” een eigenschap. Ik geef wel toe dat ik vaak door zonnebrillen winkels loop en dan is gepolariseerd toch wel de term waarmee de bril aangesmeerd wordt door de verkoper.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Zonnebril

Tot het lezen van deze topic wist ik niet eens dat Polaroid een merk was. Ik dacht dat dat gewoon een andere naam was voor een polariserende zonnebril. Bovendien zou ik dat zonder nadenken ook gewoon een gepolariseerde zonnebril noemen, ware het niet dat jkien het hierboven al precies had geformuleerd.

Opmerking moderator

Deze topic past beter thuis in het café en is derhalve verplaatst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Zonnebril

In de jaren '70 was polaroid het enige merk met zulke glazen.1 In 'natuurkunde van het vrije veld' uit die tijd noemt zelfs Minnaert zulke brillen polaroidbrillen. Ik heb kennelijk het breekpunt in de geschiedenis gemist dat er andere merken bij kwamen.

Bovendien heb ik last van de gedachte dat alleen het licht gepolariseerd is, en dat de bril daarom polariserend is, dus niet zelf gepolariseerd. De naam polaroidbril omzeilt die verwarring.

Mijn favoriete polaroidbril is die van James Bond met de draaibare glazen, daarmee kon hij door ramen kijken zonder zijn hoofd te kantelen (A view to a kill, klik)]

Berichten: 624

Re: Zonnebril

Dank voor alle zinvolle opmerkingen. Maar ik ben nog niet tevreden.
Bestaat er een simpel proefje waarmee ik zelf kan constateren, dat de bril een UV-filter is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Zonnebril

Xilvo schreef: vr 15 mei 2020, 17:53 Ik wist niet dat het woord Polaroid in het spraakgebruik al van een merknaam tot soortnaam was geworden, zoals b.v. Luxaflex. In dat geval heeft de vraag zeker zin.

De fabrikant zal daar zeker niet blij mee zijn.
Ook het schoonmaakmiddel Vim is dat gebeurd.

Voor dit efect schijnt een speciale naam te zijn, maar die kan ik me niet herinneren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Zonnebril

efdee schreef: za 16 mei 2020, 12:16 Dank voor alle zinvolle opmerkingen. Maar ik ben nog niet tevreden.
Bestaat er een simpel proefje waarmee ik zelf kan constateren, dat de bril een UV-filter is?
UV doet zilverchloride van kleur veranderen.
Wees voorzichtig met UV licht, het is heel schadelijk voor de ogen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zonnebril

tempelier schreef: za 16 mei 2020, 12:19
Xilvo schreef: vr 15 mei 2020, 17:53 Ik wist niet dat het woord Polaroid in het spraakgebruik al van een merknaam tot soortnaam was geworden, zoals b.v. Luxaflex. In dat geval heeft de vraag zeker zin.

De fabrikant zal daar zeker niet blij mee zijn.
Ook het schoonmaakmiddel Vim is dat gebeurd.

Voor dit efect schijnt een speciale naam te zijn, maar die kan ik me niet herinneren.
Het betreft hier de overgang van een merknaam in een soortnaam.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer