Kookvocht opdrinken of anderszins hergebruiken

Moderator: Rhiannon

Berichten: 454

Kookvocht opdrinken of anderszins hergebruiken

Heeft er hier iemand ervaring met het opdrinken van kookvocht ?
Ik las namelijk dat er wel voor 50 % aan vitamines verloren gaan door het weggooien van kookvocht .Mijn twijfel sloeg even in toen ik dacht dat de pesticiden ook Mooi in het kookvocht verdwijnen .Maar in principe zouden we dan ook geen soep meer kunnen eten en dat is ook niet altijd biologisch .
Er word geclaimd dat het heel gezond zou zijn . Dus waarom gooien de de meeste mensen Het toch gewoon weg !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kookvocht opdrinken

Waar heb jij de claims gelezen? Een blad als bijvoorbeeld de Libelle is niet de meest wetenschappelijk betrouwbare bron.

Ja tijdens het koken van groenten gaan er wat voedingsstoffen het kookvocht in. Echter bij een reguliere bereiding lange na geen 50%. Hoeveel het precies is, is afhankelijk van hoeveel water er gebruikt wordt, of er nog toevoegingen worden gedaan aan het water (e.g. suiker of zout), het soort groente dat gekookt wordt, of de groente gesneden wordt en hoe grof/fijn de snede is, de kook tijd, etc. Ook het voedingstof zelf heeft invloed, een makkelijk wateroplosbaar ascorbine zuur zal relatief gemakkelijk verdunnen waar een hydrofobe tocoferol dat veel minder snel zal doen. Je moet deze bewering dus met de spreekwoordelijke berg zout nemen.

Het opdrinken van het kookvocht kan, maar is doorgaans niet bepaald smakelijk. Daarom gooit de gemiddelde consument het water weg. Als jij het lekker vind kan je het prima opdrinken, maar ik doneer het doorgaans aan G. Ootsteen.

Voor humane consumptie bedoelde gewassen zijn onderhevig aan strenge wetgeving m.b.t. residuen van pesticiden, dit is niet specifiek voor "biologisch" maar voor alle gewassen. Deze Europese wetgeving is gebaseerd vanuit het oogpunt dat geen enkele consument ziek mag worden van zijn voedsel wanneer deze in gangbare mate geconsumeerd wordt. Dus de claim dat we geen soep mogen/moeten eten van conventionele gewassen is wetenschappelijk ongefundeerd.

Berichten: 454

Re: Kookvocht opdrinken

Dank ArcherBarry . Haha nee ik heb geen abonnement van de libelle en ben ook niet recent naar de kapper of tandarts geweest .Nee op deze site bijvoorbeeld .
http://goedgezond.info/2018/01/29/4-goe ... e-bewaren/
Ook lees ik wel dat je het kookvocht van spinazie en aardappelen beter niet op kan drinken omdat daar sonatine in zit en ook nitriet .Maar ja je hebt toch ook spinazie soep en aardappelen in soepen . Deze link bijvoorbeeld .consumentenbond lijkt mij redelijk betrouwbaar .

https://www.consumentenbond.nl/gezondgi ... -kookvocht

Daar staat Overigens ook in dat het van peulvruchten juist weer wel gezond is .

Eigenlijk kwam ik zelf op het idee en vond het toch eigenlijk best zonde om weg te gooien .Dan ga je natuurlijk op internet zoeken .En vaak vind je dan natuurlijk altijd wel iets dat in je eigen straatje past .Dat is dan wel weer het gevaar van internet .

Toch vind ik het eigenlijk zo en zo zonde om weg te gooien .Je kunt natuurlijk niet alles bewaren .Maar kijk bijvoorbeeld es naar frituurvet .Het werd jarenlang gewoon weggegooid en nu pas de laatste jaren zijn ze erachter gekomen dat het een goede brandstof is en word het door bedrijven ingezameld. Hoewel patat zaken toch al vanaf de jaren 60 produceren . Ik zou kunnen bedenken dat het buiten het zelf nuttigen van kookvocht je er ook Alcohol van zou kunnen maken of plantenvoeding . Dat zou toch beter moeten zijn dan het uit het riool te recyclen .Daar moeten eerst nog alle medicijnen en cocaïne uit Gescheiden worden .

Maar goed het ging over het opdrinken van het kookvocht en als jij zegt dat het veilig is neem ik dat aan . ;)

Berichten: 454

Re: Kookvocht opdrinken

Ik las trouwens ook dat je schreef dat een toevoeging een verschil uit zou maken met het verlies van vitamines . Gaan er dan minder vitamines verloren door toevoeging van zout of juist meer ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kookvocht opdrinken

Hangt volledig af van hoeveel zout je toevoegd. Is het een kleine hoeveelheid zout dan zullen er door de osmotische spanning wat minder micronutrienten migreren naar het vocht. Voeg je een grote hoeveelheid zout toe aan het water dan kunnen er meer nutriënten naar het kookvocht migreren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kookvocht opdrinken

Je kan er ook voor kiezen om met heel weinig of geen water je groenten te garen. Desnoods een klein klontje roomboter toevoegen, deksel er op en zo de groente zachtjes smoren.

Dat gaat bijvoorbeeld uitstekend met wortels, boontjes, spruitjes, prei, bloemkool. Als je dan op het einde het resterende kookvocht (als het er nog is) een beetje laat verdampen, gooi je niet zoveel smaak weg door de gootsteen.

Om de een of andere reden verzuipen velen hun groente graag om ze dan murw te koken, liefst totdat de smaak grotendeels in het water zit dat weggegooid wordt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kookvocht opdrinken

vincentcius schreef: vr 31 jul 2020, 12:09 Dank ArcherBarry . Haha nee ik heb geen abonnement van de libelle en ben ook niet recent naar de kapper of tandarts geweest .Nee op deze site bijvoorbeeld .
http://goedgezond.info/2018/01/29/4-goe ... e-bewaren/
In de eerste paragraaf die ik lees gaan mijn nekharen al overeind staan.
Koolwater is niet echt een standaard drankje, maar het kan een van de beste dingen voor je lichaam zijn: het heeft verbazingwekkende medicinale eigenschappen en zit vol belangrijke mineralen en vitaminen. Er zijn dan ook 5 overtuigende redenen om het kookwater van kool óók te consumeren!
Geen bronvermeldingen, verboden medische claim, ongesubtiëerde beweringen, etc
Dit is voor mij typisch Libelle niveau schrijven, ik zal dit soort sites ook niet raadplegen voor het opdoen van kennis.

Ja in aardappels kan solanine zitten, het is tenminste een geslacht uit de nachtschade familie. Echter bij de knollen (de piepers) heb je de solanine alleen in significante hoeveelheden in de buitenste 2 a 3mm van groene piepers. Meestal schil je de piepers dus is het niet zo'n ramp om ze te eten. Wanneer je de piepers dus in de soep gooit is er geen enkel probleem. de Engelse wikipedia over Solanine levert best wat nuttige informatie over dit planten beschermende stof

In spinazie zit er veel nitraat en ook wat oxaalzuur, het nitraat kan omgezet worden in nitriet door nitrificerende micro-organismen, voornamelijk op het oppervlakte van de blaadjes. Daarom is het ook zo belangrijk voor bereiden de spinazie goed te wassen. Het niet een 2e keer spinazie mogen opwarmen is ook een uit de hand gelopen volksmythe. Wanneer je ingevroren blokjes spinazie uit de supermarkt opwarmt dan wordt deze spinazie ook een 2e keer verwarmd.

Spinazie gekookt in ruim water bevat inderdaad minder nitraat, echter is het onveilig als het gewassen is? Dat valt wel mee gezien je spinazie blaadjes ook rauw als salade kan gebruiken of in een smoothie kan blenderen.

Zoals ik eerder schreef, het drinken van kookvocht kan je doen, maar of het zo smakelijk is...

Berichten: 454

Re: Kookvocht opdrinken

Goede morgen beste ArcherBarry bedankt voor de aanvullende info.
Ja als je het inderdaad nader bekijkt had het wel ergens op een bladzijde in de libelle kunnen staan .Ze hadden me weer te pakken dus :evil:
Het is mij inderdaad ook al es opgevallen dat er bij de engelstalige wikipedia meer technische gegevens staan .Maar ik heb mijzelf ook wel es afgevraagd of dat een betrouwbare bron is .Aangezien iedereen daar iets kan schrijven .Het word natuurlijk wel gecontroleerd en op zich is het een mooi systeem omdat het steeds verbeterd word naarmate steeds meer mensen het lezen .Beste blijft waarschijnlijk meerdere bronnen raad te plegen hoewel je daar soms ook behoorlijk kierenwiet van kan worden.

Spinazie ingevroren : Is het zo dat ingevroren spinazie eerst gekookt word voordat het ingevroren word ? Of bedoel je dat het voor een tweede keer opgewarmd word omdat het na ontdooiing weer voor een tweede keer opwarmt ?

Nou ja mijn conclusie ga ik toch ook maar een beetje herzien want zoals jij ook al schreef .Het is nou niet echt bepaald lekker .Misschien gewoon wat vaker soep eten .En belangrijker met het wassen van spinazie is dus niet het zand afwassen maar het nitriet ;)

Berichten: 454

Re: Kookvocht opdrinken

ArcherBarry schreef: vr 31 jul 2020, 14:04 Hangt volledig af van hoeveel zout je toevoegd. Is het een kleine hoeveelheid zout dan zullen er door de osmotische spanning wat minder micronutrienten migreren naar het vocht. Voeg je een grote hoeveelheid zout toe aan het water dan kunnen er meer nutriënten naar het kookvocht migreren.
[/quote

Dus bij gefermenteerde voedsel bereiding gaan er meer micronutrienten verloren ?

Berichten: 454

Re: Kookvocht opdrinken

Dat is ook weer waar michel Uphof.Zo min mogelijk water gebruiken .
Ik heb zelf zins een jaar of twee een snelkookpan .Dus daar gaat op zich zo en zo al weinig water bij .Dan zou je je kunnen afvragen of er bij de hogere temperaturen misschien meer verloren gaat .Maar ja de kooktijd is dan ook weer korter .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kookvocht opdrinken

Als je bang bent je vitamines te verliezen in het kookvocht kun je er ook voor kiezen om je groente te stomen in plaats van te koken. Dan heb je geen kookvocht. Verder is het net zo makkelijk als koken en je hebt er geen speciale apparaten voor nodig. Je hebt er wel een speciale pan voor nodig, maar die kun je overal krijgen.

Ik heb verder geen idee of je daar daadwerkelijk meer vitamines mee binnen krijgt maar het is een stuk smakelijker dan het drinken van kookvocht.

Berichten: 454

Re: Kookvocht opdrinken

Ooh dat zou ook in een snelkookpan kunnen .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kookvocht opdrinken

Graag gedaan Vincent.

Ingevroren spinazie uit een pakje is nagenoeg altijd voorgekookt (geblancheerd). Laat je niet foppen door claims als:"Met stoom bereid" dat is makkelijk gezien blancheerbaden of andere warmtewisselaars t.b.h. opwarming meestal met stoom uit een centrale stoomketels worden gevoed. Als ik een verwarming element met stoom voed welke in een blancheerbad ligt, dan is het eerlijk om te zeggen dat het met stoom bereid is...

Na ontdooien van de blokjes spinazie warmt een consument deze meestal op in een pan, en dus een 2e keer verwarmd. Nou moet ik er wel bij zeggen dat de industriële verwerkers van spinazie de concentraties van nitraat en nitriet op de productielijn nauwlettend in de gaten houden en als het boven een bepaalde norm komt dat de lijn dan een grondige schoonmaakbeurt krijgt. Dat is natuurlijk even een andere manier van werken dan de spinazie uit de groententuin van grootvaders.

Waar heb ik geschreven dat gefermenteerde voedingsmiddelen minder micronutriënten bevatten? de macro en micro nutriënten van gefermenteerde voeding is een volledig andere discussie.

Je zal met stomen wat (micro-)nutriënten verliezen, maar doorgaans minder dan met koken in een pan met water. Dat komt omdat de stoom op de op te warmen voedingsmiddelen condenseert en weer afdruipt naar beneden in het watervoorraad. Tijdens het condensatie en val proces zal het iets van nutriënten opnemen en afvoeren.

Maar inderdaad het is misschien geen gek idee om eerst wat gedegen onderzoek te doen met wetenschappelijk verantwoorde bronnen voordat er beweringen gemaakt worden.

Daarnaast moet ik wel zeggen, over smaak valt te twisten, maar over feiten niet ;)

Berichten: 454

Re: Kookvocht opdrinken

Daarnaast moet ik wel zeggen, over smaak valt te twisten, maar over feiten niet ;)
Dat is een hele mooie text voor een keuken tegel ArcherBarry. ;)

Eerlijk gezegd wist ik helemaal niet dat er zoveel gedaan moet worden om de nitriet tegen te gaan in de spinazie .Ik zou zeggen je wast het en het spoelt weg . En dat dat kleine beetje dat overblijft niet zoveel kwaad Kan . En als je het dan gekookt heb en meteen na afkoeling in de koelkast zet .Dat er dan toch niet zoveel kans voor de bacteriën zijn om zich snel te Kunnen vermenigvuldigen .Maar misschien duurt het op een industrielijn wel een stuk langer .Dan zou je toch ook weer kunnen zeggen dat een hoop bacteriën dood gaan door het stomen .
Eigenlijk dacht ik altijd dat het gewassen spinazie was die vers was ingevroren .

Gefermenteerde voedingsmiddelen : Jij had dat inderdaad niet geschreven .Als ik die suggestie gewekt had mijn excuses . Je schreef wel dat zout en suiker doormiddel van het osmose proces meer of minder nutriënten verloren gaan .Aangezien er bij fermenteren juist veel zout gebruikt word vroeg ik mijn dit af .Ik nam aan dat er door de grote hoeveelheid zout juist veel nutriënten weggetrokken zouden worden .
Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat er juist door de bacteriën veel vitamines gevormd worden .Dus ik denk dat de bewering toch niet helemaal klopt .
Dus verbeter me als ik het onjuist heb .
Ik denk dat fermenteren er wel mee te maken heeft .Het is een kookvorm ook al kookt het niet , het eten word bereid lijkt mij .Net als dat roest bijvoorbeeld eigenlijk Ook verbranding is .Toch ! En meestal gooi je het vocht na het fermenteren weg .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Kookvocht opdrinken

Misschien niet zo passend als antwoord in het kader van dit topic omdat ik geen idee heb over de chemische samenstelling van kookvocht:

Ik gebruik het kookvocht om bijvoorbeeld groentebouillon van te maken, in de soep te doen of om rijst in te koken, maar ook om saus uit een pakje aan te maken. Verder kun je kookvocht van groente ook gebruiken om jus aan te lengen of af te blussen. Pastavocht gebruik ik ook voor het maken van pastasaus. Door het zetmeel in het vocht wordt de saus licht gebonden en hoef ik geen room te gebruiken, waardoor de saus wat minder zwaar wordt.

Je kunt kookvocht ook laten afkoelen en aan de planten geven, maar dan mag het geen aardappelvocht zijn, want dan gaan je planten binnen een week dood (vanwege de solanine?). Aardappelvocht kun je wel gebruiken als onkruidbestrijder voor buiten.

Maar drinken? Kan wel misschien, maar lekker is iets anders.

Reageer