Sport en vals spelen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 454

Sport en vals spelen

Dat er in sport tegenwoordig bijna niks meer eerlijk gaat is algemeen bekend . Als je in de sport een voordeeltje Kunt pakken en je doet het niet is er altijd wel iemand die het wel doet en dan heb je bij voorbaat al verloren .

De Tour de France is daar misschien wel een van de bekendste voorbeelden van en dan weet iedereen natuurlijk wel over wie we het hebben .Er is zelfs vals gespeeld met een motortje in een fiets .Nou gekker moet het niet worden toch !
Ferrari had vorig jaar een van de sterkste motoren in het formule 1 veld .En dat bleek dus ook valsspelen te zijn . Mercedes voert ook al jaren de boventoon en ik zit mij soms suf te piekeren over hoe hun vals spelen . Max verstappen heeft zo toch geen schijn van kans . :cry:
Maar toch blijft het bizar dat iemand 7 keer de tour Wint met vals spelen en dat toch op een een of andere manier goed kan praten in zijn hoofd .Ik bedoel hebben wij niet allemaal op school of in de opvoeding geleerd dat vals spelen niet mag .En toch schijnt het de normaalste zaak in de wereld te zijn . :shock:

Zou iemand mij dit even uit kunnen leggen en dan met name ook hoe mercedes vals speelt ? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Sport en vals spelen

Voor wat de morele overwegingen betreft, laat ik dit aan iemand anders over...
Vroeger volgde ik F1 vrij nauwgezet (partly entertainment, partly werkgebonden), en kan ik zeggen dat er continu wordt "valsgespeeld", maar dat de officials daar ook heel nauwkeurig komen controleren, dus dat dit een continu kat-en-muis spel is. Als Mercedes al valsspeelt (waaraan ik niet twijfel, maar ik ben er ook vrij zeker van dat dit hun slechts een gering voordeel zal geven) kan dit ofwel niet lang duren, ofwel geen grote omvang hebben.
Tussen de qualifiers en de race worden die auto's verzegeld bewaard, en worden ze binnenstebuiten gekeerd door de officials (steekproefsgewijs, geselecteerd of allemaal).

Wie weet hoe mercedes valsspeelt, zit op een (fictieve) berg geld... Te cashen bij een van de concurrerende teams in ruil voor de info.

Berichten: 454

Re: Sport en vals spelen

Wie weet hoe mercedes valsspeelt, zit op een (fictieve) berg geld... Te cashen bij een van de concurrerende teams in ruil voor de info.

Maar dat zal ook maar in mate voorkomen .Ik denk niet dat dat van het merk zelf uit komt .Kijk ik kan me voorstellen dat als je zelf heel goed bent zoals Mercedes . Dat je het jezelf kunt veroorloven om een beginnend team op weg te helpen en dan info verkoopt zolang je er zelf maar boven blijft . Lijkt mij toch dat je merk zo hoog mogelijk moet eindigen en er daar het meeste geld mee valt te behalen .
Dus wie gaat er nou mercedes nog verder naar voren helpen . Misschien dat individuele personen dingen doorspelen voor veel geld .

Ik zat eigenlijk te denken of ze misschien extra brandstof op kunnen slaan in de radiatoren .Het valt namelijk wel altijd op dat ze koelingsproblemen hebben op warme dagen . Ik heb eigenlijk ook geen idee hoeveel winst in vermogen je zou pakken met 1 litertje brandstof extra .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Sport en vals spelen

vincentcius schreef: vr 07 aug 2020, 09:13 De Tour de France is daar misschien wel een van de bekendste voorbeelden van en dan weet iedereen natuurlijk wel over wie we het hebben .Er is zelfs vals gespeeld met een motortje in een fiets .

Zou iemand mij dit even uit kunnen leggen en dan met name ook hoe mercedes vals speelt ? :D
Je presenteert vermoedens als feiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Sport en vals spelen

Vergeet niet dat Formule 1, in tegenstelling tot wielrennen, niet is ontstaan uit een strijd tussen coureurs. De oorsprong ligt juist bij de strijd tussen verschillende wagenbouwers. Welk merk bedenkt de beste technieken om een auto zo snel mogelijk een rondje te laten rijden (binnen een steeds groter wordende set aan regels). Natuurlijk zal de fabrikant vervolgens een coureur zoeken die zijn auto het best tot zijn recht laat komen, maar formule 1 is in die zin dus totaal niet vergelijkbaar met wielrennen.

Er zijn andere motorsporten waarbij wel meer wordt gezocht naar de snelste coureur door iedereen het zelfde materiaal te geven, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Dat Ferrari vorig jaar waarschijnlijk vals speelde ben ik met je eens omdat ze een uitvinding deden die niet zozeer direct de auto sneller maakte, maar het mogelijk maakte een meetfout te creeeren waardoor er voor hen andere regels golden dan voor de rest van het veld (fuel flow meter die te lage waarde aangaf als gevolg van opzettelijk gebruik inductie).

Dat je aangeeft zeker te weten dat Mercedes ook vals moet spelen herken ik zelf niet. Wel is het zo dat ze natuurlijk verreweg het grootste budget hebben en mede daardoor al jaren lang voorlopen met wagen ontwikkelingen.

Wat wel vast staat is dat alle teams hun best doen de grenzen van regels zo veel mogelijk te verkennen. Goed voorbeeld zijn vleugels die aan bepaalde regels moeten voldoen bij meting in de pitstraat, maar die bij hogere snelheid zodanig vervormen dat ze buiten de kaders komen.

Berichten: 454

Re: Sport en vals spelen

Ja je zou ook kunnen zeggen dat je pas schuldig bent tot het tegendeel bewezen is .
En inderdaad is het een vermoeden .Maar kun je überhaupt nog winnen als je er niet aan mee doet ?.En dit is dus wel wat het met mensen doet .Na schandaal en schandaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Sport en vals spelen

vincentcius schreef: vr 07 aug 2020, 11:52 Ja je zou ook kunnen zeggen dat je pas schuldig bent tot het tegendeel bewezen is .
Je “zou” kunnnen zeggen? Dat lijkt me nogal evident. Bovendien beschuldig jij eerst een team van valsspelen maar hebt daar geen enkele andere aanwijzing voor dan puur het feit dat ze momenteel de beste/snelste zijn. Sterker nog, je komt hier vragen hoe je jouw beschuldiging zou kunnen onderbouwen terwijl er bij officiële jury ed geen specifieke onderzoeken lopen. Dat is buiten onwetenschappelijk naar mijn mening ook onsportieve laster.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Sport en vals spelen

Opmerking moderator

Het café is een locatie waar wat luchtigere onderwerpen besproken kunnen worden en waar de moderatie wat minder strak is. Echter het blijft onderdeel van het wetenschapsforum en het schrijven van claims dat een partij vals speelt / doping gebruikt moet onderbouwd worden met bewijzen en bronnen. Bij het verder aanhalen van beschuldigingen zonder bewijsvoering zal dit topic gesloten worden.

Berichten: 454

Re: Sport en vals spelen

Oké eerlijk is eerlijk .Ik zou zeggen als ik naar deze bron kijk .
https://racingnews365.nl/motorleveranci ... n-mercedes

https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/25 ... ook-blazen

Kan aan mij liggen hoor maar de witte rook ziet er bij toch meer uit als blauwe rook van olie aan de zijkant .En het is toch ook vreemd te noemen dat alle Mercedessen dat geregeld laten zien in de wedstrijden zonder dat ze kapot gaan .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Sport en vals spelen

Wat is vals spelen?

Er worden regels/eisen /voorwaarden opgesteld. Net zoals het opstellen van wetten kun je niet alles zwart/wit afvangen.

In de (top) sport (of ook in velden van wetenschap) zoekt men bewust technische grenzen waarbij de eisen (of huidige theorien) tot het uiterste worden opgezocht / getest. Hier heb je te maken met een grijs gebied wat toelaatbaar is.

Dus in mijn ogen speel je "vals" als er duidelijk meetbaar niet aan de eisen voldaan word. Alles daarbuiten moet middels het gebruik van afgewogen worden.

Zou je de grenzen niet opzoeken dan krijg je een statisch geheel wat zich niet verder ontwikkeld (sport, wetenschap of welk ander veld dan ook).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Sport en vals spelen

vincentcius schreef: vr 07 aug 2020, 11:09 Wie weet hoe mercedes valsspeelt, zit op een (fictieve) berg geld... Te cashen bij een van de concurrerende teams in ruil voor de info.

Maar dat zal ook maar in mate voorkomen .Ik denk niet dat dat van het merk zelf uit komt .Kijk ik kan me voorstellen dat als je zelf heel goed bent zoals Mercedes . Dat je het jezelf kunt veroorloven om een beginnend team op weg te helpen en dan info verkoopt zolang je er zelf maar boven blijft . Lijkt mij toch dat je merk zo hoog mogelijk moet eindigen en er daar het meeste geld mee valt te behalen .
Dus wie gaat er nou mercedes nog verder naar voren helpen . Misschien dat individuele personen dingen doorspelen voor veel geld .

Ik zat eigenlijk te denken of ze misschien extra brandstof op kunnen slaan in de radiatoren .Het valt namelijk wel altijd op dat ze koelingsproblemen hebben op warme dagen . Ik heb eigenlijk ook geen idee hoeveel winst in vermogen je zou pakken met 1 litertje brandstof extra .
Met de eerste helft van jouw verhaal ben ik niet mee. Ik bedoelde dat veel teams er een berg geld voor veil hebben om enkele punten te winnen op de rankings. Het geld is niet zozeer voor de (technische) info, maar om de andere te laten diskwalificeren.

Verder win je geen vermogen met een extra liter brandstof, integendeel (extra gewicht). Het kan wel de pitstopstrategie bepalen. En maak je geen illusies, slapsticktoestanden zoals verborgen compartimenten of brandstof in een reservoir in een radiator bestaan niet in de F1. Tijdens controles wordt vb. PMI gebruikt om materiaalkeuzes te bevestigen, gezien de budgetten wordt daar iets verregaander gecontroleerd dan in de meeste andere sporten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Sport en vals spelen

vincentcius schreef: vr 07 aug 2020, 13:28 Oké eerlijk is eerlijk .Ik zou zeggen als ik naar deze bron kijk .
Betreffende het mee verbranden van motorolie en deze artikelen uit 2018; dit is iets waar alle teams mee experimenteren en zodanig dan de maximale olie consumptie per uur reglementair is beperkt.
king nero schreef: vr 07 aug 2020, 15:31
Verder win je geen vermogen met een extra liter brandstof, integendeel (extra gewicht). Het kan wel de pitstopstrategie bepalen.
Het is wel degelijk zo dat het maximale vermogen dat de motor bouwers op dit moment uit de motor met vastgestelde specificaties weten te halen wordt beperkt door de maximale fuel consumptie, die momenteel reglementair wordt begrensd.

Berichten: 454

Re: Sport en vals spelen

Oké ik ben blij te horen dat extra compartimenten niet bestaan in de formule 1 omdat er zo goed gecontroleerd word .Het is iets wat je ook niet op tv kan zien en achter de schermen gebeurd .En ook lees ik dat het ruim interpreten van de regels zorgt voor verbetering ontwikkeling en dat de sport niet te statisch word .Dus eigenlijk een noodzakelijk kwaad .Ben ik het wel gedeeltelijk mee eens hoewel die grenzen soms toch wel norm overschrijdend zijn en immoreel. Zoals bijvoorbeeld het doping gebruik . Bloeddoping bijvoorbeeld hoe ver wil je in een sport gaan ? En als dat dan verboden word kun je altijd nog overstappen op nieuwe onbekende middelen die nog niet op de lijst staan .Of medicijnen waarvan een aandoening gefaket word .Het lijkt wel een proefdieren lab zo.
Lance Armstrong kreeg bijvoorbeeld teelbalkanker .Hij zegt zelf niet uit te sluiten dat het ontstaan kan zijn door doping gebruik . https://www.ad.nl/wielrennen/armstrong- ... ~a22ff9ab/
Of dit waar is lijkt moeilijk te bewijzen omdat andere bronnen dit weer tegen spreken . https://eenvandaag.avrotros.nl/item/lan ... chijnlijk/
Maar ja of het nu wel zo is of niet het kan niet gezond zijn om zo de grenzen op te zoeken .

Berichten: 454

Re: Sport en vals spelen

Ik vraag me af wat jullie hier van vinden .Stel voor dat je een Wk finale voetbal hebt .
Twee teams en ze zijn allemaal schoon van doping maar bij een van de teams heeft de coach een stimulerend middel gebruikt . En dit kan natuurlijk net zo goed bij een teambaas van de formule 1 zijn .Ik neem aan dat deze personen geen dopingtest krijgen . Is dit dan valsspelen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Sport en vals spelen

Als het stimulerend middel red bull is, niet. Epo, dan weer wel. Zowel voor wielrennen als voor voetbal bestaan er lijsten met de verboden middelen. (bepaalde) Aerosols tegen astma mogen bijvoorbeeld niet, omdat (sommige ervan?) de opname van zuurstof bevorderen (of zo... geen idee betreffende de exacte werking).

@ Shimmy, akkoord, maar spelen op het verbruik en extra brandstof meenemen had ik niet aan elkaar gelinkt.

Reageer