Fotolyse remmen in schilderij

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Fotolyse remmen in schilderij

Hoi,
Voor een project wil ik een schilderij gaan maken die door uv-straling verandert. Het schilderij dat ik nu in mijn hoofd heb, worden witte plekken blauw. Of witte plekken worden zwart (ligt eraan wat mogelijk is). Ik heb zelf al geëxperimenteerd met het maken van blauwdruk/cyanotype. De reactie vormt hierbij in volle zon binnen 7 minuten. Dit is wel de goede reactie, alleen zou ik van die 7 minuten naar +- 5 jaar willen gaan of misschien wel 10 jaar.

Ik ben dus opzoek naar een manier om de reactie te vertragen. Een transparante uv-coating die langzaam minder sterk wordt. Of een dekkende witte laag die ik over het schilderij aan kan brengen, dat de witte laag langzaam afbreekt en het onderliggende schilderij te voor schijn komt. En het zou helemaal super zijn als ik verschillende sterktes kan maken, zodat sommige delen sneller reageren dan de rest.
En misschien ben ik in de verkeerde richting aan het zoeken, ik hoop dat jullie geniale ideeën hebben. Alles is welkom, suggestie is testjes of mensen/bedrijven die hier al mee over weten.

Groeten,
Berend

Berichten: 43

Re: Fotolyse remmen in schilderij

Hoi Berend,

technisch weet ik niet wat je hiervoor nodig hebt. Wel heb ik ervaring (als engineer) met kunstobjecten.
Dingen die heeeel langzaam veranderen vallen voor mensen niet op. Als jij een schilderij maakt wat in 5 jaar veranderd dan betekend dat als ik er (op dagelijkse basis) langs wandel ik geen verschil zie.
Wellicht is het iets waarbij je zowel een UV als een thermisch iets kunt combineren zodat er ook een verandering op uur basis te zien is. Dat maakt je kunst aantrekkelijker voor veel mensen.

Ik heb nog wel een referentie als je wilt, PM me dan maar

Berichten: 2

Re: Fotolyse remmen in schilderij

Hoe sneller het schilderij veranderd, hoe saaier het lijkt voor mij. Op het moment dat het klaar is, gebeurd er al helemaal niks meer. En wat ik ga afbeelden op het schilderij wordt niet alleen maar een wit vlak, maar een schilderij op zich zelf. Dus dit maakt het al aantrekkelijker voor mensen.
En ik doe dit project ook deels voor me zelf, ik haal plezier uit het maken en experimenteren. Als mensen het leuk vinden is het mooi meegenomen. Ik ga hier dan ook mee verder tot ik weet dat het niet mogelijk is of dat het gelukt is.

Reageer