corona in Duitsland

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

corona in Duitsland

Het valt mij op dat Duitsland veel minder rood kleurt dan andere Europese landen.
Wat is hier de oorzaak van?
Zelf volg ik de actualiteit van Duitsland niet.
En onze media focust zich vooral op ons eigen landje België.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: corona in Duitsland

Een combinatie van een overheid die zich goed wil en laat adviseren door experts en vakkundige communicatie.
Om zomaar eens een aantal mensen te noemen Mai Thi Nguyen-Kim, Christian Drosten, en natuurlijk Angela ''Mutti' Merkel. Als je politici snappen wat een exponentiele groei inhoudt en hoe moeilijk het kan zijn om dit te stoppen dan wordt er effectief beleid gevoerd.

Waar het in de praktijk op neer komt: Maskers, Duidelijk communiceren naar mensen dat ze sociale contacten dienen te beperken tot het minimale, Mensen betalen om thuis te blijven indien nodig, en ontzettend veel testen. Klik mocht je dat willen zelf ook eens door de data https://ourworldindata.org/coronavirus-testing

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: corona in Duitsland

Als ik kijk bij familie die in Duitsland woont valt mij (buiten de grote stad) ook gewoon op dat men daar veel minder ongehoorzaam is naar overheidsregels en ook de sociale druk/controle groter is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: corona in Duitsland

shimmy schreef: do 29 okt 2020, 14:57 Als ik kijk bij familie die in Duitsland woont valt mij (buiten de grote stad) ook gewoon op dat men daar veel minder ongehoorzaam is naar overheidsregels en ook de sociale druk/controle groter is.
Volgens mij is men in een heleboel landen veel gezeglijker en volgzamer dan hier in Nederland. Ik weet dat DE Nederlander niet bestaat, maar heel veel hebben hier toch een houding van 'dat maak ik zelf wel uit', met alle gevolgen van dien. Daar komt nog bij dat ook de overheid en het bevoegd gezag in Nederland een veel tolerantere (laksere?) houding heeft en het beboeten op het ogenblik ook maar mondjesmaat wordt gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: corona in Duitsland

Duitsers zijn wat ordelijker, wat netter dan Nederlanders. Ook wassen Nederlanders zeer weinig hun handen. Als ze het al echt wassen, en niet natmaken en afvegen.

Hoe dan ook, in het beleid en de gevoelswaarde van de maatschappij zit een aanname, die helemaal niet waar hoeft te zijn. Namelijk dat een maatregel een (netto) positief effect heeft.
Lockdown --> minder bewegen --> juist de groep die het nodig heeft mist het nu
Mondkapjes -> minder verre verspreiding via ademen --> mensen die die ziek zijn gaan nu toch naar de supermarkt
Testen --> betere behandeling --> zieke mensen die het land door reizen
Er zitten best veel subtiele verborgen effecten aan elke maatregel. Als je de grafiek met aantallen positieve testen bekijkt kom je bedrogen uit. Het test beleid is in die tijd namelijk ook drastisch veranderd. Daar zit misschien ook en stukje van het antwoord op jouw vraag.
Om die kaarten te kunnen vergelijken, moeten de omstandigheden vergelijkbaar zijn. Is dat wel zo? De omstandigheden zijn in Nederland van maand tot maand al niet vergelijkbaar.

Reageer