Antivuil-coating ramen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 454

Antivuil-coating ramen

Ik reed laatst lang mijn benzine pomp en moest in ene keer denken aan auto s die water en vuil af stoten als ze net in de was gezet zijn .Aan gezien ik zelf in Zandvoort woon en mijn ramen van het huis bijna om de week weer vies zijn vroeg ik me af of er coatings bestaan .Ik kwam zelf dit tegen met een beetje googelen . https://www.verflaag.nl/zelfreinigende-coating/ Ook zag ik op you tube diverse beweringen die overigens een beetje tel sell achtig over komen .
Nu neem ik aan dat het niet alleen maar reclame is en er wel degelijk middelen bestaan die werken .De techniek staat natuurlijk niet stil hoewel de glazenwassers daar niet zo blij mee zullen zijn .
Dus mijn vraag is .Heeft iemand hier ervaringen mee goede of slechte ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Anti vuil coating ramen

Ik heb zelf een aantal lichtkoepels op mijn huis die ik af en toe inspuit met Rainox. Ik ken het goedje inderdaad uit de autowasstraat. Als de auto daar doorheen is gegaan zie je de regendruppels vluchten voor de lak. Ik heb zelf het idee dat het mijn lichtkoepels schoner (voornamelijk minder groenaanslag) houdt. Een vergelijkend experiment heb ik er nooit van gemaakt.

Berichten: 454

Re: Anti vuil coating ramen

Kun je dat gewoon bij de benzine pomp kopen of is dat alleen op bestelling ? Zag wel dat het niet zo duur was dus op zich misschien een experimentje waard .
Ik zag ook dit middel dat weliswaar wat duurder is maar wel claimt dat het ook vuil en insecten af stoot .Komt uit de racerij . https://www.bol.com/nl/p/2x-nano-tech-p ... j6EALw_wcB

Berichten: 454

Re: Anti vuil coating ramen

Ik heb het al gevonden hoor bij een bouwmarkt .Ik ga het morgen kopen .Ze claimen zie text trouwens ook dat het vuil en insecten weert .

De glasreiniger van Rain-X is een kwalitatief hoogwaardig product. Het is sterk reinigend en laat een beschermende coating achter na het uitwrijven. Het gebruik van Rain-X 2-in-1 glasreiniger is eenvoudig. U spuit de reiniger op de ruit en wrijft daarna het raam droog met een katoenen of microvezel doek. Het behandelde oppervlak is nu waterafstotend. Regendruppels krijgen geen vat op het raam en rollen er tijdens het rijden van af. Ook insecten en andere verontreinigingen hechten zich minder snel aan het raam. Zo houdt u beter zicht op de weg.
Ik hoop dat het werkt en ook lang .Het enigste probleem is wel dat sommige ramen moeilijk te bereiken zijn en dan vooral met het uitwrijven van het middel word het nog een acrobatische tour .

Berichten: 454

Re: Antivuil-coating ramen

Hoi beste shimmy ik heb Rainox getest en ik heb twee uitslagen .
Ik heb een raam dat aan de gevel ligt zeg maar .En ik heb ook ramen die op het balkon zitten en waar dus ook geen regen komt . Omdat het middel ervoor zorgt dat de regen er meer vanaf loopt , kan ik zeggen dat het voorste raam ook goed schoon blijft omdat
de regen meteen het vuil goed wegspoelt . Over de ramen waar geen regen komt zie ik nu toch wel weer veel vuil . Maar voor een auto waar het uiteindelijk voor ontwikkeld is en ramen die veel regen kunnen vangen werkt het prima .Bedankt voor de tip

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Antivuil-coating ramen

Klinkt aannemelijk. Zoals gezegd gebruik ik het niet voor al mijn ramen, alleen voor de lichtkoepels. Daar staat natuurlijk altijd regen op.

Berichten: 454

Re: Antivuil-coating ramen

Ja inderdaad .Ik zit nu eigenlijk toch ook wel te bedenken hoe zoiets nou werkt.
Ik neem aan een soort waslaagje .Maar ja je moet het ook weer zoveel uitpoetsen dat je toch denkt dat alles weer is weggewreven . Ik neem ook aan dat het raam van zichzelf geen oneffenheden heeft maar ondereen microscoop kan dat natuurlijk anders zijn . Het raam na het schoonmaken lijkt mij ook vrij van plak stoffen dus ik neem aan dat een raam vuil word door plakkende vliegende vuildeeltjes , of in combinatie met regen . In principe zou ik nu nog 1 ding kunnen testen nu ik er zo over nadenk . Het laagje rainox zit natuurlijk nog steeds onder het viezer wordende raam .Dus eigenlijk het enigste waar ik voor zou moeten zorgen is dat daar ook regen komt . Misschien een oppompbare plantenspuit proberen . Je zit dan alleen wel weer met kalk .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Antivuil-coating ramen

de coating werkt door te gaan spelen met oppervlakte spanningen waarbij de hoek van het waterdruppeltje >150o wordt gehouden. Dit wordt ookwel het lotuseffect genoemd.

zie voor meer info deze en deze links

Berichten: 454

Re: Antivuil-coating ramen

Oke dan zit er dus wat meer wetenschap achter als ik dacht . Dank je erg interessant .

Reageer