Natuurkunde exact?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 626

Natuurkunde exact?

Waardoor wordt natuurkunde tot de exacte wetenschappen gerekend?
Bij elk experiment zijn er altijd instel- en meet-onnauwkeurigheden.
Ik schat in, dat alleen wiskunde exact kan zijn.
Wat denkt u hiervan?

Berichten: 3.860

Re: Natuurkunde exact?

efdee schreef: do 21 jan 2021, 23:04 Waardoor wordt natuurkunde tot de exacte wetenschappen gerekend?
Bij elk experiment zijn er altijd instel- en meet-onnauwkeurigheden.
Ik schat in, dat alleen wiskunde exact kan zijn.
Wat denkt u hiervan?
De term 'exact' heeft denk ik in dit verband betrekking op het exact volgen van de natuurwetten. instel- en meet-onnauwkeurigheden zijn daar gewoon een onderdeel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Natuurkunde exact?

Als je de natuurkunde skipt dan moet ook de scheikunde geskipt worden.
(volgens sommigen is die nu al niet exact)

Het is denk ik gedeeltelijk een gevoelskwestie.

Ik voor me zelf houdt het op de natrekbaarheid.
Beweert iemand een bepaalde (nieuwe) eigenschap van water gevonden te hebben,
dan vermeldt hij het hoe en waardoor en kunnen derden natrekken of het klopt.

Zo is de natuurkunde dus een exacte wetenschap.

PS.
Ten overvloede vermeld:
Dit is wat ik aanhoud, wat uiteraard arbritair is.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Natuurkunde exact?

Binnen de natuurkunde bestaan een aantal (natuurkundige) wetten. Deze wetten, als ze binnen hun geldige domein* worden toegepast, worden exact gevolgd voor zover we dat kunnen meten. Dit is dus exact binnen de meetnauwkeurigheid, dat is het beste dat we kunnen doen. Dit is waarom het een exacte wetenschap heet.

Andere wetenschappen bezitten deze eigenschap niet. Psychologie heeft geen wetten die altijd, zonder uitzondering en binnen de meetnauwkeurigheid worden gevolgd. Maar het is wel een wetenschap in de zin dat er hypotheses worden gemaakt en geverifieerd worden met metingen (observaties in dit geval? Ben zelf geen psycholoog). Dat maakt dat je niet zomaar een willekeurige bewering kan doen in de Psychologie.

*) De wetten van Newton zijn niet geldig in de melkweg, Einstein is niet geldig in een zwart gat, dat soort dingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Natuurkunde exact?

Als je al de bestaande kennis weg gooit en helemaal opnieuw begint, kom je uiteindelijk weer op hetzelfde uit. De experimenten zijn reproduceerbaar.

Reageer