Vrouwenlogica

Moderator: Rhiannon

Berichten: 626

Vrouwenlogica

Kan iemand mij uitleggen wat vrouwenlogica is?
Is dat fantasie, een pseudowetenschap of bloedserieus?
Is dat alles wat mannen niet (kunnen) snappen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Vrouwenlogica

Het is een aanduiding van iets wat logisch lijkt maar niet is.

zoals:
Ik was niet tien minuten te laat, jij was tien minuten te vroeg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Vrouwenlogica

De term vrouwenlogica is bedacht door mannen die geen ongelijk willen bekennen en hun eigen mores te allen tijde willen verdedigen. Daarom vinden mannen dat als een vrouw 'nee' zegt, ze eigenlijk 'ja' bedoelt. Als hij heel vriendelijk is, vindt hij dat ze 'misschien' bedoelt. Vandaar het hoge aantal reacties op de #metoo-discussie. Iedere vrouw, zonder uitzondering, heeft hier wel mee te maken gehad, vooral op de werkvloer.

Mannen draaien alles naar hun eigen gelijk.
Voorbeeld van mannenlogica:
Ik heb een vriendin maar ik wil wel meer met dit stuk. Nou ja, dat doe ik gewoon en als ik gesnapt word, dan lieg ik.
Wordt de volgende dag gesnapt: "Ik heb niks met haar gehad".
Krijgt bewijs voor zijn neus: "Sh**t!, maar zij wilde het".

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Vrouwenlogica

Wat een door zwartgallige emotie doorwrochte definitie. Ik denk niet en wil niet geloven dat de meeste mensen de term zo interpreteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Vrouwenlogica

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'vrouwenlogica' ook een beetje een onnodig sexistisch woord vindt. Hoewel ik vind dat Rhiannon ook aggressief uit de hoek komt, vind ik het logisch dat vrouwen (maar ook mannen) de term 'vrouwenlogica' een beledigende en afkeurende term kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Vrouwenlogica

Astro schreef: vr 22 jan 2021, 12:59 Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'vrouwenlogica' ook een beetje een onnodig sexistisch woord vindt. Hoewel ik vind dat Rhiannon ook aggressief uit de hoek komt, vind ik het logisch dat vrouwen (maar ook mannen) de term 'vrouwenlogica' een beledigende en afkeurende term kunnen vinden.
Er bestaat ook mannen logica hoor, wat dacht je van deze?

Ik ben niet te zwaar maar 10cm te kort.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Vrouwenlogica

Er zullen zeker mensen zijn die de term neerbuigend gebruiken, maar dat is niet meteen synoniem aan sexueel misbruiken.

Buiten dat zijn er ook genoeg die de term niet negatief zien maar eerder als van een andere hoek beschouwend. Ik heb de term door genoeg vrouwen zelf horen gebruiken, al dan niet als “geuzenterm”.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Vrouwenlogica

In wezen is vrouwelijke logica: doen wat je wilt en het vervolgens te rechtvaardigen met niet-gerelateerde onzin excuses achteraf. Het is eigenlijk omgekeerde logica.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Vrouwenlogica

Ook dit vind ik een staaltje vrrouwenlogica!
Mijn vrouw zette laatst de auto in de garage en zei dat ze alle hangsloten aan de deuren op slot had gedaan.
hangslot.png
hangslot.png (111.45 KiB) 3538 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Vrouwenlogica

Mijn vrije interpretatie:
Dit is een variant op de generatiekloof, maar dat op sekse i.p.v. geboortejaar.
Er zitten meer mannen in de techniesche sectoren en meer vrouwen in zorgzame sectoren. Dit komt wellicht voort uit verschil tussen interesse in dingen en interesse in mensen. Dit zijn generalisaties uiteraard.
Dit kunnen we doortrekken en stellen dat mannen en vrouwen sowieso twee verschillende paden in het leven bewandelen en verschillende hormonenhuishoudingen hebben.
Hiermee gaat wellicht ook een verschil gepaard in de manier van communiceren. Zeg dat mannen wat meer communiceren om informatie uit te wisselen, en vrouwen iets meer om de gevoelswaarde over te brengen.

Dan wordt vrouwenlogica dus iets in de zin van:
"Mijn glas is leeg" vs. "Pak even iets te drinken voor mij"
Een beetje techneut zal op dat eerste zeggen: "Mijn observatie komt op dezelfde conclusie uit."
Het stereotype dat mannen gefrustreerd en ergerlijk zeggen: "Zeg gewoon wat je wilt!"

Andersom zou door vrouwen gestelde mannenlogica dan worden: een vrouw vraagt aan haar man "Schat, wil je op de markt een pak melk halen, en als ze eieren hebben neem er dan 12 mee." De man komt thuis met twaalf pakken melk.
Een doorgewinterde mannelijke computertechnicus zal niet begrijpen wat hier raar aan is.

Het woord vrouwenlogica komt daarmee een beetje overeen met 'mannen komen van Mars, vrouwen van Venus'
Alleen door specifiek één sekse te noemen krijgt het enigszins een negatieve connotatie.
Het woord geeft gewoon het verschil in denken tussen de seksen weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Vrouwenlogica

ukster schreef: vr 22 jan 2021, 13:47 Ook dit vind ik een staaltje vrrouwenlogica!
Mijn vrouw zette laatst de auto in de garage en zei dat ze alle hangsloten aan de deuren op slot had gedaan.
hangslot.png
Iets zegt me dat jouw vrouw uit België of Oost-Friesland komt. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Vrouwenlogica

Nog veel erger: omgeving Laren Naarden Hilversum :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vrouwenlogica

De vraag is serieus: denken vrouwen over het algemeen genomen anders dan mannen?

Maar jammer genoeg leven we in een tijd waarin dergelijke vragen - zeker op internet - niet meer serieus bediscussieerd kunnen worden. Ik voorspel dan ook dat dit topic zoals met vele andere al eerder is gebeurd spoedig op slot zal gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Vrouwenlogica

Vrouwen logica is naar mijn mening een aanduiding voor het simpele verschil tussen mannen en vrouwen. Ik heb het nooit eerder geïnterpreteerd zien worden zoals Rhiannon dat doet.

Vrouwen zijn andere wezens dan mannen. Door hormoonhuishouding, chromosomen en de maatschappij reageert de gemiddelde vrouw anders op situaties dan de gemiddelde man in dezelfde situatie.

Dat maakt vrouwen logica echter niet raar of verkeerd, maar simpelweg anders. Dat er een bepaalde connotatie aan verbonden wordt komt naar mijn mening eerder door ons nog steeds vrij paternale samenleving: wij mannen hebben het vaak voor het zeggen (gehad) en beschouwen onszelf als de norm. Wat van de norm afwijkt is minderwaardig, en dus is vrouwen logica minderwaardig.

Met een beetje goede wil trekken we dat met onze generatie recht.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Vrouwenlogica

In mijn ervaring zijn er drie soorten logica:
Gewone logica, en vrouwenlogica.

Gesloten