Vrouwenlogica

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Vrouwenlogica

Back2Basics schreef: za 23 jan 2021, 23:38 In mijn ervaring zijn er drie soorten logica:
Gewone logica, en vrouwenlogica.
ik zie er maar twee, waar is de derde?

Dit gehele topic vind ik persoonlijk nogal stigmatiserend.
Ja, mensen hebben veelal verschillende inzichten met betrekking wat logisch is. Dat hangt deels af van de intelligentie van de persoon om verbanden te zien, deels vanuit culturele invloeden, etc. Echter verreweg wat logica bepaald is perspectief. En perspectief is persoonlijk. Ik zeg ook vaak tegen collega's:"Mijn perspectief is niet perse jouw perspectief" en daarom is iets dat voor mij logisch is niet perse logisch voor iemand anders.

Een voorbeeldje. Logisch voor mij als kwaliteit persoon is dat je eerst een product produceert met mango-passiefruit en daarna een met braam-zwarte bes. hierdoor hoef je tussenin alleen maar te spoelen en niet te reinigen

Planning kan zeggen, nee eerst komt de braam-zwarte bes want deze moet dezelfde dag nog uitgeleverd worden naar de klant en daarna reinigen voor de mango-passiefruit

Zo ook de inzichten voor wat oneerbiedig "vrouwen logica" wordt genoemd. In mijn ogen is dat een verschil in perspectief wat veel mannen niet willen begrijpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Vrouwenlogica

tempelier schreef: vr 22 jan 2021, 11:00 Het is een aanduiding van iets wat logisch lijkt maar niet is.
zoals:
Ik was niet tien minuten te laat, jij was tien minuten te vroeg.
ukster schreef: vr 22 jan 2021, 13:36 In wezen is vrouwelijke logica: doen wat je wilt en het vervolgens te rechtvaardigen met niet-gerelateerde onzin excuses achteraf. Het is eigenlijk omgekeerde logica.
Back2Basics schreef: za 23 jan 2021, 23:38 In mijn ervaring zijn er drie soorten logica:
Gewone logica, en vrouwenlogica.
Kijk, deze reacties zijn precies waarom ik zo sterk reageer. Het is neerbuigend en een typisch voorbeeld van de machocultuur waar we nog steeds mee te maken hebben. Sterker nog, waar we dank zij de instroom van mannen die leven en denken naar middeleeuwse maatstaven weer in terug (dreigen te) vallen. Mijn generatiegenoten hebben niet voor niets gestreden voor gelijkheid tijdens de tweede feministische golf en nog steeds worden vrouwen door veel mannen niet voor vol aangezien, de goede niet te na gesproken, want die zijn er natuurlijk ook.

Wie denkt dat vrouwen thans volledig gelijkwaardig zijn aan mannen heeft het mis:

- nog steeds is er een glazen plafond;
- nog steeds verdienen vrouwen in hetzelfde beroep minder dan mannen;
- nog steeds wordt van veel vrouwen verwacht dat zij de boel thuis wel draaiende zullen houden want manlief is tenslotte de kostwinner (of zij dat misschien had willen zijn wordt gemakshalve maar vergeten), of wordt van haar verwacht dat zij parttime gaat werken zodra er kinderen komen, want zijn baan is belangrijker;
- nog steeds zijn er mannen die het huishouden maar minderwaardig vinden en 'meehelpen';
- nog steeds zijn er mannen die 'oppasdagen' hebben; beiden hebben kinderen gewild (dat neem ik althans aan) dus als een man een dag thuis is, is dat geen oppassen, nee dat is gewoon zorgen voor zijn kinderen;
- nog steeds zijn er mannen die denken dat alle vrouwen het 'leuk' vinden als ze op hun achterwerk worden geslagen, als ze in hun borsten worden geknepen of anderszins ongewenst worden benaderd en als ze verontwaardigd of, nog erger, boos, reageren als excuus geven dat ze te veel hadden gedronken;
- nog steeds kunnen vrouwen niet veilig 's nachts over straat; nu, met de avondklok, hou ik mijn hart vast voor vrouwen die onregelmatige uren werken en dus in het donker alleen over straat moeten van werk naar huis;
- en ik kan de lijst nog langer maken.

Nogmaals, er zijn heus heel veel mannen die vrouwen gewoon normaal bejegenen, zoals het hoort, en ik denk dat het percentage langzamerhand groeit. Maar zolang

- Thierry Baudet nog ongestraft wegkomt met uitspraken als: "Ik weet wel dat vrouwen over het algemeen minder excelleren in een heleboel beroepen en minder ambitie hebben. Vaak ook meer interesse hebben in gewoon meer familie-achtige dingen en zo.";
- Nederland nog op de 32e plaats staat voor wat betreft gelijkheid van man en vrouw (wanneer komt de eerste vrouwelijke premier bijvoorbeeld?, zelfs Turkije en Pakistan hebben vrouwelijke leiders gehad);
- in het onderwijs de kansen voor mannen en vrouwen gelijk zijn, zelfs meer vrouwen dan mannen de eindstreep succesvol behalen, maar dat misgaat als men de arbeidsmarkt betreedt;
- nog maar 12,5% van de mensen in raden van bestuur van de topbedrijven vrouw is;
- maar 6% van de piloten wereldwijd vrouw is (bij KLM is het percentage 5,2% en bij TUI 5,3%, aan de top staat UA met 7%, gevolgd door LH en BA);
- alleen de rechtspraak en de medische beroepen een meerderheid vrouwen kennen;

is de strijd nog lang niet gestreden.

Sorry, dit moest mij even van het hart. Ik heb echt geen hekel aan mannen, maar als er zo neerbuigend wordt gedaan, dan moet ik daarop reageren. Ik heb altijd tegen onrecht gestreden, dat zit nou eenmaal in mijn karakter, en mijn ouders hebben mij zeer gelijkheidsbewust opgevoed. Mijn grootmoeder was een van de eerste vrouwelijke artsen in het toenmalige Nederland Indië, mijn moeder heeft altijd bezigheden buitenshuis gehad, al dan niet betaald, en ik ben in die trant doorgegaan bij het opvoeden van mijn kinderen. Mijn vrouwelijke familieleden en ikzelf hebben altijd een baan gehad want mijn vader (toch geboren in 1919) zei: "geen dochter van mij zal ooit haar hand hoeven op te houden bij een vent". En die houding, dat vind ik er een van gelijkwaardigheid.

De laatste alinea's zijn geheel offtopic maar me uit het hart gegrepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vrouwenlogica

Juist - en ook dat heeft dus niets te maken met de vraag of vrouwen over het algemeen genomen anders denken dan mannen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vrouwenlogica

Rhiannon schreef: zo 24 jan 2021, 12:47 Thierry Baudet nog ongestraft wegkomt met uitspraken als: "Ik weet wel dat vrouwen over het algemeen minder excelleren in een heleboel beroepen en minder ambitie hebben. Vaak ook meer interesse hebben in gewoon meer familie-achtige dingen en zo.";
We dwalen nu steeds verder van het oorspronkelijke topic af, maar ik vroeg me dit toch af.

Het argument dat vrouwen minder excelleren in een heleboel beroepen omdat ze minder ambitie of interesse hebben, wordt door feministen vaak afgedaan als onzin.

Ik wil het verder niet oordelen of dat terecht is of niet, maar ik las ooit eens een interview met een vrouwelijke schaker waarbij gevraagd werd waarom er zo weinig vrouwelijke grootmeesters zijn. Uiteraard wilde zij niets weten van de gedachte dat mannen misschien gewoon beter zijn in schaken, dus gaf zij als argument dat talentvolle meisjes in hun opvoeding niet genoeg gemotiveerd worden om ambitieus te zijn. Dat vond ik wel erg opvallend, want dat komt min of meer neer op hetzelfde argument als dat door feministen juist als onzin wordt afgedaan wanneer het gaat om de banenmarkt.

Nogmaals, ik wil hier niet oordelen over wat de oorzaken zijn voor het gebrek aan vrouwen in de top van het bedrijfsleven of in de schaakwereld, maar ben toch wel benieuwd waarom hetzelfde argument in het ene geval wel wordt geaccepteerd, en in het andere geval niet.

Rhiannon, wat is jouw mening hierover?

(dit is een oprechte vraag, ik bedoel dit absoluut niet als kritiek ofzo)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Vrouwenlogica

Het verschil zit erin of dat aangenomen wordt dat vrouwen van nature minder ambitie hebben, of dat er tijdens de opvoeding minder op gestuurd wordt.

Dat eerste is nooit aangetoond bij mij weten en lijkt me ook zeer lastig te onderzoeken. Dat tweede is volgens mij meermaals aangetoond maar dat kan ik niet staven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vrouwenlogica

En al zou het zo zijn dat vrouwen van nature minder ambitie hebben dan mannen en meer in sociale omgang en relaties geïnteresseerd zijn, is dat dan wel zo'n minpunt? Die mensen (veelal mannen) die zo nodig de top willen bereiken zijn immers meestal niet de meest aangename lieden. Dat lijkt mij dan ook niet iets dat navolging verdient. En waarom moeten alle geledingen van de samenleving zo nodig overal evenredig vertegenwoordigd zijn? Men zou op zulke kwesties niet zo overspannen moeten reageren. Er is hier gewoon een feitelijke vraag gesteld, en het antwoord daarop zal door onderzoek gevonden moeten worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vrouwenlogica

Ger schreef: zo 24 jan 2021, 17:29 Het verschil zit erin of dat aangenomen wordt dat vrouwen van nature minder ambitie hebben, of dat er tijdens de opvoeding minder op gestuurd wordt.
Okee, maar als dat het echt is, dan zou het volgens jou dus wel oké zijn om te zeggen dat het gebrek aan vrouwen in de top van het bedrijfsleven veroorzaakt wordt door gebrek aan ambitie, zolang je er maar bij zegt dat dat gebrek aan ambitie dan weer komt door hun opvoeding?

Volgens mij zouden de meeste feministen het daar nog steeds volkomen mee oneens zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Vrouwenlogica

Het grappige is dat veel mannen direct een opinie en mening hebben zoals gedemonstreerd in dit topic. Zogenaamd rationeel overkomen want men blijft argumenten zoeken, om geacteerd dominant over komen. Maar uiteindelijk is het gewoon een mening zonder te denken aan gevolgen van hun uitspraken (voor hunzelf, anderen of omgeving). Typisch mannen macho.

Dit is een voorbeeld van mannenlogica. ;)

En ja het is de bedoeling dat men zich aangesproken voelt, dan weet je wat dat betekend!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Vrouwenlogica

Math-E-Mad-X schreef: zo 24 jan 2021, 18:37 Okee, maar als dat het echt is, dan zou het volgens jou dus wel oké zijn om te zeggen dat het gebrek aan vrouwen in de top van het bedrijfsleven veroorzaakt wordt door gebrek aan ambitie, zolang je er maar bij zegt dat dat gebrek aan ambitie dan weer komt door hun opvoeding?
Je legt me woorden in de mond. Ik zeg nergens dat iets oke is, ik verduidelijk alleen jouw eigen paradox.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vrouwenlogica

Ger schreef: zo 24 jan 2021, 19:40 Je legt me woorden in de mond.
Sorry, dat was niet mijn bedoeling. Dit was simpelweg hoe ik jou bericht interpreteerde.

Berichten: 1

Re: Vrouwenlogica

Allemaal leuk, maar kan iemand mij dan zeggen wat een vrouw bedoeld met
"het zal moeten anders" .. ik heb namelijk geen glazen bol om "hoe dan wel" te weten .. ;-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Vrouwenlogica

Opmerking moderator

Topic gesloten, te filosofisch (het filosofieforum is jaren geleden gesloten). Dit topic ontwikkelt zich niet in de richting van een wetenschappelijk onderbouwde consensus.

Gesloten