kunnen dazen COVID-19 overbrengen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 83

kunnen dazen COVID-19 overbrengen?

Ik heb een sterk vermoeden dat dit kan.
Als muggen malaria kunnen overbrengen, dan kunnen dazen waarschijnlijk longontsteking overbrengen.
Een privé ervaring doet dat vermoeden versterken.
Jaren geleden heb ik dat verteld aan een longarts, die moest er vrolijk om lachen.
Het lijkt mij logischer dan vleermuizen.
Waarom zou het niet kunnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: kunnen dazen COVID-19 overbrengen?

Naessens schreef: vr 12 feb 2021, 15:12 Ik heb een sterk vermoeden dat dit kan.
Als muggen malaria kunnen overbrengen, dan kunnen dazen waarschijnlijk longontsteking overbrengen.
Dat lijkt me erg kort door de bocht.
Er zijn nogal wat verschillen. Zo wordt malaria veroorzaakt door een eencellige parasiet, covid-19 door een virus.
Verder is covid-19 een infectie van de luchtwegen, voor zover ik weet wordt die niet via bloed overgedragen.

Tenslotte, het virus zou dan ook zo'n insect moeten kunnen infecteren. Dat lijkt niet het geval te zijn.
Het virus dat COVID-19 veroorzaakt, SARS-CoV-2, heeft levende cellen nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen. Daarvoor moet het kunnen binden aan die cellen, om toegang tot zo’n cel te kunnen krijgen. Het virus komt uit vleermuizen en kan zich ook vermenigvuldigen in een beperkt aantal andere zoogdieren waaronder bijvoorbeeld het schubdier en de mens. Zulke ‘gastheren’ van het virus hebben op de buitenkant van hun cellen een receptor (ACE2) waaraan het virus kan binden.
Insecten hebben net als andere dieren ook ACE eiwitten, maar insecten zijn evolutionair gezien zo ver verwijderd van zoogdieren dat hun ACE zó afwijkt van de zoogdier ACE2-receptor dat de kans uiterst klein is dat deze het SARS-CoV-2 coronavirus bindt. Bij uitgebreide analyses van de micro-organismen van insecten die in recente jaren zijn uitgevoerd is er nooit een virus aangetroffen uit de bredere groep van coronavirussen.
https://www.wur.nl/nl/show/Kans-dat-ins ... osbaar.htm

Berichten: 83

Re: kunnen dazen COVID-19 overbrengen?

Ok, bedankt

Reageer