Geluid op Mars?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Geluid op Mars?

Na de succesvolle landing van Perseverance op Mars, heeft NASA een aantal foto's en een video (met geluid!) publiekelijk gemaakt. Het internet staat er vol van, op dit ogenblik.
Ik was onder de indruk dat geluid niet werd voortgezet in een vacuum. Mars heeft een (minieme) atmosfeer (correct me if I'm wrong!), maar het geluid (van de machines, en de ruis, waarschijnlijk van de wind) lijkt me allemaal vrij duidelijk.

Is er dan toch lawaai in de ruimte? Of is dit beperkt tot mars?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Geluid op Mars?

Het geluid is beperkt tot Mars, tot waar er atmosfeer is.
De druk aan het oppervlak is ongeveer 610 Pa, ruim voldoende om geluid zich voort te laten planten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Geluid op Mars?

king nero schreef: wo 24 feb 2021, 11:19 Mars heeft een (minieme) atmosfeer (correct me if I'm wrong!), maar het geluid (van de machines, en de ruis, waarschijnlijk van de wind) lijkt me allemaal vrij duidelijk.
Voldoende om de Perseverance een helicopter mee te willen geven.
https://mars.nasa.gov/technology/helicopter/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Geluid op Mars?

Misschien een wilde gedachte, maar een soort mini Zeppelin zou misschien wel mogelijk zijn.
Moet wel van een heeeeeel licht materiaal worden gemaakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Geluid op Mars?

tempelier schreef: wo 24 feb 2021, 13:33 Misschien een wilde gedachte, maar een soort mini Zeppelin zou misschien wel mogelijk zijn.
Moet wel van een heeeeeel licht materiaal worden gemaakt.
Ik heb er niet aan gerekend dus ik kan het mis hebben maar het lijkt me erg lastig.
De dichtheid is er zo'n 170 keer zo klein als hier, voor dezelfde opwaartse kracht heb je dan een 170 keer groter volume nodig.
Maar een "ballon" moet je ook strak houden, daar is overdruk voor nodig.
Op aarde is misschien (wilde schatting) 0,1 bar overdruk voldoende.
Met diezelfde overdruk - stel je gebruikt waterstofgas - ben je het dichtheidsverschil tussen gas in de ballon en de Mars-atmosfeer al nagenoeg kwijt.
Een stijve constructie i.p.v. een ballon lijkt me sowieso te zwaar.

Maar nogmaals, dit is een ruwe schatting.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Geluid op Mars?

Ik heb wat op het net gezocht.
Staat wel veel maar niet die overdruk, die nodig is.

20km hoog met hete lucht en bemand komt voor.
Zal niet veel overdruk zijn, maar hoeveel????


Er zijn er wel tot 50km gekomen, ik heb het niet opgezocht maar de druk zal daar toch nog wel veel hoger zijn als op Mars.

Ik vrees dat mijn idee net iets te wild was.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Geluid op Mars?

Toch heeft men wel eens in deze richting gedacht.

http://www.gaerospace.com/space-explora ... -balloons/

Ik had echter wel iets anders in gedachte iets wat een beetje bestuurbaar is.
Dat is kennelijk iets te veel gevraagd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Geluid op Mars?

De druk op Mars komt overeen met die hier op ongeveer 38 km hoogte. Dus dan zou het net aan kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Geluid op Mars?

Bedankt voor de antwoorden!

Berichten: 2

Re: Geluid op Mars?

Kan ik deze rare geluiden gebruiken om mijn mobiele apparaat te gebruiken? Dat zou interessant en uniek zijn.

Berichten: 2

Re: Geluid op Mars?

EdnaEdna schreef: za 03 apr 2021, 10:03 Kan ik deze rare geluiden gebruiken om mijn mobiele apparaat te gebruiken? Dat zou interessant en uniek zijn.
De ringtones op Tonosdellamadamp3 zijn de coolste ringtones voor mobiele telefoons.

Reageer