webshops

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

webshops

vraagstuk uit getal en ruimte!
Het aantal webshops is de laatste jaren fors gestegen.
Welke suggestie wekt de figuur? Geef commentaar
ik heb grote moeite met de interpretatie die de steller er aan geeft.
Ligt het aan mij?
op basis van dit plaatje denk ik aan meer- en grotere aankopen door de consument!
fout dus!
Bijlagen
webshops.png
webshops.png (86.25 KiB) 1712 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: webshops

Plaatje is onduidelijk. Het oppervlakte winkelwagentje neemt veel meer toe met (2D) terwijl terwijl toename (1D) dimensioneel is.

1D toename: 3
2D toename: 3*3

Er passen 9 kleine winkelwagens in grote winkelwagen. Voorbeeld van veel te creatieve data "analyse". Terwijl ik zelf ook graag creatief ben maar dit is een grove fout.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op zo 14 mar 2021, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: webshops

welke suggestie wordt dan gewekt volgens jou?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: webshops

Het is een toename van circa 3 keer over 7 jaar 10800 tot 32400.

Indien het winkelwagentje opgeschaald word passen er 9 stuks in!

Figuur (grafisch) doet de suggestie wekken dat toename veel meer is. Het lijkt er grafisch op alsof er een toename van 9 keer is.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op zo 14 mar 2021, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: webshops

Dit is inderdaad het antwoord dat men van een Havo'er verwacht.
Het ligt dus aan mij :D
ik liet mij te veel leiden door de overduidelijke getallen qua webshopaantal
dank!

Berichten: 25

Re: webshops

Dit soort geintjes zie je ook bij beurskoersen als de schaalverdeling op de vertikale as (=waarde aandeel) niet bij nul begint. "Enorme" koersveranderingen blijken dan een rimpeltje te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: webshops

De meeste mensen zullen dit soort schalings issues niet herkennen.

Het is goed een intuitief voorbeeld als winkelwagentje te gebruiken. Echter om iets intuitief weer te geven moet met heel erg goed begrijpen wat de data voorsteld.

Betreffende dit voorbeeld: men had dan drie gestapelde winkelwagens kunnen gebruiken van dezelfde afmeting startjaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: webshops

Afgezien van het feit dat er dan geen suggestie overblijft ben ik het natuurlijk helemaal met je eens!
Maar mag het antwoord 'meer- en grotere aankopen door consumenten ' 100% fout worden gerekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: webshops

Ohh, ik weet de precieze vraag niet. Die kan ik uit het OP niet opmaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: webshops

ukster schreef: zo 14 mar 2021, 15:05 originele vraagstuk uit getal en ruimte!
Het aantal webshops is de laatste jaren fors gestegen.
Welke suggestie wekt de figuur? Geef commentaar
ik dacht dus; de grotere kar staat voor meer/vaker en grotere aankopen doen!
maar aangezien het begrip vergrotingsfactor (lineair, oppervlakte en volume)eerder is behandeld is jouw uitleg toch wel goed te verdedigen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: webshops

Maar dit is toch niet serieus een wiskundevraag? Het feit dat je er hier over kunt twisten betekent al dat er geen eenduidig antwoord op is. Een mogelijke interpretatie is inderdaad dat er 9 keer zoveel webwinkels zijn, een andere mogelijke interpretatie is dat er 3 keer zoveel webwinkels zijn (eigenlijk de enige juiste, vooral dankzij de getallen, die duidelijk tot het figuur behoren), en weer een andere interpretatie is dat mensen grotere aankopen doen. De vraag "wat voel jij bij dit plaatje" lijkt me geen wiskundeboek waardig!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.982

Re: webshops

Blijkbaar staan er wel meer discutabele vraagstukken in dat boek.

Enige tijd geleden keek ik in een voorbeeld dat online staat, naar aanleiding van een vraag die hier gesteld werd, en daar zag ik vraagstuk E18, bl. 17
https://view.publitas.com/noordhoff-voo ... page/18-19
Ik neem aan dat de uitstroomsnelheid hier constant verondersteld moet worden, ongeacht de waterhoogte. Dat is natuurlijk niet juist. Maar ik vermoed niet dat de leerlingen hier verondersteld worden de wet van Torricelli te kennen/gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: webshops

physicalattraction schreef: zo 14 mar 2021, 19:02 Maar dit is toch niet serieus een wiskundevraag? Het feit dat je er hier over kunt twisten betekent al dat er geen eenduidig antwoord op is. Een mogelijke interpretatie is inderdaad dat er 9 keer zoveel webwinkels zijn, een andere mogelijke interpretatie is dat er 3 keer zoveel webwinkels zijn (eigenlijk de enige juiste, vooral dankzij de getallen, die duidelijk tot het figuur behoren), en weer een andere interpretatie is dat mensen grotere aankopen doen. De vraag "wat voel jij bij dit plaatje" lijkt me geen wiskundeboek waardig!
mee eens!
Het vraagstukje maakt wel deel uit van de diagnostische toets.(Havo3)
diagnostische toets.pdf
(347.18 KiB) 68 keer gedownload
Overigens vind ik dat de overige vragen in deze toets heel goed in elkaar steken. daar valt veel uit te leren!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: webshops

Ik vind de vraag gewoon gemeen beschreven. Hier heb ik een hekel aan! Men had beter twee opties kunnen geven:

a) Winkelwagen "factor 9" zoals figuur.
b) Of drie winkelwagens met afmetingen origineel.

De vraag welke "suggestie wekt dit figuur op" is veel te open. De getallen in de grafiek kloppen maar de intuïtie niet.

De bedoeling van de vraag is zeer goed. Maar men mag niet aannemen dat iemand die weinig zelf meetgegevens uitwerkt de fout meteen inziet.

Voor mijn beroep doe ik zeer veel meetgegevens uitwerken voor management enzo, dus is ben dergelijke situaties eigenhandig met vallen en opstaan tegengekomen. Maar mag mag niet verwachten dat iemand dit inziet.

Sommige zeer rationele mensen hebben een filter ingebouwd en kijken alleen naar de getallen. Andere meer intuïtieve mensen kijken meer naar de winkelwagen. Alleen de mensen met de mix (rationeel/intuïtief) krijgen door wat gevraagd word.

Gewoonweg gemeen, men had gewoon beide figuren a) en b) moeten plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: webshops

OOOVincentOOO schreef: zo 14 mar 2021, 15:24 Plaatje is onduidelijk. Het oppervlakte winkelwagentje neemt veel meer toe met (2D) terwijl terwijl toename (1D) dimensioneel is.

1D toename: 3
2D toename: 3*3

Er passen 9 kleine winkelwagens in grote winkelwagen. Voorbeeld van veel te creatieve data "analyse". Terwijl ik zelf ook graag creatief ben maar dit is een grove fout.
In dat geval past er in beide wagentje evenveel te weten: niets. :twisted:

Reageer