Ervaringen statische elektriciteit ?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Ervaringen statische elektriciteit ?

Wie heeft er nog bijna iedere dag die knetters van ontladingen van statische electriciteit vooral via handen en armen ?

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Jazeker, vooral bij bepaalde kleding.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Ik zoek na een ontlading soms uit waar ik opgeladen werd. Bij mij komt het telkens van wrijving tussen stoel en kleding, nooit van wrijving tussen vloerbedekking en schoenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Ik moet iedere keer 'ontladen' nadat ik op de bank mijn schoenen heb aangetrokken... Gellukkig heb ik daar de ideale kast voor, met ijzeren frame :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

levens gevaarlijk statische elektriciteit


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Maar dat overkomt je toch hopelijk niet bijna iedere dag?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Het lijkt mij dat het filmpje niets met statische elektriciteit van doen heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Michel Uphoff schreef: wo 28 apr 2021, 02:23 Het lijkt mij dat het filmpje niets met statische elektriciteit van doen heeft.
Ik heb een hoofdkussen dat in de donkerte ook licht-knetters geeft. Weg ermee !
.
Ik zie op het filmpje.. rubberen banden, metalen vloer, een halve ton synthetisch materiaal !?
Laatst gewijzigd door Skycenter op wo 28 apr 2021, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

jkien schreef: wo 28 apr 2021, 00:54 Maar dat overkomt je toch hopelijk niet bijna iedere dag?
Toch bijna. . . Roltrappen, aluminium profielen van balustrades, op de bus, dekentjes, kussens, en andere voorwerpen. Enz.

Berichten: 3.777

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Michel Uphoff schreef: wo 28 apr 2021, 02:23 Het lijkt mij dat het filmpje niets met statische elektriciteit van doen heeft.
alleen de eerste milliseconde om een of ander brandbaar gas te ontsteken wat in die truck zit. Geen idee wat daar voor brandbaar gas zit en waarom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

En buiten de bus ook vlammen. En dat gefrummel aan zijn schoen, en de manier waarop hij hem zo te zien bewust neerzet. Is gewoon een stunt als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Hij komt tussen de rollen plastic vandaan gekropen waarmee voldoende statische electriciteit opgebouwd kan worden om een vonkje over te laten vliegen. het ontbrandbare gas kan vrijgekomen organisch oplosmiddel zijn uit de (plastic) rollen en opgehoopt in de vrachtwagen waarna door opening gemengt met voldoende zuurstof om een steekvlam te produceren.

Met een doekje wrijven over een IBC met organische oplosmiddelen is ook zo'n leuke situatie om steekvlammen te krijgen met statische elektiriciteit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Michel Uphoff schreef: wo 28 apr 2021, 15:03 Is gewoon een stunt als je het mij vraagt.
Zou een krant met de reputatie van The Sun zomaar een sensatievideo publiceren? :) Maar ze geven toch voldoende details om het geloofwaardig te maken. (link)
The man was loading the cargo with a colleague in China when the whole lot spontaneously exploded. It is believed a tiny spark created by friction from his footwear ignited colourless but highly flammable butane gas inside the lorry’s hold. Butane is used in the production of polyethylene foam, also known as pearl cotton. Bundles of the stuff can be seen inside the lorry as the two workmen finish loading and hop down from the pile.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Ik blijf er sceptisch over.

Waarom zit die man aan zijn schoen te frummelen vlak voor hij springt?
De wijze waarop hij zijn voet plant lijkt wel alsof hij iets wil activeren.
Je ziet een vonk ontstaan bij zijn voet, ik kan mij niet herinneren ooit een vonk van statische elektriciteit overdag gezien te kunnen hebben.
Butaan is flink lichter dan lucht. Hoe ontstaan die vlammen zo laag, vooral die van buiten komen?
Wie filmt dit en waarom? Het is geen bewakingscamera.
Waar kijken ze beiden naar?

Maar misschien ben ik te achterdochtig

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ervaringen statische elektriciteit ?

Ja, ik denk het wel. Butaan blijkt een stuk zwaarder dan lucht, en dan zou het kunnen.

Reageer