Snel of traag door de regen lopen?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 146

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Het type regen maakt niet uit. Even los van de onzin van Mythbusters, het maakt niets uit of je langzaam of snel loopt, want de regen komt van voren of van boven. Wel is het zo dat als de regen minder gaat worden, je beter langzaam kan lopen. Andersom is ook zo.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Dommerik schreef: do 27 mei 2021, 19:48 Even los van de onzin van Mythbusters,
Leg eens uit wat daar onzin aan is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Om te beginnen meten ze de regen die wordt opgenomen door een overall zonder hoofdbedekking. Ze nemen in hun meting dus het hele frontale oppervlak mee en maar een klein gedeelte van het top oppervlak terwijl dat juist het gedeelte is waar langzaam lopen het op verliest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Het lijkt me logisch te veronderstellen dat iedere druppel die je opvangt evenveel bijdraagt aan het nat worden, anders moet je erbij zeggen dat je bijvoorbeeld een paraplu draagt.
Bij windstil weer is wat je horizontaal opvangt gelijk aan de hoeveelheid water in het volume (frontaal oppervlak maal weg) en die is onafhankelijk van de snelheid.
Verticaal vang je (top oppervlak maal valsnelheid maal looptijd) en die hoeveelheid wordt groter naarmate je langzamer loopt, precies zoals shimmy al schreef.

Je moet dus zo snel mogelijk lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Een complicatie is dat een hardloper met zijn armen en benen zwaait, en dat hij daardoor een groter "bovenoppervlak" heeft dan een wandelaar.

Berichten: 146

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Ik had e.e.a. jaren geleden al eens uitgerekend en het stond ook in de 'Kijk' destijds. Snelheid maakt niet uit voor de totale hoeveel regen die je raakt op een bepaald traject. Helaas ben ik die berekening even kwijt :( .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Er zijn veel verfijningen aan te brengen o.a. wat betreft de winsnelheid.

Maar bij de limiet van een "oneindig" hoge snelheid vang je alleen het water in het volume (frontaal oppervlak maal weg). Dat is het absolute minimum aan water dat je tegenkomt als dat frontale oppervlak niet verandert.

Bij de limiet van snelheid nul gaat de hoeveelheid opgevangen water naar oneindig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Dommerik schreef: vr 28 mei 2021, 13:32 Ik had e.e.a. jaren geleden al eens uitgerekend en het stond ook in de 'Kijk' destijds. Snelheid maakt niet uit voor de totale hoeveel regen die je raakt op een bepaald traject. Helaas ben ik die berekening even kwijt :( .
Maar als je daar nog eens goed over terug denkt en beredeneert weet je dat dat alleen ging om de frontale regen. De regen op de top maakt uiteindelijk dat je door moet lopen. Zoals eerder al eens iemand aanhaalde, kijk anders naar de limiet. Als je zo goed als stil gaat staan raak je sowieso doorweekt.

Edit:Xilvo is me voor.

Berichten: 3.927

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Dommerik schreef: vr 28 mei 2021, 13:32 Snelheid maakt niet uit voor de totale hoeveel regen die je raakt op een bepaald traject. Helaas ben ik die berekening even kwijt :( .
kijk nog eens naar dit bericht waar in ik dacht duidelijk te maken waarom snelheid wel uitmaakt als je ook windsnelheid daarbij betrekt.
viewtopic.php?p=1154708#p1154708

Berichten: 146

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Als er lui zijn die menen dat snelheid wel bepalend is, dan zie ik hier graag van hen een berekening. Doe je best :mrgreen: .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Dommerik schreef: vr 28 mei 2021, 14:52 Als er lui zijn die menen dat snelheid wel bepalend is, dan zie ik hier graag van hen een berekening. Doe je best :mrgreen: .
Zie hierboven.

Berichten: 3.927

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Dommerik schreef: vr 28 mei 2021, 14:52 Als er lui zijn die menen dat snelheid wel bepalend is, dan zie ik hier graag van hen een berekening. Doe je best :mrgreen: .
het idee hierbij is een soort 'equivalentieprincipe'
als er geen wind is dan valt de regen recht naar beneden en heb je dus geen frontale regen. lopende over een afstand Xhor ontvang je dan een volume regen gelijk aan jouw frontaal oppervlak x Xhor x gemiddelde regendichtheid.

Je kun geen onderscheid maken tussen de situatie dat je zelf met een snelheid Vx naar voren loopt tov de situatie dat je stilstaat en de regen met een horizontale snelheidscomponent snelheid Vregen naar jou toe beweegt.
dus gaat het om de snelheid Vx+Vregen.

Berichten: 3.927

Re: Snel of traag door de regen lopen?

met de wind in de rug die even snel gaat als jijzelf wordt je dus over het hele traject niet nat van voren. met dezelfde wind van voren wordt je echter 2x zo nat tov geen wind over dat zelfde traject.

Berichten: 146

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Het gaat om rechtstandig vallende regen, dus windstil.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Snel of traag door de regen lopen?

Windstil gerekend is er juist wel een frontale regen omdat je zelf een snelheid hebt. Deze is alleen niet afhankelijk van de snelheid alleen van de lengte van het traject.

Reageer