lawaai van windturbines

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 83

lawaai van windturbines

Als ik het goed begrijp uit de krant, dan zijn er twee soorten geluiden.
1 een ratelend geluid van de transmissie
2 een pulserend lage toon, als een turbine blad langs het gebouw komt.

1 het lijkt mij dat het gebruik van een inwendig vertand tandwiel, tandkrans genoemd, het lawaai flink kan verminderen.
De tanden hebben een grote overlap en het koppel kan constant zijn.
Daarvoor moeten de middelpunten van de tandwielen en de tandkrans op één lijn liggen en moet het aantal tanden van de tandkrans even zijn. Als het beter uitkomt om die niet op één lijn te plaatsen, dan moet één van de twee tandwielen, een halve steek verplaatst worden.
De omvang van de combinatie hoeft niet veel groter te zijn dan de standaard overbrenging. Als de lagering eenzijdig is kunnen ze naast elkaar staan. Als dat niet gewenst is, dan is een gedeeltelijke overlap mogelijk. Er zijn meerdere opstellingen mogelijk.

2 De turbine bladen moeten dan afzonderlijk draaibaar zijn, zoals dat bij helicopters gedaan wordt.
Als een turbine blad langs het gebouw komt, moet het even op non-actief gezet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: lawaai van windturbines

Volgens mij moet transmissie geluid inderdaad makkelijk te verhelpen zijn. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit bij de nieuwere turbines een probleem is. Misschien hebben de kleinere goedkopere turbines wel dit probleem, maar dat is meer een keuze dan een echt probleem.

Volgens mij wordt er nog een belangrijke (de belangrijkste?) bron vergeten. Dat is het achterrand geluid van de bladen bij de tip. Dat is het typische zoemende geluid dat je hoort als je naast een turbine staat (ik hoor in het filmpje ook geen transmissie).

Tegen dit geluid probeert men nog wel eens wat te doen met gekartelde achterranden.

zie ook hier en dan specifiek slide nr. 7.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: lawaai van windturbines

Naessens schreef: za 05 jun 2021, 17:55 Als ik het goed begrijp uit de krant, dan zijn er twee soorten geluiden.
1 een ratelend geluid van de transmissie
2 een pulserend lage toon, als een turbine blad langs het gebouw komt.
Zowel het NLR als het RIVM noemen dat een misverstand. Beide concluderen na metingen dat het neergaande blad verreweg het meeste geluid produceert.
664AECCC-432D-4E0C-86E6-0AA337974531.jpeg
https://reports.nlr.nl/xmlui/bitstream/ ... sequence=1

Berichten: 3.780

Re: lawaai van windturbines

Er worden tegenwoordig steeds meer direct driveturbines gebouwd. de generator heeft dan hetzelfde toerental als de bladen door een generator toe te passen met veel meer polen.

Berichten: 83

Re: lawaai van windturbines

Zou het misschien toch nut hebben om te onderzoeken, of de stand van het blad, bij het neergaan, te wijzigen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: lawaai van windturbines

Tijdens elke omwenteling de bladstand wijzigen vraagt nogal wat van het mechaniek. Bovendien vermindert het de efficiëntie van de molen.

Reageer