Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Moderator: Rhiannon

Berichten: 454

Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Ik vroeg me laatst af hoeveel het zou schelen als we allemaal maar 1.50 zouden worden voor het klimaat . Ik bedoel het is misschien een wat bijzondere methoden maar als alles kleiner zou worden scheelt dat behoorlijk wat uitstoot in b.v kleinere auto s ,kleinere huizen en niet te vergeten minder eten . Er zijn meer Bacteriën op aarde dan we ooit kunnen tellen en als je de natuur zijn gang laat gaan dan gaan we de dinosauriërs achteraan . Ik bedoel de hoogste in de voedselketen worden het grootst maar is dat wel handig ? Ik weet alleen niet of je hersens ook stoppen met ontwikkelen na een groeiremmer .

Berichten: 624

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

De warmtecapaciteit van alle mensen samen is aanzienlijk kleiner dan de warmtecapaciteit van het aardoppervlak.
Dat zet dan geen zoden aan de dijk.

Berichten: 3.780

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

vincentcius schreef: za 24 jul 2021, 01:30 Ik vroeg me laatst af hoeveel het zou schelen als we allemaal maar 1.50 zouden worden voor het klimaat . Ik bedoel het is misschien een wat bijzondere methoden maar als alles kleiner zou worden scheelt dat behoorlijk wat uitstoot in b.v kleinere auto s ,kleinere huizen en niet te vergeten minder eten . Er zijn meer Bacteriën op aarde dan we ooit kunnen tellen en als je de natuur zijn gang laat gaan dan gaan we de dinosauriërs achteraan .
Het is mooi dat je zowel bacterien als mensen noemt. Bacterien gaan net zolang door met groeien tot er iets essentieels gaat ontbreken waardoor ze niet meer in aantal kunnen toenemen. De mens is heel slim, maar op het gebied van compromissen sluiten ten koste van zichzelf altijd al laten zien niets verder te zijn dan bacterien, m.a.w: de mens zal net zolang in aantallen blijven toenemen tot er iets essentieels gaat ontbreken. Dat kan zijn woonruimte (zoals nu actueel) of voedsel, of klimaat wat onleefbaar wordt. en men gaat pas ingrijpen op het moment of nadat dat men er last van krijgt. (zie woonruimte als mooi voorbeeld) Dus als je mensen kleiner maakt duurt het hooguit een generatie extra voordat dezelfde beperkende problemen op gaan treden, dus geen oplossing naar mijn idee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

efdee schreef: za 28 aug 2021, 16:05 De warmtecapaciteit van alle mensen samen is aanzienlijk kleiner dan de warmtecapaciteit van het aardoppervlak.
Dat zet dan geen zoden aan de dijk.
Ik begrijp niet wat warmtecapaciteit van mensen hier mee te maken heeft.

Overigens zet een wat kleinere mens (als dat al haalbaar zou zijn) weinig zoden aan de dijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Per mens zou dat zo'n 3 MJ per dag schelen (uitgaande van 55 kg versus 80 kg en een gemiddelde stofwisseling).
Alle 7,5 miljard mensen bij elkaar zo'n 22 miljoen GJ per dag.
Als ik het goed zie is dat ongeveer het vermogen van een vrij bescheiden energiecentrale, misschien dat de wereld nog een halve centrale uit kan zetten omdat de bebouwing en voertuigen wat kleiner gemaakt kunnen worden, maar dan heb je het wel gehad denk ik.

Dus nee, dat zet inderdaad weinig zoden aan de dijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

HansH schreef: za 28 aug 2021, 17:44 ... Dus als je mensen kleiner maakt duurt het hooguit een generatie extra voordat dezelfde beperkende problemen op gaan treden, dus geen oplossing naar mijn idee.
Dit doet mij denken aan het boek Hothouse van Brian Aldiss uit 1961, waar in de verre toekomst opwarming van de aarde ervoor heeft gezorgd dat de mensen danig kleiner zijn geworden, wonen op de takken van grote waringins en sommigen zelfs tot monotremen zijn geëvolueerd. Fascinerend boek, maar eigenlijk doodeng.

Berichten: 3.780

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Rhiannon schreef: zo 29 aug 2021, 13:43
HansH schreef: za 28 aug 2021, 17:44 ... Dus als je mensen kleiner maakt duurt het hooguit een generatie extra voordat dezelfde beperkende problemen op gaan treden, dus geen oplossing naar mijn idee.
Dit doet mij denken aan het boek Hothouse van Brian Aldiss uit 1961, waar in de verre toekomst opwarming van de aarde ervoor heeft gezorgd dat de mensen danig kleiner zijn geworden, wonen op de takken van grote waringins en sommigen zelfs tot monotremen zijn geëvolueerd. Fascinerend boek, maar eigenlijk doodeng.
Dat is dan eigenlijk het omgekeerde effect, maar wel mooi onderwerp voor een boek of film inderdaad: niet jezelf of de groep waarbij je hoort aanpassen om met zijn allen beter te kunnen overleven, maar de natuur die uiteindelijk de mens aanpast omdat die het zelf niet lukt zodat ze kunnen blijven overleven, maar dan helaas met zware maatregelen waar de mens zelf nooit voor zou kunnen kiezen. In het ergste geval kan dat betekenen dat er niemand meer overleeft (bv als de mens er was geweest bij de meteorietinslag in het dino tijdperk). Voor degenen die in evolutie geloven is dat wat er eigenlijk al gebeurt zolang er leven op aarde is. En je ziet het nu ook weer gebeuren met Corona. Als je de natuur zijn gang had laten gaan dan had de corona ervoor gezorgd dat alleen de sterksten over waren gebleven en dat is eigenlijk hoe de natuur altijd al werkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

>> Brian Aldiss <<

Genóten van zijn boeken.
Zijn "Aan het einde der eeuwen" (The long afternoon Earth) vrat ik als puber helemaal op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Michel Uphoff schreef: zo 29 aug 2021, 16:59 >> Brian Aldiss <<

Genóten van zijn boeken.
Zijn "Aan het einde der eeuwen" (The long afternoon Earth) vrat ik als puber helemaal op.
The Long Afternoon of Earth is de verkorte versie van Hothouse en onder die titel uitgebracht in 1962 in de VS. het origineel is in 1961 in Engeland verschenen. Ik denk dat ik het nu maar eens moet gaan herlezen. Ik heb het nu als ebook.

Berichten: 454

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Michel Uphoff schreef: za 28 aug 2021, 21:53 Per mens zou dat zo'n 3 MJ per dag schelen (uitgaande van 55 kg versus 80 kg en een gemiddelde stofwisseling).
Alle 7,5 miljard mensen bij elkaar zo'n 22 miljoen GJ per dag.
Als ik het goed zie is dat ongeveer het vermogen van een vrij bescheiden energiecentrale, misschien dat de wereld nog een halve centrale uit kan zetten omdat de bebouwing en voertuigen wat kleiner gemaakt kunnen worden, maar dan heb je het wel gehad denk ik.

Dus nee, dat zet inderdaad weinig zoden aan de dijk.
Ja ik geef je er gelijk in maar de berekening is niet helemaal correct aangezien als je de mens niet klein houd de mens steeds verder door groeit .Dus dan zal de mens misschien over honderd jaar gemiddeld nog groter worden en worden we ook kwetsbaarder .

Berichten: 454

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Rhiannon schreef: zo 29 aug 2021, 13:43
HansH schreef: za 28 aug 2021, 17:44 ... Dus als je mensen kleiner maakt duurt het hooguit een generatie extra voordat dezelfde beperkende problemen op gaan treden, dus geen oplossing naar mijn idee.
Dit doet mij denken aan het boek Hothouse van Brian Aldiss uit 1961, waar in de verre toekomst opwarming van de aarde ervoor heeft gezorgd dat de mensen danig kleiner zijn geworden, wonen op de takken van grote waringins en sommigen zelfs tot monotremen zijn geëvolueerd. Fascinerend boek, maar eigenlijk doodeng.
Ja dat is wel grappig dat sommige mensen een ver vooruitziende blik hebben . Ik zal es kijken of het boek in mijn bibliotheek te verkrijgen is .
Ik zag heel toevallig laatst ook een film die er ook over ging maar daar hadden ze een machine om mensen te verkleinen voor het klimaatprobleem .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Downsizing

Berichten: 454

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Toch vraag ik me eigenlijk nog wel af of het verkleinen of het klein houden van mensen hun brein beperkt .Je zou toch zeggen dat als je hoofd twee keer zo groot is je ook meer weet .

Berichten: 99

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Ik vind het helemaal geen gekke gedachte. Een 20% kleiner mens zal 20% minder stofwisseling hebben. Dat zet nog niet veel zoden aan de dijk. Tenzij je productie en vervoer van voedsel mee rekent.
Ook alle woningen en vervoer/transport kunnen 20% kleiner. Dan is het totale energie verbruik 20% minder. Dan ga ik er van uit het aantal mensen gelijk blijft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Pa Pinkelman schreef: di 26 okt 2021, 21:09 Ik vind het helemaal geen gekke gedachte. Een 20% kleiner mens zal 20% minder stofwisseling hebben. Dat zet nog niet veel zoden aan de dijk. Tenzij je productie en vervoer van voedsel mee rekent.
Ook alle woningen en vervoer/transport kunnen 20% kleiner. Dan is het totale energie verbruik 20% minder. Dan ga ik er van uit het aantal mensen gelijk blijft.
Als gedachte-experiment is het een aardig idee.
Als praktische oplossing heeft het geen waarde.

Je gaat niet alle bouw neerhalen, alle voertuigen slopen, om ze te vervangen voor 20% kleinere varianten. Dan kost het een veelvoud aan uitstoot van wat het binnen afzienbare tijd oplevert.

Het duurt dus een behoorlijke tijd voordat het vruchten afwerpt. Die kun je beter besteden aan het terugbrengen van de wereldbevolking in plaats van door genetisch ingrijpen onze grootte te veranderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Groeiremmers als oplossing klimaat veranderingen

Pa Pinkelman schreef: di 26 okt 2021, 21:09 Ook alle woningen en vervoer/transport kunnen 20% kleiner. Dan is het totale energie verbruik 20% minder. Dan ga ik er van uit het aantal mensen gelijk blijft.
Ik vraag me af of dit klopt. Twee bedenkingen:
- Is er nu een verband bekend tussen hoe lang mensen zijn, en hoeveel woonoppervlak ze innemen?
- Als je je woonoppervlak 20% kleiner maakt, wil dit nog niet zeggen dat je 20% minder energie verbruikt

Reageer