Balkontuintje

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Balkontuintje

Ik overweeg een balkontuintje aan te leggen. Ik woon weliswaar op de begane grond, maar heb niet meer ruimte dan de balkons hogerop. Ook heb ik heel weinig zon. Wat ik aan planten geprobeerd heb is mislukt, op een varen en een klimroos na. Heeft iemand ervaring en/of tips om er iets mooiers van te maken?

Berichten: 328

Re: Balkontuintje

Mijn ervaringen (geen groene vingers) maar af en toe met tuinen bezig. Misschien open deur maar het gaat om licht, vocht en grond. Planten in de schaduw groeien matig. Jonge aanplant heeft af en toe wel wat water nodig. De grond moet niet te zanderig of te veel klei maar eventueel met wat tuinaarde mengen. Steentjes, hout en wortels zijn geen probleem, als het maar niet te vol met rommel ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Balkontuintje

Dat er hier weinig zon is, daar valt niets aan te doen. Ik zal daar mijn plantenkeuze op moeten aanpassen. Dus tips welke planten het ook in de (half)schaduw goed doen zijn welkom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Balkontuintje

Als je vaste bloeiende planten wilt, dan zou je kunnen denken aan rododendron, lelietje van dalen, akelei, monnikskap, vingerhoedskruid, koekoeksbloem, gebroken hartje of hortensia. Die doen het goed in de schaduw. Rododendron en hortensia worden heel groot; monnikskap en vingerhoedskruid zijn giftig, daar moet je aan denken als bijvoorbeeld kinderen toegang hebben tot je tuintje.

Wil je graag wintergroene, niet-bloeiende, planten, dan zou je siergrassen of varens kunnen planten.

Alle planten hebben water nodig, zeker als de rest van de tuin bestraat is. Dan is regen alleen niet genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Balkontuintje

Dank!

Dus:

rododendron - voor mijn zitje te groot
lelietje van dalen - leuk
akelei - heel mooi
monnikskap - inderdaad zijn hier vaak spelende kinderen dus ongeschikt
vingerhoedskruid - om dezelfde reden ook ongeschikt
koekoeksbloem - zegt me niet veel
gebroken hartje - mooi, elegant
hortensia - ook te groot

Daar zitten er dus in ieder geval een paar bij die kunnen. :-)

Een varen heb ik al, dat gaat heel goed, en die komt ieder jaar weer terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Balkontuintje

Er zijn ook planten die je in een pot kunt zetten en die weer op het balkon.

In de zomer kunnen ze dan in een donkere kast laten overwinteren. (Wij deden dat met oa. geraniums)
Sommige bollen kun je uit de pot halen en in een zak en vorst vrij in het donker bewaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Balkontuintje

Met deze soort kun je het hele balkon mee bedekken.
Een wilde wingert in pot schijn ook te kunnen.
PS.
Als hij het goed doet dan hebben de buren er ook plezier van. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Balkontuintje

Sedum gaat op mijn lijstje van mogelijkheden, goeie tip. :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Balkontuintje

Als je het koopt vraag dan wel om een soort die wat kan hebben.
Ik bedoel er moet wel af en toe op gelopen kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Balkontuintje

Maar ik ben niet van plan op mijn "balkontuintje" te gaan lopen, dat is gezien de afmetingen ook nauwelijks mogelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Balkontuintje

tot welk uur 's ochtends en/of vanaf welk uur 's middags heb je eigenlijk wel zon (indien het zonnig weer is uiteraard) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Balkontuintje

De precieze tijden heb ik nooit op gelet, maar 's ochtends heb ik heel eventjes zon. Hoewel niet veel, want de zon wordt grotendeels afgeschermd door een grote struik die mijn zitje van een parkeerterrein scheidt. Die struik is niet van mij, en moet blijven staan. Dat is ook wel zo fijn, want de geparkeerde auto's komen anders zowat tot in mijn huiskamer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Balkontuintje

heb je nog wel veel strooilicht, of is dat door bebouwing tegenover je en/of uitstekende balkons boven je ook zeer beperkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Balkontuintje

Indirect licht is er genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Balkontuintje

Wat is dit plantje (dat uit zichzelf is opgekomen):
1.JPG
2.JPG
(Geen idee waarom de foto's op hun kant vertoond worden.)

Reageer