electro magneet

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 83

electro magneet

Wil er iemand een experiment doen met een electro magneet?
Neem twee electro magneten, maak de draad van één magneet los, vouw de draad in het midden van de lengte, en wikkel de nu dubbele draad opnieuw op de houder.
Als elektronicus verwacht ik dat de magneet velden elkaar opheffen, maar iemand zei me dat dit niet zo is.
De magneet is nog net zo sterk!
Is dat juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: electro magneet

Naessens schreef: wo 15 sep 2021, 11:46 Is dat juist?
Uiteraard niet.

Wel onder voorwaarde dat de spanning wordt aangesloten op de oorspronkelijke uiteinden van de draad en niet op het dubbelgevouwen punt aan de ene kant en de aan elkaar geknoopte uiteinden aan de andere kant.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: electro magneet

Als elektronicus weet je dat je dan een bifilaire wikkeling maakt waardoor er geen resulterend veld meer is.
Heb je dit experiment ook echt uitgevoerd?

Berichten: 83

Re: electro magneet

Als elektronicus dacht ik ook dat het niet mogekijk zou zijn.
Daarom vroeg ik mij af of het wel waar was, je weet maar nooit.
Ik ben geen knutselaar, daarom vroeg ik of iemand het wil proberen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: electro magneet

Naessens schreef: wo 15 sep 2021, 14:06 Ik ben geen knutselaar, daarom vroeg ik of iemand het wil proberen.
Het "knutselen" stelt weinig voor.

Maar het is verspilde tijd als de uitkomst toch al vast staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: electro magneet

Er zal misschien wel een frequentie zijn waarbij de golflengte in de koperdraad gelijk is aan de draadlengte. Dan versterken de draadhelften elkaars veld.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: electro magneet

Naessens schreef: wo 15 sep 2021, 14:06 Ik ben geen knutselaar, daarom vroeg ik of iemand het wil proberen.
Ik ben wel een knutselaar maar ga het niet proberen. Ik weet van tevoren al dat het niet gaat werken.

Berichten: 83

Re: electro magneet

Ok

Reageer