Raadsel duur treinrit

Moderator: Rhiannon

Re: Raadsel duur treinrit

Xilvo schreef: di 21 sep 2021, 17:26
wnvl1 schreef: ma 20 sep 2021, 18:12 Hoe lang duurt het om van Amsterdam naar Washington te reizen? En van Amsterdam naar Brussel?
Met de dichtheid-verdeling als in de echte aarde zijn de reistijden naar Brussel en Washington resp. 42,3 en 41,5 minuten.
Dat zou je wel denken, maar volgens ene Klotz blijft het gelijk, zo'n 38 seconden. Zie bijvoorbeeld hier (er zijn vast betere, meer technische artikelen te vinden .. maar dit is voldoende dacht ik):

https://www.science.org/news/2015/03/ho ... ough-earth

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Raadsel duur treinrit

Mocht Klotz denken dat de tijd bij een niet-uniforme dichtheid altijd 38 seconden zou zijn, dan zou hij het mis hebben.
Maar in de link zie ik nergens staan dat hij dat beweert.

Of de dichtheid nu constant is of niet, dat heeft nauwelijks gevolg voor de valversnelling vlak bij het oppervlak.
Logisch dus dat een al-of-niet uniforme dichtheid nauwelijks van invloed is op de reistijd bij een traject dat dicht bij de oppervlakte blijft, zoals Amsterdam-Brussel.

Re: Raadsel duur treinrit

Zo begrijp ik het wel. Laatste twee alinea's.

Ik zal kijken of ik een beter artikel kan vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Raadsel duur treinrit

Daar heeft hij het nog steeds over een traject door het middelpunt van de aarde.

Reken het zelf na. Dat is veel leuker en leerzamer dan het op te zoeken.

Re: Raadsel duur treinrit

Oja, dat heb ik beschamend verkeerd begrepen. Ik vond het zelf ook wel al vreemd.

Hier zijn officiële artikel, misschien wel leuk:
1308.1342.pdf
(387.74 KiB) 86 keer gedownload

Re: Raadsel duur treinrit

Xilvo schreef: di 21 sep 2021, 20:50 Reken het zelf na. Dat is veel leuker en leerzamer dan het op te zoeken.
Berekeningen in mijn vrije tijd doe ik alleen als ik het (voor mezelf) de moeite waard vind. En meestal leer ik daar niets meer van of bijvoorbeeld met ART bereken ik iets één keer, maar gebruik het daarna nooit weer. (Bij QFT zal dit weer even een hele opgave worden.)

Sowieso moet ik dan thuis zijn achter mijn PC bij wat moeilijkere wiskunde. Ik kijk meestal even op mijn telefoontje.

Maar goed, dit was wat dom ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.318

Re: Raadsel duur treinrit

Gast044 schreef: di 21 sep 2021, 21:02 Oja, dat heb ik beschamend verkeerd begrepen. Ik vond het zelf ook wel al vreemd.

Hier zijn officiële artikel, misschien wel leuk:

1308.1342.pdf
Deel C met de Brachistochroon in de paper is een mooie uitbreiding van de oefening.

Reageer