Puntlicht en evenwijdige lichtstrstralen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 83

Puntlicht en evenwijdige lichtstrstralen

In Wikipedia zijn de eigenschappen van een puntlicht, zeer beperkt aangehaald.
Met een puntlicht kan men een afbeelding (dia), met behulp van lenzen, groter of kleiner projecteren terwijl het beeld scherp blijft.
In theorie kan men een afbeelding tot in een punt verkleinen.
Dit heb ik door gegeven aan ASML, maar niets meer van gehoord.
Van evenwijdige lichtstrstralen, zoals van de zon of een laser, kan men een puntlicht maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Puntlicht en evenwijdige lichtstrstralen

Zou ASML daar nog nooit aan gedacht hebben denk je?

De beperking in beeldgrootte voor ASML zit 'm in het feit dat de features die je probeert af te beelden in de orde grootte van de golflengte van het gebruikte licht zit, dan krijg je onscherpe beelden.(en hoe kleiner de golflengte, hoe moeilijker er doorzichtige materialen voor te vinden zijn voor lenzen).

Berichten: 3.777

Re: Puntlicht en evenwijdige lichtstrstralen

Naessens schreef: vr 12 aug 2022, 15:54 Dit heb ik door gegeven aan ASML, maar niets meer van gehoord.
Welk voordeel denk je dan dat ASML daarmee kan halen? Dat heb je dan ook aangegeven neem ik aan?
Dan moet je dus ook inzicht hebben in wat ASML nu doet en hoe dat beter zou kunnen.
Maar ga er even van uit dat die jongens wel weten waar ze het over hebben qua licht en lenzen techniek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Puntlicht en evenwijdige lichtstrstralen

@Naessens,

Eigenlijk gebruikt ASML kleine licht punt bronnen. Hierbij worden zeer kleine druppels tin (zo een 50 μm groot zoals ik begrijp) beschoten met een laser. Hierbij kom licht vrij wat een zeer kleine golflengte heeft (extreem UV 1). Met dit licht van korte golflengte kunnen zeer kleine structuren dus geïntegreerde schakelingen gemaakt worden (chips/processors).

Op internet is veel documentatie te vinden over extreme UV licht. Indien je niet will lezen maar luisteren deze video vond ik leerzaam. Afgelopen jaar een keer gezien (zonder irritante sensatie muziek):

Youtube: The Extreme Engineering of ASML’s EUV Light Source

Ik weet niet precies wat je gestuurd hebt naar ASML. Maar als ik een timmerman ga adviseren een flex te gebruiken voor hout op maat te krijgen en een steen gebruiken voor een nagel erin te slaan.... Ik wil niet zeggen dat het precies zo is maar als het hierop lijkt weet ik niet zeker dat je enige reactie kunt verwachten.
SnDroplets.jpg
Bron: Bron: http://www.jlps.gr.jp/
droplet-generator-B-Snapshot-of-Sn-droplets-with-different-size.jpg
Bron: https://www.researchgate.net/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Puntlicht en evenwijdige lichtstrstralen

nb.
Dezelfde tin druppels worden 2 maal beschoten (binnen 100.000 per seconde volgens link). Het eerste shot veranderd het in een concaaf platte vorm tbv output power efficiency. Het tweede hoge intensiteit shot veranderd de vorm en een eikelnoot vorm en genereert het extreem UV licht. Zie betere uitleg YT voorgaande link.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op za 13 aug 2022, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Puntlicht en evenwijdige lichtstrstralen

Naessens schreef: vr 12 aug 2022, 15:54 Met een puntlicht kan men een afbeelding (dia), met behulp van lenzen, groter of kleiner projecteren terwijl het beeld scherp blijft.
Het aardige van een puntbron (die nooit echt puntvormig kan zijn maar altijd een zekere grootte heeft) is juist dat je een dia kunt projecteren zónder lenzen. Als je lenzen gebruikt heb je geen puntbron nodig.
Naessens schreef: vr 12 aug 2022, 15:54 In theorie kan men een afbeelding tot in een punt verkleinen.
Zoals hier al geschreven, nee, dat is onmogelijk.
Naessens schreef: vr 12 aug 2022, 15:54 Van evenwijdige lichtstrstralen, zoals van de zon of een laser, kan men een puntlicht maken.
Stralen van de zon zijn zeker niet evenwijdig, door de grootte van de zon. Met een laser kom je in de buurt maar de golflengte van licht bepaalt de minimale grootte.

Berichten: 83

Re: Puntlicht en evenwijdige lichtstrstralen

Ik had al een reactie geschreven, maar waarschijnlijk vergeten te versturen.
Het is uiteraard de bedoeling zoveel mogelijk componenten op een gegeven oppervlak te plaatsen.
ASML heeft ook elektronen stralen geprobeerd.
Als je ervan uit gaat, dat iemand anders op jouw idée gekomen is, dan hoef je niets meer te bedenken.

Reageer