Tomaten niet in koelkast

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 99

Tomaten niet in koelkast

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die je het best op een koele plek kan bewaren maar niet in de koelkast.
Hierbij denk ik aan tomaten en ook aan komkommer. Maar wat bij een hittegolf en 30 graden op de koelste plek in huis ?
Koelkast, 30 graden of direct opeten als je op dat moment er geen trek in heb ?

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Tomaten niet in koelkast

Ik denk aan bananen die niet in de koelkast mogen, maar hoe moeten wij nu bepalen wat in jouw huis de koelste plek is?

Dat hangt van veel dingen af. In het algemeen plekken die geen direct zonlicht krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Tomaten niet in koelkast

Koelbox. Met daarin een grote fles koud water.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Tomaten niet in koelkast

tomaten kopen op de dag dat je ze wilt gebruiken lijkt mij de beste optie

Berichten: 38

Re: Tomaten niet in koelkast

Wat gaat er mis met tomaten in de koelkast? volgens mij blijven ze prima. Ook buiten de koelkast overigens, dus van mij hoeven ze niet in de koelkast, maar blijven ze wel enige dagen goed, mijn moeder bewaart haar tomaten wel in de koelkast, en daar is zelden iets mis mee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Tomaten niet in koelkast

In de koelkast drogen tomaten uit en wordt de smaak aangetast. Het velletje beschadigt waardoor ze sneller bederven.

De Universiteit Wageningen heeft onderzoek gedaan naar het bewaren van o.a. tomaten bij koelkasttemperaturen. Dit zou leiden tot een afname van belangrijke aromastoffen, waardoor ze minder lekker zouden worden. Een koele plek (12°C) zou beter zijn waardoor ze tot een week goed blijven. Niet bij komkommers, broccoli, aubergines, champignons of koolsoorten omdat tomaten veel ethyleen produceren, hetgeen tot sneller bederf van andere groenten en fruit zou leiden.

Je kunt tomaten wel invriezen, zonder blancheren; dan blijven een aantal maanden goed. Na het ontdooien kunnen ze dan verwerkt worden in een saus, soep of stoofschotel.

Nou moet ik zeggen dat ikzelf snoeptomaatjes bijvoorbeeld altijd in de koelkast bewaar, ik vind ze koud gewoon lekkerder.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer