kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

ik heb bij de hema een kabel gekocht van poort typeC naar usb 3.0
Nu bleek yhuis dat in mijn digitale camera een micro usb poort zit
( volgens mij bij alle 4 hoeken van de rechthoek afgerond.
Nu heb ik ook nog een eenvoudig mobiel telefoontje en die port is groter dan de micro usb en maar aan 2 kanten afgerond een 2 kanten gewoon een hoek van 90 graden.
Maar hoe heet deze laatste poort dan??
aad

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Ik ken al die namen niet.
Wel is er dacht ik een verloop voor.

Als ik een bijzonder kabeltje nodig heb neem ik meestal het apparaat mee en vraag of ze er wat voor hebben.
Wel kennen ze me in die zaak al heel wat jaartjes.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Tempelier, hartelijk dank voor je reactie
Hoogachtend
aad

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Misschien een van de usb-types die op wikipedia te zien is?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Wat is het merk/type van je camera?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

sony 6x oplical zoom cybershot 3,5-6,5/4,6-27,6
20,1megapixels

Technicus
Berichten: 1.151

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Dat is niet het typenummer, waarschijnlijk heb je dan de sony cybershot dsc-w810. Die lijkt een normale micro-usb connector te hebben (2 afgeronde hoekjes).

Daarnaast heb je:
-usb-c: alle hoeken afgerond, de stekker past er ook andersom in. Zit zowel op recente telefoons als recente laptops.
-mini usb: die is groter dan micro usb. Maar zal je niet op een telefoon van de afgelopen 5 jaar vinden.
- usb-a: De grote platte stekker die in je computer kan, en die je altijd 3 keer omkeert voordat hij past :)

Berichten: 856

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

en wat is het type nummer iets van Sony Cybershot DSC-RX100 ofzo.

https://www.pinkcube.nl/gadgets-bedrukk ... g-over-usb

usb c is geen micro.
Micro kan maar op 1 manier worden aangesloten en heeft een soort borg waardoor hij beter blijft zitten
persoonlijk vind ik dit een fysiek vrij kwetsbare aansluiting zeker voor een camera
een mini is veel steviger

er bestaat overigens ook camera's met een eigen aansluitkabel
die vrij veel op USB lijken daar moet je geen USB inprakken want dan is die stuk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Ik heb de sonyCybershot StradyShot DSC-W810
Ik heb het nagevraagd bij de computerzaak
Het stekkertje om de camera op te laden heeft een rechthoekige vorm met 2 hoekjes afgerond
De stekker is door Sony zelf ontwikkeld.
Dan hebben we nog de micro usb, de vorm is hetxelfde als de kabel voor de camera alleen is de rechthoek groter.
( USB-b)
De moderne poort is de C. port . Ook de 4 hoeken afgerond.
Dan hebben we nog de USB 2.0 (wit) de USB 3.0 (donkerblauw) en de USB 3.1 poort.
De snelheid van dataoverdracht is bij de USB 3.0 poort ongeveer 7 keer zo snel als bij de USB 2.0. poort.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

jkien schreef: ma 05 dec 2022, 18:50 Misschien een van de usb-types die op wikipedia te zien is?
Ik wil hier iets op aanvullen. De meest rechtse usb word ook wel een printer kabel genoemd.
(ik heb hier een midi-keyboard met zo een aansluiting)

Dan de derde van links, deze zit op een ander klein midi-keyboard, wat ik heb. Daar had ik een probleem mee. De kabel die gekocht had paste niet echt goed. De tweede kabel (ander merk) die ik kocht paste wel goed.

Voor wie zich nu afvraagt wat een midi keyboard is, dat is zeg maar een klavier om op de pc aan te sluiten, maar maakt zelf geen geluid.

Voorbeeld:
Als je inzoomed zie je usb aansluiting.
Er was bij mij eerst wel wat verwarring over het verschil tussen mini b en een micro b usb.
https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... 2_mk3.html

Dan heb ik hier ook nog een camera, die de tweede aansluiting van links heeft.

Hoe maak je iets ingewikkeld voor de consumenten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Geachte forumleden
Als je in je computer een USB 2.0 port hebt en ook een USB 3.0 poort en je koopt een kabel met een USB 3.0 stekker, past deze stekker dan maar op 1 manier in de USB poort of kan je de srekkerook180 graden draaien en past hij dan ook ???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

aadkr schreef: wo 07 dec 2022, 11:47 Geachte forumleden
Als je in je computer een USB 2.0 port hebt en ook een USB 3.0 poort en je koopt een kabel met een USB 3.0 stekker, past deze stekker dan maar op 1 manier in de USB poort of kan je de srekkerook180 graden draaien en past hij dan ook ???
Nee want de bus zelf is niet symmetrisch en dat is eis.
Zou het wel kunnen dan worden alle verbindingen verwisseld en dat kon wel eens problemen opleveren.

PS.
Jaren geleden kondigde een firma een USB verbinding aan waar het wel zou kunnen.
Dit is bij mijn weten nooit op de markt gekomen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Hartelijk dank Tempelier
Nu heb ik nog een vraag (U zult mischien zeggen, dan probeer je het toch gewoon)
Ik heb dus die sony sybershot
de kabel heeft aan de ene kant een eigen sinypoort ( in de engelstalige handleiding staat gewoon ""USB cable""
Als ik nu die sony USB cable in mijn digitalige camera steek en aan de andere kant zit een USB 2.0 poort(atekker)
In mijn desktop computer zitten aan de voorkant een USB 2.0 ingang en een USB 3.0 ingang
IK heb windows 10 home edition.
Als ik die stekker in die USB 2.0 poort steek , herkent de computer dat ik een kabel in de computer heb gestoken?
Nogmaals ik zir er een beetje tegenop om dat zelf te proberen, want het is vroeger een keer aardig misgegaan ,en dat grapje koste mij Euro 40,00

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

aadkr schreef: wo 07 dec 2022, 15:30 Hartelijk dank Tempelier
Nu heb ik nog een vraag (U zult mischien zeggen, dan probeer je het toch gewoon)
Ik heb dus die sony sybershot
de kabel heeft aan de ene kant een eigen sinypoort ( in de engelstalige handleiding staat gewoon ""USB cable""
Als ik nu die sony USB cable in mijn digitalige camera steek en aan de andere kant zit een USB 2.0 poort(atekker)
In mijn desktop computer zitten aan de voorkant een USB 2.0 ingang en een USB 3.0 ingang
IK heb windows 10 home edition.
Als ik die stekker in die USB 2.0 poort steek , herkent de computer dat ik een kabel in de computer heb gestoken?
Nogmaals ik zir er een beetje tegenop om dat zelf te proberen, want het is vroeger een keer aardig misgegaan ,en dat grapje koste mij Euro 40,00
De kabel wordt dacht ik niet herkent.
Als het goed is wel een apparaat dat aan die kabel zit.

2.0 en 3.0 werkt als een ketting:
Zit er ergens 2.0 tussen dan wordt het geheel de snelheid van 2.0

PS.
Heb je nog niet gekeken welk merk toestel het is?
Weet je dat, dan is de kans groot dat hij op het internet staat met de meeste technische gegevens.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: kabel om mijn camera aan te sluiten op mijn computer

Tempelier
Het is de sony digitale camera
Cybershot SteadyShot DSC-W810
Bedankt voor de tip Hoogachtend
aad

Reageer