witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

Geachte forumgebruikers
Op de autostoel aan de medepassagiers kant zitten witte schimmelplekken op het gedeelte waar je op gaar zitten.
Waarschijnlijk heeft een pak melk gelekt en dat is gaan schimmelen.
Hoe kan ik deze schimmelplekken het beste weghalen? Met welk schoonmaakmiddel?
Alvast bij voorbaat hartelijk dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

Schimmels en algen hebben een hekel aan azijn, ik gebruik altijd azijn om schimmelplekken schoon te maken, ik doe azijn in een spuitbus en spuit het in, en dan even afnemen met een doekje met water.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

met azijn verwijder je het zichtbare mycelium, maar niet het deel dat in het schuimrubber zit.
om te voorkomen dat de schimmel weer terug komt is het zaak de auto droog te houden aan de binnenkant, dus lage relative luchtvochtigheid.
met de temperatuurverschillen in Nederland zal dat zonder verwarmde garage een grote uitdaging zijn (lees bijna niet te doen).

dat zal dus betekenen om of de zetel bekleding te vervangen of vaak te poetsen om het optisch netjes te houden.

Met chloorbleek zal je effectiever zijn tegen de schimmel, maar dat zal ook de bekleding aantasten en vlekken geven.

Berichten: 3.780

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

zou het helpen als het van de zomer weer een paar keer 50 graden wordt in de auto? dan gaan de meeste schimmels toch wel dood van?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

Geachte Markos, ArcherBarry en HansH.
Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik zal het eerst maar eens met azijn proberen.
Hartelijk dank voor uw medewerking.
aad

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

HansH schreef: do 19 jan 2023, 15:00 zou het helpen als het van de zomer weer een paar keer 50 graden wordt in de auto? dan gaan de meeste schimmels toch wel dood van?
nauwelijks Hans, de meeste schimmels kunnen een 50oC voor een bepaalde tijd best hebben. Daarbij heb je zelfs hitte resistente schimmels die juist een activatie bij 50-70oC willen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

Geachte heer ArcherBarry,
Ik zal het eens proberen met grorix (met water)
Bedankt voor uw tip
aad

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

ArcherBarry schreef: do 19 jan 2023, 08:51 Met chloorbleek zal je effectiever zijn tegen de schimmel, maar dat zal ook de bekleding aantasten en vlekken geven.
Let op! ArcherBarry waarschuwd ook voor mogelijke schade aan bekleding door chloor! Ik zou het niet doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

Zout is ook erg goed tegen schimmelvorming, misschien dat je met zout water ook een schimmel plek kan behandelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

Dit soort vragen kan gesteld worden aan de huishoudexpert van Dagblad De Telegraaf, Zamarra Kok. Wie weet kan zij een (veilige en simpele) oplossing aandragen.
Vraag mailen aan vrij@telegraaf.nl en daarin vermelden dat het om een vraag gaat voor Zamarra Kok.

Je kunt in ieder geval proberen om de schimmel te reinigen met speciale reinigingsmiddelen speciaal gericht op het reinigen van autobekleding, te koop in elke goede autoshop. Als je geen tijd of zin hebt om hiervoor naar een winkel te gaan kun je ook met gewone huishoudelijke producten schoonmaken, bijvoorbeeld afwasmiddel en warm water of gedestilleerd azijn. Spuit de azijn over de bekleding en maak het goed vochtig. Daarna flink schrobben zodat het goed in de bekleding trekt. Auto goed laten drogen met alle ramen en deuren open.

Als dit niet helpt, kun je de auto altijd professioneel laten schoonmaken met stoom.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 151

Re: witte schimmelplekken op bekleding stoel auto

Als het leder is kun je het er gewoon uitborstelen, het is iets kristalpoederigs.

Reageer