optimum

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

optimum

a=18m
b=12m
c=10m
g=10m/s2
Het projectiel gaat door punt P en Q
gevraagd:
. minimale aanvangssnelheid vomin
. initiële elevatiehoek θi
. afstand L
optimum.png
optimum.png (7.23 KiB) 4233 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: optimum

De vraag is natuurlijk wat het criterium voor minimale aanvangsnelheid is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: optimum

Het principe is niet moeilijk. Bepaal de vergelijking van een parabool die door punten p(0,18) en q(√80,10) gaat.
Bepaal het hoogste punt van die parabool. Daarmee weet je welke potentiele energie overwonnen moet worden door de verticale component van de beginsnelheid. Uit de richtingscoëfficiënt bij y=0 haal je dan de aanvangssnelheid.

Maar de formules worden wat vervelend. Is er een slimmigheidje waarmee het makkelijk op te lossen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: optimum

Ja, de Focusvectormethode!
Focusvector.png
Focusvector.png (7.31 KiB) 4155 keer bekeken
Het bereik van het projectiel in de lucht is gelijk aan de projectie van de paraboolfocusvector PQ.
Als de focuslijn het hellend dak is, is de projectie maximaal (=optimale situatie) en wordt de maximale afstand afgelegd bij minimale aanvangssnelheid.
Er is een verband tussen snelheid en focuslijnlengte PQ waarmee de minimale aanvangssnelheid voor het optimale pad vanaf de grond links wordt gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: optimum

Xilvo schreef: di 21 mar 2023, 20:48 Het principe is niet moeilijk. Bepaal de vergelijking van een parabool die door punten p(0,18) en q(√80,10) gaat.
Bepaal het hoogste punt van die parabool. Daarmee weet je welke potentiele energie overwonnen moet worden door de verticale component van de beginsnelheid. Uit de richtingscoëfficiënt bij y=0 haal je dan de aanvangssnelheid.

Maar de formules worden wat vervelend. Is er een slimmigheidje waarmee het makkelijk op te lossen is?
volgens mij moeten er minimaal drie punten gegeven zijn om de vergelijking van een parabool te vinden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: optimum

ukster schreef: wo 22 mar 2023, 12:40 volgens mij moeter er minimaal drie punten gegeven zijn om de vergelijking van een parabool te vinden
Dat klopt. Je krijgt dan een vergelijking met één nog onbepaalde variabele.
Als je x=0 kiest recht onder punt p dan krijg je:
\(y=ax^2-\frac{10 a+1}{\sqrt{1,25}}x+18\)
(N.B. \(a\) is hier niet de lengte van lijnstuk a in de tekening!)

Voor iedere waarde van \(a\) gaat de parabool door de twee punten p en Q.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: optimum

Ik zie (nog) niet hoe hierin de eis van minimale aanvangssnelheid kan worden ingebracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: optimum

Simpel. Je kunt de top van de parabool bepalen.
\(y_{max}=-20a+14-\frac{1}{5a}\)
Dan weet je welke verticale aanvangssnelheid nodig is
\(v_{y,0}=\sqrt{2g y_{max}}\)

Uit de richtingscoëfficiënt bij y=0 kun je dan de totale aanvangssnelheid halen.
Om de x-waarde voor y=0 te vinden moet je de abc formule toepassen. Niet moeilijk maar het werd een vervelende formule. Daar ben ik gestopt.
Heb je eenmaal de formule voor de aanvangssnelheid (waar die onbepaalde a nog steeds in voorkomt) dan moet je alleen nog het minimum bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: optimum

De focusvectormethode lijkt eenvoudiger te werken.
1.png
1.png (19.42 KiB) 3872 keer bekeken
De truc zit ’m in het verband tussen de focuslijnlengte OF en de projectielsnelheid in het intersectiepunt van parabool en focuslijn OF
2.png
2.png (7.67 KiB) 3872 keer bekeken
Dit principe toegepast op het gegeven probleem!
3.png
3.png (31 KiB) 3872 keer bekeken
4.png
4.png (6.31 KiB) 3872 keer bekeken
5.png
5.png (5.8 KiB) 3872 keer bekeken
De initiele elevatiehoek θi en afstand L vinden we met de bekende bewegingsformules.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: optimum

Numeriek opgelost met mijn methode. Dan kom ik ook op v0,min van 20 m/s, bij een waarde voor a=0,15.

L=9,564704 en de initiële hoek 73,2213 graden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: optimum

Exacte oplossing:
exact.png
exact.png (3.17 KiB) 3842 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: optimum

Dat komt dan mooi overeen.

Reageer