paradox

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

paradox

Paradox.png
Paradox.png (6.96 KiB) 971 keer bekeken
deeltje.png
deeltje.png (8.06 KiB) 971 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.275

Re: paradox

Ik denk dat de verwarring is dat je moet duidelijk maken wat radiaal eis. Radiaal kan betekenen loodrecht op de baan, maar je zou het ook kunnen interpreteren in de richting van het centrum van het polaire assenstelsel dat gesuggereerd wordt. Beiden zijn niet dezelfde richting.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: paradox

Als de centrifugale versnelling gelijk is aan de versnelling door de gegeven bewegingsvergelijking zal het kloppen.
Dat zal gebeuren als de hoeksnelheid ω=β.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: paradox

wnvl1 schreef: za 01 apr 2023, 21:53 Ik denk dat de verwarring is dat je moet duidelijk maken wat radiaal eis. Radiaal kan betekenen loodrecht op de baan, maar je zou het ook kunnen interpreteren in de richting van het centrum van het polaire assenstelsel dat gesuggereerd wordt. Beiden zijn niet dezelfde richting.
de laatste

Berichten: 32

Re: paradox

De radiale as vormt geen inertiaalstelsel met de as loodrecht erop. Vandaar dat de wetten van Newton niet zomaar opgelost mogen worden alsof het wel een inertiaalstelsel was. Projecteren en oplossen langs x- en y-as levert hier dus het juiste resultaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.275

Re: paradox

Het kan ook zonder projecteren.

$$a= \omega \times (\omega \times r )+ 2\omega \times v_r + a_r$$

Alles te beschouwen als vectoren.

Cfr. bvb http://www.kwon3d.com/theory/rotsys/cent.html

Berichten: 32

Re: paradox

Akkoord, op die manier breng je inderdaad de rotatie van het assenstelsel in rekening.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: paradox

Het antwoord op de vraag is denk ik dat in de integraal geen rekening wordt gehouden met het feit dat de eenheidsvectoren er en eθ tijdfuncties zijn!

Reageer