Interesses buiten eigen aandachtsgebied

Moderator: Rhiannon

Interesses buiten eigen aandachtsgebied

Hoi,

Ik vroeg me af wie op dit forum zich eigenlijk geregeld bezighoudt met onderwerpen buiten zijn/haar specifieke aandachtsgebied. Zo ben ik arts (internist-endocrinoloog), maar probeer me naast de biologie en biochemie ook met enige regelmaat “voor de lol” bezig te houden andere disciplines die -in meerdere of mindere mate- raken aan/verband houden met geneeskunde, zoals wiskunde (o.a. wat wiskunde-olympiadevragen zo nu en dan), natuurkunde, scheikunde, klassieke talen, rechten, etc. Zo was mijn proefschrift ook vrij wiskundig georiënteerd. Ik merk vanzelfsprekend wel dat disciplines waar ik al tijden weinig of niets meer mee van doen heb me soms wat stroever afgaan, maar meestal lukt het wel redelijk en het zijn leuke oefeningen om de grijze stof scherp te houden en de verbreding te blijven zoeken. Het is natuurlijk ook een kwestie van routine en handigheid opbouwen, net als met de “klinische blik”.
Hoe is dat bij jullie: heel erg toegespitst op het eigen gebied of breder geïnteresseerd?

Re: Interesses buiten eigen aandachtsgebied

Ik ben gepromoveerd natuurkundige en docent, maar hou me ook graag bezig met de historische Jezus, de joods-christelijke traditie i.h.a. en de bijbehorende dode talen en historische methodiek. Ook andere religies zoals het boeddhisme boeien me.

Ja, dus :P

Elektrotechnisch ingenieur, maar alles wat een beetje uitdagend is is ook leuk. Vooral mbt mensen uit andere vakgebieden het plaatje helder krijgen in dat soort gevallen. Maar at lukt nog niet altijd helemaal. maar ook dat is weer een uitdaging, maar dan weer psychologisch :D

HansH schreef: vr 28 jun 2024, 21:38 Elektrotechnisch ingenieur, maar alles wat een beetje uitdagend is
om misverstanden te voorkomen: elektro techniek is ook leuk. Dus misschien niet zo handig opgeschreven.

Ook ir elektronica, maar ik zou alles wat uitdagend is, in mijn geval vervangen door alles wat een zekere schoonheid bezit. Theoretische natuurkunde valt daaronder zolang ik het kan begrijpen. Als het te lastig wordt zoals bij string theorie, dan verdwijnt mijn interesse. Een kwalitatieve benadering zonder wiskunde boeit mij niet. Als het te encyclopedisch wordt zoals bij biologie en sommige takken van de chemie, vind ik het ook niet meer interessant.

Mijn ervaring is dat -op een “metaniveau”- de manier van probleemoplossend denken eigenlijk overal dezelfde is: je gaat systematisch door de informatie voorhanden, analyseert, wikt en weegt alles, brengt e.e.a. op een logische manier bij elkaar en trekt daar een conclusie uit, of het nu een klinische casus is of een vraagstuk uit de wiskundeolympiade. Enige verschil is dat je -door waar je je dag in, dag uit mee bezig houdt- meer ervaring en handigheid hebt met het één dan met het ander en dat vraagstukken uit de “softere” bètawetenschappen, zoals geneeskunde en scheikunde, vaak een zekere mate van achtergrondkennis vereisen en niet altijd ab ovo beredeneerd kunnen worden. Als je nooit hebt geleerd wat mitochondriën zijn, valt het ook niet mee om te beredeneren dat iets als ontkoppelaar fungeert en als je niet weet wat de gluconeogenese is, dan snap je ook niet waar die lactaatacidose bij M. Von Gierke vandaan komt…

PhilipVoets schreef: vr 28 jun 2024, 23:18 vaak een zekere mate van achtergrondkennis vereisen en niet altijd ab ovo beredeneerd kunnen worden.
Dat is precies het punt waar een goed werkend forum op kan inspelen. Het gebrek aan achtergrond ter plekke proberen aan te vullen op een overzichtelijke manier, gebruik makend van specifieke kennis.
Wat je echter vaak ziet is dat die specifieke kennis dan op een zodanig high level nivo wordt samengevat met verwijzingen naar onderdelen die dan ook weer niet duidelijk zijn, dat degene die er wat mee wil nog steeds niet verder kan en het gevoel krijgt steeds verder in het moeras te verzanden ipv het overzicht te krijgen. ik zie dat bv in topics over relativiteits theorie geregeld gebeuren.

wnvl1 schreef: vr 28 jun 2024, 23:09 Als het te lastig wordt zoals bij string theorie, dan verdwijnt mijn interesse.
Dat is bij mij ook zo, vooral als het lastig wordt omdat de manier van uitleg vergt dat de ontvanger veel moet gaan puzzelen om de fragmenten die besproken worden zodanig aan elkaar te koppelen dat het convergeert naar begrip hoe iets in elkaar zit. Persoonlijk heb ik een grote hekel aan puzzelen en er ook het geduld niet voor, dus bij mij is er alleen interesse als ik met een beperkte investering iets kan bereiken. Het is een gave om iets zodanig uit te leggen dat het snel duidelijk is zonder voor van de ontvanger nog een hoop puzzelwerk te vragen. Dat is dus helaas niet voor iedereen weggelegd.

Was het niet Einstein zelf die zei dat je de relativiteitstheorie pas echt begrijpt als je hem aan je oma kunt uitleggen?
Hoe dan ook, ik denk dat alle bètadisciplines een mix van gekristalliseerde en fluïde intelligentie vereisen; ook een wiskundige vaart bij veel vraagstukken natuurlijk op een zekere mate van patroonherkenning (een standaardlimiet die ergens opduikt, een driehoek met “Pythagoras-zijden”, een standaardreeks die te heschrijven is, etc.). Ook in de “hardere” wis- en natuurkunde wordt stiekem meer gebruikgemaakt van achtergrondkennis / gekristalliseerde intelligentie dan vaak wordt beweerd. Is maar goed ook, anders moet je telkens het wiel opnieuw uitvinden. Ik denk wel dat het relatieve aandeel fluïde denken groter is naarmate de discipline harder wordt, maar bij alle bètadisciplines heb je ze allebei nodig; het is niet zoals bij geschiedenis of taalkunde, waarbij het toch echt vooral de focus op reproduceren ligt (hoewel ook daar nieuwe inzichten ontstaan over waarom dingen gelopen zijn zoals ze zijn gelopen, etc.)

Moderator

PhilipVoets schreef: za 29 jun 2024, 09:29 Was het niet Einstein zelf die zei dat je de relativiteitstheorie pas echt begrijpt als je hem aan je oma kunt uitleggen?
Hij heeft ook gezegd dat alles zo eenvoudig mogelijk gemaakt moet worden, maar niet eenvoudiger.
Ik vermoed dat Einstein nooit geprobeerd heeft de ART aan zijn oma uit te leggen ;)

Xilvo schreef: za 29 jun 2024, 09:50 Hij heeft ook gezegd dat alles zo eenvoudig mogelijk gemaakt moet worden, maar niet eenvoudiger.
Door het te eenvoudig voor te stellen bereik je vaak het tegenovergestelde, nl dat mensen het juist niet meer begrijpen. Het is dus niet de bedoeling om iets te eenvoudig te maken, maar door het moeilijke stuk zodanig in begrijpelijke stappen uit te leggen dat het logisch te begrijpen is zonder dat mensen het idee hebben de draad kwijt te raken. De draad kwijtraken is namelijk een teken dat je stappen mist in de uitleg.

voor de uitleg van de ART wordt vaak het voorbeeld van een rubberen vel gebruikt waar massa's een deuk in maken wat dan kromming van de ruimtetijd voorstelt en daarmee kun je dan laten zien wat zwaartekracht is omdat andere massa's dan in die deuken om elkaar heen gaan draaien.
Bij mij heeft die voorstelling helaas nog niet tot het noodzakelijke begrip geleidt om het echt te kunnen begrijpen. Dus dat is dan denk ik een voorbeeld van iets te simpel uitleggen, wat bv bij mij dan alleen maar meer vragen oproept. Ik begin nu geloof ik een beetje te begrijpen wat invariant betekent en waarom dat een belangrijke rol speelt en hoe dat invariante interval via het verschil van 2 kwadraten volgt uit de basiseigenschap van licht. Dat zijn dus maar een paar logische stappen die ik nu wel in een half uurtje aan mijn oma had kunnen uitleggen, maar wat jaren geduurd heeft voor ik het zelf begreep. Dus blijft de vraag hoe het kan dat het soms zo lang duurt voordat het kwartje valt terwijl de essentie toch zo simpel is.

mbt iets duidelijk en in logische en begrijpelijke stappen kunnen uitleggen kan ik nog aangeven dat mijn ervaring vanuit het werk is dat het hebben van deze eigenschap een combinatie is van jarenlange ervaring en een zekere aanleg.

Wat ik zie is dat mensen die net van school of universiteit komen vaak niet in staat zijn om iets duidelijk en overzichtelijk aan anderen uit te leggen. pas als je ze erop wijst valt soms het kwartje en ziet men wat er nog bij moet om het verhaal logisch te krijgen en te volgen. Naarmate men meer ervaring krijgt kan men zich blijkbaar beter verplaatsen in de situatie van de ontvanger en ziet men in welke logische stappen er nodig zijn. Maar helaas zijn er ook velen die nooit zover komen.

Moderator

PhilipVoets schreef: za 29 jun 2024, 09:29 Was het niet Einstein zelf die zei dat je de relativiteitstheorie pas echt begrijpt als je hem aan je oma kunt uitleggen?
En of hij dat ooit zo gezegd heeft is ook nog maar de vraag, zie wikiquote.

Voor zover ik Einstein inschat, lijkt die uitspraak volgens mij ook niet echt bij hem te passen. Onderwijs was niet echt een prioriteit. Ze wordt ook toegewezen aan Feynman, dat zou meer passend zijn.

Reageer