Raadsel: voetbal
Moderator: Rhiannon
Raadsel: voetbal
Onder welke hoek moet je tegen een bal trappen opdat hij een zo lang mogelijk traject door de lucht zou afleggen.
ps Nog eentje waarvoor chatgpt een foutief antwoord geeft.
ps Nog eentje waarvoor chatgpt een foutief antwoord geeft.
- Moderator
Re: Raadsel: voetbal
Uiteraard 45°, zonder luchtweerstand. Wat voor onzin kraamt onze chat nu weer uit?
Langste traject is niet langste horizontale afstand. Bij nader inzien kan ik wel ergens het misverstand begrijpen.
- Moderator
voor v0=99,06 m/s en g=9,81 m/s2 is de trajectlengte 1200m
bij een voetbal heb je (net zoals bv bij een golfbal) het effect (magnus effect) dat rotatie ervoor kan zorgen dat het een soort vliegtuig vleugel wordt waardoor de bal verder komt dan je zou denken. door die rotatie kan zo'n bal een kromme baan omhoog gaan maken. hetzelfde effect krijg je als je een potlood heel snel tussen 2 vingers laat draaien en dan horizontaal laat vliegen.
- Moderator
De luchtweerstand werd sowieso niet meegenomen.HansH schreef: ↑do 22 aug 2024, 15:58 bij een voetbal heb je (net zoals bv bij een golfbal) het effect dat rotatie ervoor kan zorgen dat het een soort vliegtuig vleugel wordt waardoor de bal verder komt dan je zou denken. door die rotatie kan zo'n bal een kromme baan omhoog gaan maken. hetzelfde effect krijg je als je een potlood heel snel tussen 2 vingers laat draaien en dan horizontaal laat vliegen.
Maar de vraag "...opdat hij een zo lang mogelijk traject door de lucht zou afleggen" had iets anders geformuleerd kunnen zijn.
opdat hij een zo lang mogelijk traject door vacuum zou afleggen. maar dan wordt het toch gewoon 45 graden of 56 als je hwet trajekt door de lucht rekent. maar in het openingsbericght staat geen info over al of niet luchtweerstand
Laatst gewijzigd door HansH op do 22 aug 2024, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Moderator
ok ja ik was net mijn bericht aan het aanpassen toen jij het citeerde.
maar met luchtweerstand is het natuurlijk wel veel interessanter