Muziektopic

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Muziektopic

Aangezien er in de avatarthread zo veel over gitaristen werd geouwehoerd, heb ik dit topic maar even geopend. Ik speel zelf basgitaar, en ben een groot fan van (goede) gitaarmuziek. En sommige gitaristen sla je stijl van achterover.

Wat mij opviel dat behalve Dave Murray er geen enkele andere metalgitarist werd genoemd. Jongens, niet om het 1 of het ander, maar in de metalscene zitten technisch de beste gitaristen. Neem nou G3, met Joe Satriani, Steve Vai en momenteel John Petrucci. Yngwie Malmsteen heeft er ook nog bijgezeten. Idioterie! Die mannen spelen niet alleen allergriezeligst snel (wat vingeracrobatiek genoemd kan worden, geen muziek), maar alles is raak. Er zit geen scheve noot tussen, het is allemaal op de maat, waanzinnig!

Als beste gitarist zou ik dan ook moeilijk kunnen kiezen tussen John Petrucci, Jimi Hendrix, en steven Wilson (porcupine tree)

Melodisch zijn ze bijzonder sterk en daarnaast ook nog technisch erg begaafd, en niet alleen op de elektrische gitaar.

Basgitaristen zijn een ander slag: Billy sheenan (ex-mr Big) is idioot, die doet aan 2 handed-tapping op een 6 snarige basgitaar. Dan heb je sterke klauwen....

Les Claypool (primus) wordt gezien als de beste metal en funk bassist. Hij kan alleen niet zingen, maar dat geeft niet bij primus:-) Het is een echte slap-bassist, en hij speelt de melodielijnen. Hoekige muziek, met een funkytintje met de nodige humor gebracht, maar erg knap.

Hij had zich aangemeld bij Lars Ulrich toen die Metallica ging vormen (begin jaren '80,) maar hij is geweigerd....hij was te goed voor ze zeiden ze.....
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Muziektopic

Juist ja, mijn favourite onderwerp.

Ik speel een heel klein beetje gitaar, en heb zo'n negen jaar trompet gespeeld.

Ik vind dat David Gilmour de beste gitarist is. Hij is niet zo snel, maar zijn toonvorming is onovertroffen.

Van de gitaristen die jij noemde, lala, ben ik het alleen met je eens dat het geen muziek is. Die lui kunnen dan tienduizend noten per minuut spelen, melodisch en ritmisch vind ik ze vrij bagger.

Als je ze live hoort, zit er toch vrij veel verkeerde noten tussen. :shock:

Berichten: 43

Re: Muziektopic

Ik vind dat Steve Vai en Joe Satriani toch echt wel mooie muziek maken. Luister naar For The Love Of God, Top Gun Theme, You Saved My Life e.d., dat is echt wel wat meer dan alleen een hoop noten achter elkaar. Maar ik vind ze niet de besten.

Die vind ik namelijk nog steeds Slash. En niet omdat ik een mainstream-gitaarluisteraar ben die niemand anders kent, maar gewoon omdat hij precies het juiste gevoel in zijn solo's legt die bij de melodie en de tekst past. Technisch gezien zijn Vai, Malmsteen en Satriani wel beter, maar ik heb altijd het gevoel dat ik naar een stuk gitaar zonder iets eromheen aan het luisteren ben. Guns N' Roses heeft prachtige meer dan eens een prachtige opbouw van een nummer (Civil War, Estranged) waarin het gitaarstuk echt deel uit maakt van het hele pakket. En dat vind ik nou net ietsje mooier.

Dan heb je natuurlijk ook nog Hendrix, Clapton en dergelijke grootheden. Daarvan vind ik dat ze supergoede stukken spelen, maar er mist voor mij het feit dat de gitaarsolo's onderdeel zijn van het geheel.

Als laatste is het (hoop ik) toch wel duidelijk dat Guns N' Roses een van de beste live-acts had ooit. Vooral op de grote podia waren ze geweldig. En het gevoel dat ik krijg als ik naar Estranged live kijk wanneer het keyboard-stuk net geweest is en zo rond de 7:55 Slash naar het midden stapt en een gigantisch mooie solo speelt, inclusief de concentratie en beheersing, is er voor mij geen enkele gitarist die dat mooier kan.

Daarnaast speel ik zelf een paar weken gitaar, maar veel verder dan de open akkoorden kom ik nog niet :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Muziektopic

Malmsteen is inderdaad gewoon een vingeracrobaat. Jan Vayne is hetzelfde op piano, die zit er geregeld naast. Toch vind ik John petrucci een bijzonder goede gitarist, die erg veel gevoel in z'n solo's legt. Ik heb wat live werk van Dream Theater, en die jongen zit er gewoon nooit naast. Ritmisch, melodisch, het klopt gewoon allemaal.

Het record staat trouwens op 35 noten per seconde, door malmsteen. maar het is ook niet mijn stiel:-s

Slash is ook wel wat onderschat ja, dat klopt wel. Guns 'n roses is totaal niet mijn muziek, maar hij is erg goed. Het komt erop neer dat er verschillende disciplines binnen dat gitaarwezen bestaan, en elke gitarist heeft z'n specialiteiten. Tom Morello is de effecten idioot, die haalt er de raarste geluiden uit. Ik ken niemand die hem dat nadoet.
Appareo decet nihil munditia?

Re: Muziektopic

Ik ben zelf absoluut geen fan van gitaren en hun muziek, dus ik kan hier niet over meepraten. Ik zie wel ik qua muziek een beetje buiten de "groep" val. Ik hou namelijk van dance/ trance/ pop. Hier en daar ook nog wel een rocknummer, maar daar houd het voor mij wel op. Vooral de dancemuziek uit de jaren 90 spreekt mij (nog steeds) enorm aan. Bands als Sash!, Dune, Nakatomi en Double Vision. Ongetwijfeld zal ik nog een paar grote namen vergeten, maar deze schieten mij zo snel tebinnen.

Berichten: 43

Re: Muziektopic

Overigens mag Jan Akkerman ook niet vergeten worden! Neerlands gitaartrots. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Muziektopic

Dune, Nakatomi
(erg hoog stemmetje: Are you ready to flaaahahaaaai! :shock: )

het is geen goede muziek, maar wel erg fijn ja 8) Those where the days.....

Voor mij moet muziek gemaakt zijn door de artiest/muzikant/musicus om de muziek zelf, en niet om zoveel mogelijk geld te verdienen. Doet hij/zij dat toevallig wel, met de muziek die hem/haar ook echt aan het hart ligt, waar hij/zij z'n ziel en zaligheid soms heeft ingelegd: chapeau, hardstikke mooi dat hij/zij er van kan leven. maar de meuk waar je soms mee doodgegooid wordt op tmf/mtv/thebox/538/slamfm/3fm.....daar ruik je de hebberigheid gewoon aan af....blegh. vieze smaak in m'n mond ;)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 43

Re: Muziektopic

Ik vind het ergste nog dat de gehele punkscene overhoop ligt. De meeste jongeren luisteren naar Blink 182, Sum 41, Good Charlotte, The Offspring en zoveel meer en denken dat het punk is. ;) Vraag je naar de Misfits, Ramones, Exploited of de Sex Pistols dan weet niemand waar je het over hebt, over Minor Threat of Black Flag nog maar niet te spreken. Men kijkt tegenwoordig alleen nog maar hoeveel tattoo's en hoe groot de hanenkam van de zanger is, om te beoordelen of het punk is. Te beschamend voor woorden :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Muziektopic

Ik vind het ergste nog dat de gehele punkscene overhoop ligt. De meeste jongeren luisteren naar Blink 182, Sum 41, Good Charlotte, The Offspring en zoveel meer en denken dat het punk is.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Natuurlijk Ramones, Sexpistols, Misfits zijn belangrijke bands geweest. Nu zijn ze niet meer invloedrijk.

En hebben de mensen van Blink, Good Charlotte, en Sum41 er een eigen draai aan gegeven, wat de meeste mensen aanspreekt. Wat ik overigens niet Punk vind, maar meer Pop-punk. Het is gewoon lekker voor de massa om naar te luisteren!

Wat vinden jullie trouwens van Green Day? Geniaal dat ze terug zijn gekomen toch? Zeker met zo'n knaller van een album!
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Berichten: 1.286

Re: Muziektopic

Dat er goede gitaristen bij zijn kan ik ook over mee praten, zoals Johnny "guitar" Watson. Maar goede bands zijn ook belangrijk, de jaren zeventig en tachtig R&B muziek is bas, gitaar en drums het geluid van deze stroming, zoals Sly & the family Stone, Fatback (The Fat Back Band), The Wishpers, The Spinners, The Gap Band, The SOS Band, One Way, Rick James, Chick, Prince And The Revolution en ga zo maaar door. E.LO., Queen voor de symphonisch Rock, en dan spreken we nog niet over de Hard Rock, zoals Van Halen, AC/DC.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Muziektopic

Ik moet mij toch even mengen in deze discussie ook al is ie al maanden oud :S....SORRY ;)

De beste gitarist is naar mijn mening JIMI HENDRIX....Die man is zo über-geniaal. Hij maakte muziek in de jaren '60 en '70 maar was zijn tijd al zo enorm ver vooruit. Qua techniek kan hij niet echt mee met de gitaar grootheden van nu zoals Steve Vai, Petrucci enz. maar wanneer hij begint te spelen dan is iedereen stil. Menig gitarist kan bij lange na niet tippen aan de diversheid, styl, geluid van Jimi Hendrix. En live...OH MY GOD wat was die man toch goed als hij de kans kreeg om los te gaan en te improviseren. Hij overtrefde zijn studio recordings wanneer hij live speeld

Die man kon alles van Blues tot Rock van Pop tot classic....en toch stoppen ze Jimi Hendrix zijn styl in een hokje. Tot op heden was er maar 1 gitarist die zo kon spelen...inderdaad JIMI HENDRIX

Aanraders:

- Hey Baby (new rising sun)

- Voodoo Child (slight return)

- Wind Cries Mary

- Red House (download deze live en studio..what's the difference)

- All Along the watchtower (BESTE COVER OOIT)

- Little Wing

enz. enz.

"Eric Clapton is GOD"...dit werd door menig mens op de muren in London gekalt en geef eens 1 reden waarom ze dit niet moesten doen.. Ik heb er geen. Deze man is echt een gitaar virtuoos en mag echt niet in de top 5 van beste ooit ontbreken.

Ik heb deze man live mogen BEWONDEREN en het was echt zo geweldig. Hij liet horen dat hij van alle markten thuis is en dat HIJ de ster is. Veel blues liet hij horen van zijn laaste album maar ook de klassiekers waar hij liet zien dat hij ondanks zijn 60 jaar de gitaar nogsteeds kan bedwingen. Geniale gitarist...echt een topper live

Aanraders:

- Layla (live electrische versie) [ongezond goed nummer]

- Sunshine of your love (live)

- Badge (live)

- Forever man

- Old love (live electrisch)

- Five long years

- Have you ever loved a woman

(Riding with the King - BB king & Eric Clapton = voor de blues liefhebber)

Stevie Ray Vaughan is bluesgitarist die je een bluesliefhebber kan maken. Deze man is zo krachtig in zijn gitaarspel dat je er bijna angstig van wordt. Vooral live is dit heel goed zichtbaar...hij trekt rare koppen van de inspanning en brult af en toe AAAAHHH voor hij er weer een strakke blues solo uitperst. Vocaal is hij ook zeer sterk..een lekkere ruige stem die bij zijn ruige blues-style past. Zijn inspanning komt doordat hij met wat dikkere snaren speelt die meer kracht vereisen om goed te klinken en Stevie Ray weet hoe hij dat moet doen. Beïnvloed door o.a. Jimi Hendrix en Albert King...Geniale gitarist die helaas in 1990 overleden is.

Aanraders:

- Leave My Girl Alone (live)

- Texas Flood

- Crossfire

- Pride and Joy

- Cold Shot

- Sky is crying (live)

(Little wing en Voodoo Child 2 zeer sterke covers (ddor Stevie) van zijn idool Jimi Hendrix)

Mijn Favoriete gitarist??.... DAVE MURRAY (zie avatar) [ beïnvloed door Jimi Hendrix - voodoo chile ]

Gitarist van de bekende "Metal"band IRON MAIDEN. Hij is 1 van de 3 gitaristen in deze geweldige band..Iron Maiden staat bekend om zijn melodiën, harmoniën, complexe nummers en hun geniale live optredens...Echt een must om te luisteren. De band is live beter dan op album.

Helaas wordt Iron Maiden te vaak gezien als een satanistische band terwijl dat niet zo is. De al om bekende Eddie zorgt hier tevens ook voor.

Even terug komend op Dave Murray:

Hoe verlegen is zijn blik? Hoe onopvallend is hij? En hoe kan in hemelsnaam zo ongeLOVElijk goede melodiën, harmoniën, akkoord-progressies en solo's spelen? Dat is wat ik zo geweldig aan hem vind.. Hij is niet zo een stoerdoener als Steve Vai en andere gitaristen die weten dat ze "The bomb" zijn. Luister hoe spannend hij speelt en hoe keurig..Aan zijn gitaarspel valt weinig op te merken behalve dan dat hij niet laag op de hals soleert maar des ondanks is hij zo geniaal. De "tabbing-solo's" van hem zijn te geweldig.

Aanraders Iron Maiden: (waarin Dave uitblinkt)

- Hallowed be thy name (live)

[intro geheel door Dave..incl introsolo!!! en eerste solo]

- Killers (check de snelheid van de eerste solo!!!)

- Brave New World (live)

[intro door Dave en 2de solo waarna een lekkere harmonie met 3 gitaristen]

- Sign of the cross (live) (1ste solo tabbing techniek :shock: !!! en hoe snel??)

- Rainmaker (solo door Dave)

Weetje jullie gaan je maar lekker verdiepen in die **** ;) ....ik kan zo nog uren door blijven gaan over Dave Murray. Zijn styl is overduidelijk aanwezig in de band en Iron Maiden zou niets zijn zonder hem.

ALBUM AANRADERS VAN IRON MAIDEN

- Dance of Death

- Rock in Rio (live)

- Brave New World

- Seventh Son of a Sevent son

En nu tijd voor een biertje :?:

Jeffrey Buter
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Muziektopic

Ik vind het ergste nog dat de gehele punkscene overhoop ligt. De meeste jongeren luisteren naar Blink 182, Sum 41, Good Charlotte, The Offspring en zoveel meer en denken dat het punk is.   ;)  Vraag je naar de Misfits, Ramones, Exploited of de Sex Pistols dan weet niemand waar je het over hebt, over Minor Threat of Black Flag nog maar niet te spreken.  Men kijkt tegenwoordig alleen nog maar hoeveel tattoo's en hoe groot de hanenkam van de zanger is, om te beoordelen of het punk is. Te beschamend voor woorden     ;)
Helemaal met je eens..Ik ben zelf niet meer zo into the punk maar de oude **** heerst...en The Misfits zijn über-ziek :shock: ....ik heb 2 albums van hun (wel zonder Danzig :S) maar toch zijn zew goed.

Jeffrey....

Ok dan nu een biertje :?:
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.

Berichten: 656

Re: Muziektopic

Ik vind het ergste nog dat de gehele punkscene overhoop ligt. De meeste jongeren luisteren naar Blink 182, Sum 41, Good Charlotte, The Offspring en zoveel meer en denken dat het punk is.   ;)  Vraag je naar de Misfits, Ramones, Exploited of de Sex Pistols dan weet niemand waar je het over hebt, over Minor Threat of Black Flag nog maar niet te spreken.  Men kijkt tegenwoordig alleen nog maar hoeveel tattoo's en hoe groot de hanenkam van de zanger is, om te beoordelen of het punk is. Te beschamend voor woorden     :?:


Wees gerust, ik ken ze allemaal wel hoor. 8)

En wat nog het ergste is: als je het dan over hardcore hebt dan denkt men gelijk dat je het over gabber troep hebt. Terwijl dus bands als black flag er dus al 10 jaar eerder waren. :shock:
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Muziektopic

Stratiani schreef:Ik vind het ergste nog dat de gehele punkscene overhoop ligt. De meeste jongeren luisteren naar Blink 182, Sum 41, Good Charlotte, The Offspring en zoveel meer en denken dat het punk is.   ;)  Vraag je naar de Misfits, Ramones, Exploited of de Sex Pistols dan weet niemand waar je het over hebt, over Minor Threat of Black Flag nog maar niet te spreken.  Men kijkt tegenwoordig alleen nog maar hoeveel tattoo's en hoe groot de hanenkam van de zanger is, om te beoordelen of het punk is. Te beschamend voor woorden     :?:


Wees gerust, ik ken ze allemaal wel hoor. 8)

En wat nog het ergste is: als je het dan over hardcore hebt dan denkt men gelijk dat je het over gabber troep hebt. Terwijl dus bands als black flag er dus al 10 jaar eerder waren. :shock:
Als we het toch over punk hebben.... geef mij maar bad religion of nofx 8) En no use for a name mag er ook wezen :wink:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Muziektopic

PENNYWISE!! :shock:
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.

Reageer