Productie van kerosine

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Productie van kerosine

Hallo iedereen! 
 
Onlangs heb ik een tour gedaan op de luchthaven van Frankfurt, waar ik me heb laten vertellen dat de kerosine die opgeslagen is in de brandstoftanks van Frankfurt am Main Airport rechtstreeks van haven van Rotterdam komt. 
 
Ik ben hier thuis wat dieper op ingegaan en deze informatie werd me onmiddellijk bevestigd. Kerosine wordt, samen met vele andere brandstoffen, in de raffinaderij van Rotterdam verkregen uit ruwe olie, en wordt vervolgens via de Central Europe Pipeline System naar diverse militaire en civiele tankstations en luchthavens getransporteerd. 
 
De meest gedetailleerde uitleg van de afkomst van de oliën dat ik tot nu toe vond was: "Voornamelijk het Midden-Oosten en Rusland". Iemand die hier meer over weet of duidelijkere bronnen kan terugvinden over de afkomsten? 
 
Weet iemand meer over de productie van kerosine? Hoe wordt dit gewonnen uit de oliën en is er binnen de Raffinaderij van Rotterdam een afdeling of een route (kan je die aanduiden?) die enkel dient voor de productie van kerosine (en dus geen benzine, diesel, ...)? 

Zijn er statiestieken van hoeveel kerosine wordt geproduceerd per dag / jaar (in Rotterdam)? Eventueel ten opzichte van andere brandstoffen? 
 
Zijn er noodprocedures bij een tekort of bij een lek? Dit kan gaan over een tankschip dat niet komt opdagen, problemen in de raffinaderij, de CEPS of brandstoftanks op de luchthaven. 
 
Andere weetjes of tips&tricks over kerosine of de brandstofbevoorrading in Frankfurt am Main Airport? 
 
 
Alvast bedankt! 
 
Jarno

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Productie van kerosine

Er zijn in Rotterdam niet één maar meerdere raffinaderijen. Ook in Duitsland zijn meerdere raffinaderijen. De stelling dat de kerosine in Frankfurt alleen uit Nederland zou komen lijkt me dan ook niet juist. Het zal een mengsel van vele raffinaderijen zijn.
 
Er bestaan honderden verschillende aardoliën, allemaal met hun eigen samenstelling. De aardoliën die in west Europa geraffineerd worden komen inderdaad hoofdzakelijk uit Rusland en het midden oosten, maar ook uit de Noordzee en Afrika (Libie, Nigeria, ....). In denk niet dat de oliemaatschappijen voor de buitenwereld publiceren hoeveel olie ze precies waar kopen. Dat varieert bovendien constant want is afhankelijk van de prijzen van de diverse aardoliën. Uiteindelijk is het een economische beslissing.
 
In een raffinaderij wordt de aardolie in eerste instantie gedestilleerd in fracties met verschillende kookpunten. Een van die fracties is kerosine en die wordt daarna verder behandeld om zwavelgehalte te verlagen en eventueel de kwaliteit te verhogen door waterstofbehandeling (zodat het bij verbranding minder roet produceert). De mate van benodigde nabehandeling is sterk afhankelijk van de oorsprong, en dus de kwaliteit, van de aardolie.
 
De kwaliteit van kerosine moet aan bepaalde minimale eisen (specificaties) voldoen. Als dat het geval is is het doodgewoon een commodity. Een luchtvaartmaatschappij koopt het op de wereldmarkt van de ene of de andere oliemaatschappij of oliehandelaar en het interesseert hen niet in welke raffinaderij of uit welke aardolie het gemaakt is of via welke route het in Frankfurt (of Schiphol of ...) arriveert.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Productie van kerosine

Pinokkio schreef: De stelling dat de kerosine in Frankfurt alleen uit Nederland zou komen lijkt me dan ook niet juist. Het zal een mengsel van vele raffinaderijen zijn.
Waarschijnlijk zal de raffinaderij van Rotterdam dan wel één van de belangrijkere of bekendere zijn voor Frankfurt Airport, aangezien de gids het enkel hierover had. Anders had hij wel een of andere Duitse raffinaderij genoemd. Hoe dan ook veronderstel ik dat het productieproces overal wel hetzelfde zal zijn, dus kan Rotterdam als voorbeeld genoemd worden. 
 
 
Pinokkio schreef: het interesseert hen niet in welke raffinaderij of uit welke aardolie het gemaakt is of via welke route het in Frankfurt (of Schiphol of ...) arriveert.
Dit is dan ook de reden waarom ik geen airlines betrek. Ik ben geïnteresseerd in de kerosine die in Rotterdam wordt geproduceerd en wordt verstuurd naar Frankfurt Airport en andere luchthavens, niet in hoe de airlines zelf over kerosine denken. 

Berichten: 12.262

Re: Productie van kerosine

Het is een kwestie van logistiek denk ik: Als het van zee komt en (bewerkt) naar frankfurt moet heb je niet zoveel andere logische routes. De andere logische plek zou noord duitsland zijn (hamburg/bremen oid), maar dat is verder over land, en meestal ook over zee. Bovendien weet ik niet of er zo'n handige pijpleiding ligt tussen die plaatsen in duitsland. 
Victory through technology

Berichten: 391

Re: Productie van kerosine

Kerosine voor luchtvaart komt van verschillende raffinaderijen voornamelijk uit Rotterdam.
 
Over productie capaciteiten:
https://www.portofrotterdam.com/sites/default/files/facts-figures-energy-port-and-petrochemical-cluster.pdf?token=vHfZySB6
 
en wellicht is er bij het CBS ook informatie beschikbaar.
 
In Rotterdam en verschillende andere plaatsen zijn strategische buffervoorraden van belangrijke brandstoffen die in geval van nood of schaarste aangesproken kunnen worden. Er is een afspraak dat er voldoende buffer moet zijn om ten minste 90 dagen te kunnen overbruggen.
In Nederland is dat ca 5 miljoen ton aan aardolie en aardolie producten zoals brandstoffen.
 
Verder: Google is your best friend.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Productie van kerosine

gravimetrus schreef: Kerosine voor luchtvaart komt van verschillende raffinaderijen voornamelijk uit Rotterdam.
 
Over productie capaciteiten:
https://www.portofrotterdam.com/sites/default/files/facts-figures-energy-port-and-petrochemical-cluster.pdf?token=vHfZySB6
 
Tot hier had ik het ook. 
 
 
gravimetrus schreef: Verder: Google is your best friend.
In sommige gevallen wel ja, maar er is bijzonder weinig over te vinden. Weet ook dat deze vraag pas is geplaatst na een volledige dag zoeken op internet. 
Dan begin je je stilaan af te vragen of er geen experts zijn die weten op welke sites je moet zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Productie van kerosine

De helft van alle kerosine die in Rotterdam wordt gerafineerd is voor binnenlands gebruik. De andere helft gaat voor een flink deel naar Frankfurt, maar ook naar andere velden in Duitsland, België en Scandinavie. Echter van alle kerosine die Rotterdam verlaat is een veel groter deel in het Midden Oosten gerafineerd (met name Saudi Arabie) en vervolgens  naar Vopak verscheept. De reden dat dit in de volksmond toch Rotterdamse kerosine wordt genoemd is waarschijnlijk de manier waardoor de kerosine in de handel aan zijn prijs komt. De "marktprijs" is namelijk een "basisprijs" plus een opslag (die onderhandelbaar is). Er zijn maar 3 basis prijzen in de wereld te weten Rotterdam/Europa, Sing en US gulf. Een inkoper zal het dus al snel over Rotterdam hebben als hij uitlegt waar hij de kerosine haalt.
 
Hoewel ik alleen wat weet over de kerosine stroming richting Schiphol en niks specifiek over Frankfurt denk ik niet dat alle kerosine die daar gebruikt wordt rechtstreeks uit de CEPS leidingen komt en weer niet alle kerosine uit die leiding komt uit Rotterdam, hoewel wel bekend is dat er een groot percentage van de Jet in Rotterdam voor Frankfurt is. Een rede dat niet alles uit de "rechtstreekse" leiding kan komen is dat deze niet toereikend is. Dat geldt ook voor Schiphol. De KLM groep haalt de helft van de vraag uit de Rotterdam-Amsterdam leiding. De andere helft vervoert ze zelf met schepen (13 binnenvaartschepen) over het Amsterdam-Rijnkanaal naar OTA in Amsterdam en gaat dan via de ASP (Amsterdam Schiphol pijpleiding) naar Schiphol (om dit te mogen doen heeft KLM-groep een eigen oliemaatschappij op moeten richten).
 
Een andere rede om niet van 1 pijpleiding afhankelijk te willen zijn noem je al. Er moeten Backup systemen zijn voor de toevoer. Zo was dit jaar de lage waterstand in de Rijn een probleem, maar in een ander jaar is dat bijvoorbeeld weer de brand in Pernis. Overigens heeft KLM groep sowieso altijd 7 dagen voorraad op SPL liggen.
Vanaf de opening van de nieuwe sluis in IJmuiden hoopt KLM-groep trouwens te stoppen met eigen binnenvaart en kerosine rechtstreeks naar OTA te laten varen om zo risico nog meer te verlagen en natuurlijk kosten te besparen. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Productie van kerosine

Opmerking moderator

Gezien dit topic meer economisch dan scheikundig van aard is, wordt het daarom verplaatst
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Productie van kerosine

Backups moeten er altijd zijn, maar of je die wilt gebruiken als het niet nodig is blijft natuurlijk de vraag. Vorig jaar zag je dat ook met de tankstations in duistland die niet goed meer bevoorraad konden worden door de lage waterstand. Transport over water is goedkoper dan over land, maar als het echt moet -kun- je met tankwagens gaan rijden om tegen een forse meerprijs alsnog brandstof te bezorgen. 
 
Voor de luchtvaart is dat uiteraard niet heel handig, om 1 groot vliegtuig helemaal vol te tanken heb je pakweg 5 a 10 tankwagens nodig. Als je honderden vluchten per dag hebt is dat een hele file aan tankwagens, en frankfurt heeft er meer dan 1000 gemiddeld. Vandaar dat het wel met pijpleidingen moet en gelukkig ook kan. 
 
Zonder dergelijke leidingen zouden vliegtuigen wellicht tankstops moeten gaan maken - als je van frankfurt naar new york wilt kun je natuurlijk best een tussenstop maken om te tanken op schiphol, brussel, parijs of ergens in het verenigd koninkrijk. Dit is uiteraard enorm kostbaar, maar als een vliegveld echt geen brandstof meer heeft kun je weinig anders doen. 
Victory through technology

Reageer