Nederland wordt het beste land ter wereld.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 325

Nederland wordt het beste land ter wereld.

Volgens econoom Mathijs Bouwman haalt Nederland Zwitserland in op economische indicatoren en algemeen welzijn. Hij heeft een lijst der lijsten gemaakt met bijvoorbeeld de world competitive index, zie het fd en zijn blog :
 
https://fd.nl/opinie/1261941/ranglijsten-nederland-zit-zwitserland-op-de-hielen-in-de-strijd-om-de-titel-van-beste-land-ter-wereld
http://mathijsbouman.nl/ranglijsten-nederland-handhaaft-zich-als-een-na-beste-land-ter-wereld-en-loopt-in-op-zwitserland/
HFD_20180714_0_020_055.pdf
(79.55 KiB) 411 keer gedownload
 
Dit is best een indrukwekkend lijstje want erg omvattend maar zal nog niet iedereen overtuigen. Laten we er eens vanuit gaan dat het klopt dat Nederland het beste land is of gaat worden. Waar komt dat door? Is dat het huidige kabinet en dus Mark Rutte of bijvoorbeeld onze ligging aan de Noordzee.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Nederland wordt het beste land ter wereld.

Economie - zeker macro-economie - is een dermate complex verhaal dat je het succes ervan m.i. nooit eenzijdig aan één factor kunt toeschrijven.
 
Verder ben ik van mening (maar dat is mede te wijten aan mijn onwetendheid) dat je factoren als "geluk" en "persoonlijke ontwikkeling" van een land ten opzichte van andere landen simpelweg niet kunt samenvatten in 1 punt. Ik ben misschien heel gelukkig, maar wie weet gaat mijn geluk ten koste van het persoonlijk geluk van mijn vrouw? Maar zijn wij als gezin collectief wel weer gelukkig?
 
Het is dusdanig diffuus dat het n.m.m. weinig zinnig is om daar 1 eindscore aan vast te knopen. Ga die eindscore vervolgens nog eens aan 4 andere soortgelijke indicatoren koppelen om daar weer een ranglijstje van aan te maken ben je volgens mij een beetje het contact met de realiteit kwijt.
 
Niets ten nadele van Matthijs Bouwman hoor. Die man weet heel goed waar hij over praat, beter dan ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 325

Re: Nederland wordt het beste land ter wereld.

Goed voorbeeld van die relatie. Stel man scoort een 9 gemiddeld over een aantal factoren en vrouw scoort een 1. Is het gezin dan een 5 waard. Geld kun je delen maar gezondheid niet. Als Nederland (bijna ) het beste land ter wereld is wat zegt dat dan over de inwoners.
 
Dhr Bouwman heeft hier wel goed over nagedacht, ik stelde hem een vraag op twitter over onderwijs. Nederland scoort de laatste jaren slechter op de pisa ranglijst. Hij reageerde meteen met de opmerking dat de pisa scores zijn meegenomen in de global inovation index.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Nederland wordt het beste land ter wereld.

sensor schreef: Goed voorbeeld van die relatie. Stel man scoort een 9 gemiddeld over een aantal factoren en vrouw scoort een 1. Is het gezin dan een 5 waard.
Sterker nog: wat als we het in NL massaal zo inrichten dat mannen fulltime werken en zich zo prima kunnen ontwikkelen, waardering krijgen van hun omgeving, etc. Thuis regelt de vrouw alles zodat het aan de kinderen niets ontbreekt, de man niets in het huishouden hoeft te doen, etc. De vrouw moet zich ook nog eens in het zweet werken om een mooi lichaam in topconditie te houden, etc, alles in dienst van de man en de kinderen.
 
Dan heb je in extremis misschien de situatie waarbij de man en 2 kinderen elk een 10 scoren en de vrouw een 1, want die is diep ongelukkig. Gemiddeld zou dat leiden tot een 7,8. Dat is heel hoog en dus zou je daaruit kunnen concluderen dat we het in Nederland hartstikke goed voor elkaar hebben. De vrouw raakt daarin echter compleet ondergesneeuwd.
 
Dito met grotere schalen trouwens. Er zijn hele beroepsgroepen die de facto zwaar onderbetaald worden ter bevordering van ons geluk. Denk bijvoorbeeld aan de magazijnmedewerkers en de pakketbezorgers. Eerste groep wordt massaal uit Oost-Europa ingevlogen en moeten hier lange dagen maken met zwaar fysiek werk, weinig loon en slechte maar dure huisvesting. De tweede groep heeft gemiddeld nog 2 minuten per pakketje wat ze moeten bezorgen en krijgen de facto stuksloon. Tevens worden ze uitgebuit door ZZP-schijnconstructies. Vandaar dat we met zijn allen steeds meer klagen over pakketbezorgers die geen tijd nemen om te wachten tot je open doet, fout parkeren, etc.
Uiteindelijk profiteert een veel grotere groep van de slechte situatie van deze twee voornoemde groepen. De gemiddelde kwaliteit van leven gaat dus omhoog, "We" doen het beter.
 
En nog een schaaltje groter:
We vinden het fijn dat we een overhemd voor een paar euro op de deurmat vinden. Dat overhemd wordt echter 7500 kilometer verderop gemaakt door kinderen die lange dagen onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken, vaart de halve wereld over op zware stookolie en wordt hier tot aan de deur gebracht in een dieseltruck. Alwaar iemand erachter komt dat het kleurtje toch nèt niet helemaal is wat hij op internet dacht te zien en weer terug moet.
Die ontzettende luxe hier gaat ten koste van vele minnen onderweg. Ons geluk groeit, maar ten koste waarvan?
 
We zijn al zo ontzettend gelukkig hier. Laat ons liever focussen op het geluk van de minder bedeelden in deze wereld.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 325

Re: Nederland wordt het beste land ter wereld.

Het blijft de vraag wat de lijstjes over landen nu zeggen over de inwoners maar Mathijs Bouman heeft de totaalscore van Nederland wat betreft economische en geluksranglijsten ook weer voor 2019 bepaald. Nederland staat nog steeds op de tweede plaats maar de Zweden en Denen komen eraan: https://fd.nl/opinie/1312814/nederland- ... omen-eraan
HFD_20190817_0_028_075.pdf
(85.05 KiB) 140 keer gedownload

Berichten: 12.262

Re: Nederland wordt het beste land ter wereld.

Wat moet je met die lijstjes?

Eerlijkgezegd vind ik het interessanter om het van de inwoners zelf te horen ipv naar allerlei maatstaven te kijken. Objectief gezien zal nederland het best aardig doen, maar ik kan me gemakkelijk voorstellen dat met andere criteria bewoners van andere landen een stuk beter af zijn.

Reageer