Economische groei als iedereen op zondag zou werken.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12.262

Re: Economische groei als iedereen op zondag zou werken.

Tja, wat heet overbodig werk... hoeveel mensen heb je nodig om heel Nederland te voeden? 100.000? Misschien 500.000 als je alle transporteurs, vakkenvullers, kassameisjes etc meetelt? Zo zijn er nog wel wat essentiele zaken als zorg, infrastructuur, bouw etc. Daarmee houdt je echt de hele beroepsbevolking niet bezig, maarja, werk geeft mensen ook identiteit en dergelijke, dus verzin maar iets :)

Berichten: 151

Re: Economische groei als iedereen op zondag zou werken.

tempelier schreef: zo 03 mei 2020, 12:32 Ik ben met je eens dat er veel overbodig werk wordt gedaan.
Dat is echter niet alleen bij de overheid zo.
Zou dat worden aangepast, dan kan men waarschijnlijk met nog minder uren uit als nu.

Het blijkt vooral uit dat we per hoofd niet zo gek veel meer maken dan veertig jaar geleden,
maar het aantal mensen dat het daadwerkelijk produceert is sterk afgenomen.
Daarbij denk ik dat economische groei helemaal niet zo goed is.
Maar ""groei "" is wel ""De Heilige Graal"" van de hedendaagse economen.

PS.
Ik heb wel ideeën hoe de zaak om te vormen, maar dat past niet hier.
Ik definieer "overbodig" als mensen zouden er vrijwillig niet (zoveel) voor willen betalen. Geen/minder klanten voor het aangebodene.
En dus, als klanten kunnen kiezen (geen dwang), is er een corrigering die "overbodig" werk stopzet, en de middelen vrijmaakt voor werk dat meer / wel als nuttig wordt ervaren, en dus vrijwillig gekocht/betaald.
Als er dus, buiten overheid, bedrijven bestaan waar er "overbodig" werk wordt verricht, kan dat enkel door overheid (dwang die voor concurrentieel voordeel zorgt). Ik stel zulke bedrijven in die mate gelijk aan overheid.

De "groei" die overheid meet, is feitelijk geldgroei.
Geld bijmaken en uitlenen is feitelijk hetzelfde als diefstal door de bijmaker - er wordt mee gekocht maar de bijmaker heeft er niks tegenover te koop gesteld.
In deze optiek heeft de "heiligheid" van de "graal" ideologisch noch religieus motief, eerder omgekeerd - gereduceerd tot het ordinaire en asociale van diefstal.

Het uitgangspunt, de bestaansreden, van overheid, is net dat. Als je dat niet wilt, wat valt er dan "om te vormen"? Het is geen scheefgroeiende boom die met wat steunstokken en snoeiwerk in rechtere richting kan worden gedwongen want overheid heeft monopolie tot dwang.

Berichten: 151

Re: Economische groei als iedereen op zondag zou werken.

Benm schreef: zo 03 mei 2020, 15:27 Tja, wat heet overbodig werk... hoeveel mensen heb je nodig om heel Nederland te voeden? 100.000? Misschien 500.000 als je alle transporteurs, vakkenvullers, kassameisjes etc meetelt? Zo zijn er nog wel wat essentiele zaken als zorg, infrastructuur, bouw etc. Daarmee houdt je echt de hele beroepsbevolking niet bezig, maarja, werk geeft mensen ook identiteit en dergelijke, dus verzin maar iets :)
Als klanten niet vrijwillig je kassa passeren impliceert dat dat wat je verkoopt ongewenst is (aan de prijs die je erop plakte).
Klanten definieren wat "overbodig" en wat "essentieel" is.
Bent u daartegen, en zoja, waarom?

Reageer