Vraag over een opmerking op Fox News.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Vraag over een opmerking op Fox News.

Op de Amerikaans (zeer conservatieve) nieuwszender `Fox News` hoorde ik ten tijde van de tweede Golfoorlog een presentator (ongeveer) de volgende opmerking maken:
                                             `` Als soldaat ben je in Irak veiliger dan in Californië.``
 
Zijn bedoeling was vermoedelijk jonge mensen over te halen om naar Irak te gaan of zich bij het leger in te schrijven. Als dat zo zou zijn dan zegt dat nogal wat over Californië! Wat klopt er niet aan deze vergelijking?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 1.617

Re: Vraag over een opmerking op Fox News.

Het is zo niet te zeggen wat er niet klopt, misschien klopt het wel.
 
Je kunt zo'n uitspraak niet doen zonder de feiten te geven. Als je aantoont dat iemand van rond de 20 in een jaar in Californië gemiddeld meer kans heeft om door geweld om het leven te komen dan iemand van rond de 20 die een jaar als soldaat in Irak dient, dan kun je dit wel zeggen, al maakt het dan individueel nog wel uit waar je woont in Californië of wat je taken zijn in Irak.
 
Het probleem is dat dit soort uitspraken vaak tendentieus zijn: de onderbouwing ontbreekt of is niet correct, de feiten worden verdraaid en dat allemaal om een conclusie op te dringen die soms niet eens logisch volgt uit de uitspraak.
 
Zoals je aangeeft: je weet niet of het in Californië relatief onveilig is of in Irak relatief veilig. Je kunt dit immers ook gebruiken om met kracht te pleiten tegen het vrije wapenbezit in de USA (eveneens tendentieus) maar ik betwijfel of FOX dit zo heeft bedoeld.
 
Waaruit weer blijkt dat FOX niet de wetenschappelijke methode gebruikt. Die deur stond al open maar ik trap 'm graag nog even in.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Vraag over een opmerking op Fox News.

Misschien is het ook een beetje appels met peren vergelijken, en zou je een burger in Californië met een burger in Irak, of een soldaat in Californië met een soldaat in Irak. Ik denk dat de cijfers dan anders uitpakken. Als je als zwaarbewapend soldaat in Californië rondloopt heb je veel minder kans dood te gaan door bijvoorbeeld geweld. De kans dat een auto een einde aan je leven maakt zal ongeveer even groot blijven.
Omgekeerd als een Amerikaan als burger in Irak verkeert zal de kans dood te gaan flink toenemen (kijk alleen maar naar het aantal burgerslachtoffers tijden die oorlog.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer