Kostprijscalculaties

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kostprijscalculaties

Hallo allemaal,
 
Ik ben op dit moment bezig aan een praktijkopdracht van school van de studie HBO Bedrijfseconomie.
Ik had een vraag met betrekking tot de calculatie van mijn kostprijs en hoopte dat iemand mij hiermee verder kon helpen.
 
De vraag betreft de fluctuaties van kostprijzen door afschrijvingen en lijnsnelheden. Een productiebedrijf heeft enkele productielijnen, maar één van de productielijnen is vrij nieuw, waardoor de afschrijving hoger ligt dan de anderen. Daarnaast is er een hogere snelheid. Nu is de vraag om een kostprijsmodel in elkaar te zetten en het zou zo moeten zijn dat er geen verschillende kostprijzen berekend worden aan de hand van welke lijn gebruikt wordt.
 
Ik begrijp dat het mogelijk is om alle lijnen op een hoop te gooien en dan een gemiddelde afschrijving en lijnsnelheid te krijgen, maar ik vroeg me af of er nog andere mogelijkheden waren.
Ik hoop iedereen hiermee genoeg informatie mee te hebben verstrekt anders zie ik de vragen nog wel binnenkomen.
 
Helaas kan ik geen cijfers verstrekken, aangezien mijn school nauwe samenwerkingsverbanden heeft met bedrijven die ons, de studenten, werkelijke cijfers voorschiet.
 
Met vriendelijke groet,
 
MrNick

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kostprijscalculaties

Ik heb welleenswaar geen bedrijfskundige achtergrond, maar ik zal het als volgt aanpakken.
 
Overzicht per lijn maken van:
 
leeftijd lijn
draaiuren per jaar
productie kg, ton, m3per uur maximaal
productie kg, ton, m3per uur reëel
energie en waterconsumptie per eenheid product (kg, ton, m3)
preventief onderhoud kosten
begrote afschrijving duur (vanaf in gebruik name)
resterende afschrijving
 
Ik zal deze gegevens per lijn apart uitwerken en overzichtelijk opstellen.
Vervolgens kan je uitrekenen wat de processing kosten met en zonder afschrijving per eenheid product zijn. Dit zal dan een goed beeld geven hoe duur een lijn is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Kostprijscalculaties

Bedankt voor uw antwoord.
 
Ik zal het aankomende week is uitproberen, aangezien ik dan weer op school zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kostprijscalculaties

graag gedaan, laat ons weten of het lukt
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Kostprijscalculaties

Beste ArcherBarry,
 
Ik zou nog even laten weten of het gelukt is, dus ik heb een overzicht gemaakt van de gegevens die u hierboven hebt aangegeven. En het klopt dat de kostprijs nu minder tot niet afhankelijk is van de kostprijs. Ik zou u erg graag willen bedanken voor uw bericht.
 
Met vriendelijke groet,
 
MrNick

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kostprijscalculaties

Hoi Nick,
 
Graag gedaan. Al ga ik er stiekem van uit dat de 2e kostprijs eigenlijk aanschafprijs zal moeten zijn ;)
 
AB
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer