Democratisch verkozen despoten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Democratisch verkozen despoten

Despoten dulden geen tegenspraak, en nu Nederland zich niet langer door meneer Erdogan laat piepelen is de beer los. Ook is het nu geen ver-van-mijn-bedshow meer. Dat maakt het probleem hoe met zulke figuren om te gaan des te urgenter. De simpele oplossing om te wachten tot de man bij de eerstvolgende verkiezingen door zijn eigen bevolking wordt afgezet is buitengewoon naïef. Een despoot breekt immers gedurende zijn regeerperiode de mogelijkheden tot effectieve oppositie af, muilkorft de pers, sluit zijn critici op, etc. Verder zijn er ook altijd weer lieden die de macht en daadkracht van “een sterke man” bewonderen, en bereid zijn voor hem door het vuur te gaan of erger.

Berichten: 12.262

Re: Democratisch verkozen despoten

Zoiets lijkt nu inderdaad wel te gebeuren, inclusief fake staatsgreep en een referendum om nog meer macht naar de president te trekken. 
 
Op zich is het niet uitgesloten dat zoiets lukt, zeker met een steuntje van (bij)geloof in de rug. Het doet me denken aan hoe duvalier 'president for life' wist te worden van haiti, en dat nog heeft overgedragen aan zn zoon ook (met beperkt succes, en het land daarbij in doffe ellende achterlatend). 
 
Het zou kunnen dat Erdogan iets dergelijks voor elkaar weet te krijgen in turkije, en daar kunnen we niet zoveel aan doen. 
 
Wat het echter precair maakt is dat turkije nato lid is, en we eigenlijk geen procedure hebben om landen uit de nato te gooien als daar aanleiding toe is. Niet dat ik uitsluit dat dat uiteindelijk alsnog zal gebeuren, zeker als het conflct in syrie aan een einde komt en turkije niet meer van strategisch belang is. De kans op verzoening tussen rusland en turkije is ook niet enorm groot gezien ze recentelijk nog een straaljager van rusland uit de lucht hebben geschoten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Democratisch verkozen despoten

Benm schreef:Het zou kunnen dat Erdogan iets dergelijks voor elkaar weet te krijgen in turkije, en daar kunnen we niet zoveel aan doen.
 
Ik zal ook niet beweren dat er  - hoe dan ook - iets aan gedaan moet worden. Soms moet je met pijn in je hart erkennen dat je aan zeker wereldleed niets kunt doen zonder de zaak nog te verergeren. Zeker op regeringsniveau zijn de mogelijkheden beperkt. Het is immers duidelijk dat Erdogan zijn volk inmiddels dusdanig in de tang heeft en weet te manipuleren dat conflicten met het buitenland of zelfs met binnenlandse minderheden de nationalistische sentimenten en daarmee zijn eigen positie enkel versterken. Dat zou heel goed het ontnuchterende antwoord kunnen zijn waarmee we de komende decennia moeten leven.
 
Misschien dat er op non-gouvernementeel of persoonlijk niveau wel iets mogelijk is?
 
Verder zitten we ook nog met het probleem van de vele Erdogan-aanhangers onder de Turkse Nederlanders. Ik maak mij er weinig illusies over waar hun loyaliteit ligt. Zie ook een politieke partij als DENK die alles en iedereen de maat neemt, behalve Erdogan en zijn kliek.

Berichten: 12.262

Re: Democratisch verkozen despoten

Ergens lijkt het me in dit geval wel wenselijk als er iets aan gedaan kon worden, al was het maar omdat het een militaire bondgenoot is. Overigens is het natuurlijk ook een optie om aan dat laatste wat te doen als het te gek wordt daar ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Democratisch verkozen despoten

http://nos.nl/artikel/2162949-europese-commissie-erdogan-ging-grens-over-en-moet-toon-matigen.html

 

Dat is heel interessant! Geeft Erdogan hieraan gehoor, dan zal hij tegenover zijn eigen aanhang afgaan. Geeft hij er geen gehoor aan, dan raakt zijn relatie met de hele EU nog verder verstoord.

 

De scheldpartijen en dreigementen van Erdogan aan het adres van Nederland zijn sowieso nogal potsierlijk aangezien hij zelf lak heeft aan democratie en een autocratisch bewind nastreeft op basis van één leider (hijzelf) en één leidende ideologie (de islam). Dat zou ook niemand hoeven te verbazen aangezien hij al jaren lang op een dergelijke dictatuur aanstuurt. Zie ook:

 

https://www.trouw.nl/home/voor-erdogan-is-democratie-tijdelijk~a3a8d126/

Berichten: 12.262

Re: Democratisch verkozen despoten

We gaan het zien... die gefingeerde staatsgreep was een slimme zet om van het leger af te komen, anders zouden die hem er waarschijnlijk uitgooien als het allemaal te ver gaat. Nadeel is natuurlijk wel dat je zo geen (loyaal) leger overhoudt om pakweg je grenzen te verdedigen, iets dat ook riskant is. 
 
Vraag is vooral wat de NATO ermee gaat doen, voor zover ik weet is daar nog nooit een land uitgegooid, maar voor alles is een eerste keer. Zou dat gebeuren dan levert het wel een interessante situatie op gezien zonder nato-bescherming en zonder loyaal leger turkij zo overgelopen kan worden door rusland. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Democratisch verkozen despoten

Ik zie eerder gebeuren dat Erdogan er dan zelf voor kiest een bondgenoot van Rusland te worden...
 
Bij die mislukte staatsgreep heb ik inderdaad ook mijn bedenkingen, het kwam hem allemaal wel heel goed uit. Maar zijn er ook concrete aanwijzingen dat het vooropgezet spel was?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Democratisch verkozen despoten

Professor Puntje schreef: Despoten dulden geen tegenspraak, en nu Nederland zich niet langer door meneer Erdogan laat piepelen is de beer los. Ook is het nu geen ver-van-mijn-bedshow meer. Dat maakt het probleem hoe met zulke figuren om te gaan des te urgenter. De simpele oplossing om te wachten tot de man bij de eerstvolgende verkiezingen door zijn eigen bevolking wordt afgezet is buitengewoon naïef. Een despoot breekt immers gedurende zijn regeerperiode de mogelijkheden tot effectieve oppositie af, muilkorft de pers, sluit zijn critici op, etc. Verder zijn er ook altijd weer lieden die de macht en daadkracht van “een sterke man” bewonderen, en bereid zijn voor hem door het vuur te gaan of erger.
 
Dat zal allemaal wel, maar Erdogan is een democratisch gekozen staatshoofd, gekozen in een verkiezing waarbij OVSE-waarnemers aanwezig waren. En diezelfde dictator organiseert een referendum onder de bevolking waarbij die zich kan uitspreken over zijn positie. Deze man geniet goedkeuring van meer dan de helft van de bevolking, en voor zijn meest recente acties zelfs van een nog groter deel.
 
Al eerder schetste ik hoe je de gang van zaken in Nederland ook precies zo kan schetsen dat het lijkt alsof we hier in een schijndemocratie leven. En dat kan na afgelopen weekend nog veel beter. Ons staatshoofd is niet eens gekozen. De regering en de minister-president genieten de steun van nog geen 30% van de bevolking maar weigeren, ondanks talloze politieke relletjes, zelfs verdenkingen van corruptie (de bonnetjesaffaire) categorisch om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Parlementariërs spelen onder 1 hoedje met de regering (Van der Steur) en de leider van belangrijkste - het is maar hoe je het schetst - oppositiepartij de PVV wordt vervolgd. Wat nou oppositie, wat nou parlementaire controle, wat nou democratie?
 
En in die schijndemocratie worden vreedzame betogingen in Rotterdam en Amsterdam worden uiteengeslagen door politie met honden en waterkanonnen. De agenten hadden zelfs toestemming gericht te schieten - op burgers! - indien nodig. Dat is geen schijndemocratie maar een politiestaat.
 
Door het geschikt te framen kun je exact hetzelfde beeld schetsen als hier rond Erdogan wordt geschetst. Het is niet naief om dit aan de bevolking over te laten. Het is essentieel om dat te doen. Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele, rechtvaardiging, om daar via andere dan democratische middelen een einde aan te maken aan een democratisch gekozen bewind. Dat is niet naief, dat zijn basisprincipes van het internationale recht. Een fundamenteel uitgangspunt, dat landen zich niet met een ander land bemoeien enkel en alleen omdat ze vinden dat hun manier van doen beter is. 
 
Wat wel naief is: denken dat de houding van lieden binnen onze landsgrenzen bijgesteld zal worden door hret op anders dan via democratische middelen ten einde brengen van het regime waar zij zich door laten beïnvloeden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Democratisch verkozen despoten

Marko schreef: En in die schijndemocratie worden vreedzame betogingen in Rotterdam en Amsterdam worden uiteengeslagen door politie met honden en waterkanonnen.
Dan heb je in de berichtgeving toch iets gemist. De politie is pas begonnen met acties nadat er betogers met dingen gingen gooien en vernielingen aanrichtten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Democratisch verkozen despoten

Opmerking moderator

Gesloten
Contra principia negantem disputari non potest.

Gesloten