Bitcoin transactiekosten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Bitcoin transactiekosten

Op deze website kun je de gemiddelde tarieven vinden om een Bitcoin transactie te maken. Hieruit volgt:
  • De goedkoopste instantane transactie (< 1 minuut) kost 3,78 euro (420 * 226 * 0.00000001 BTC in EUR)
  • De goedkoopste transactie kost 0,27 euro (30 * 226 * 0.00000001 BTC in EUR)
Dit vind ik nogal duur voor praktische betalingen, bijvoorbeeld het kopen van een kop koffie. Ik heb gelezen dat deze fee het gevolg is van vraag en aanbod, en dat de vraag momenteel heel hoog is. Nu kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
  • De daadwerkelijke kosten liggen veel lager dan 3 euro, en sommige miners worden heel snel heel rijk. Dit is erg onwaarschijnlijk, want als het zo gemakkelijk geld was te verdienen, zou het aanbod snel toenemen.
  • De daadwerkelijke kosten liggen rond de 3 euro. Dit zou een wereldwijde adoptie van Bitcoin als dagelijks betaalmiddel in de weg staan.
Welke van deze twee verklaringen is meer correct? Indien de laatste, hoe gaan toekomstige cryptocurrencies dit tegen?

Berichten: 12.262

Re: Bitcoin transactiekosten

De verklaring ligt goeddeels in het laatste en in de geschiedenis van de bitcoin.
 
Ik denk dat men nooit echt voorzien heeft dat de btc koers naar duizenden dollars zou oplopen, en daarmee de transactiekosten ook niet zo hoog zouden worden (wel in btc/satoshi, maar niet in dollars). 
 
De transactiekosten worden verdiend door de mijners, maar het proces van mijnen en transacten gaat gelijk op. Per block bitcoins kan je maximaal 1 mb aan transactiedata verwerken, al wordt  dat binnenkort 2 mb. Of dat genoeg zal helpen is de vraag, maar het is een begin. 
 
Toen bitcoins nog weinig waar waren (zeg rond het 1 tot 10 dollar nivo) waren de transactiekosten ook laag, wellicht een promille van de transactiewaarde. Het probleem is dat het niet echt schaalt: voor een kleine transactie betaal je, absoluut gezien, bijna even veel als voor een grote. 
 
Als je een koffie kocht voor zeg 1 btc en de transactiekosten waren 0.0005 btc is er niets loos. Maar inmiddels kost die koffie 0.001 btc, met transactiekosten van zeg 0.0002 btc, en dan is het opeens 20%. Dit maakt bitcoin momenteel onbruikbaar voor micropayments. 
 
Voor grote bedragen zijn ze overigens nog steeds vrij laag, als je pakweg een miljoen dollar wil transacten zal het misschien een paar tientjes zijn, afhankelijk hoe gefragmenteerd de bitcoins zijn die je hebt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Bitcoin transactiekosten

Bedankt voor je antwoord, maar ik zie niet echt in hoe dit gerelateerd kan zijn. De huidige koers zou er niet veel van doen moeten hebben. Het daadwerkelijk mijnen/transacten kost computerkracht en daarmee normale euros/dollars, niet een bepaalde hoeveelheid BTC. Ik zie niet in waarom de transactiekosten gekoppeld zouden moeten zijn aan de BTC zelf. Oftewel: waarom zouden de transactiekosten vast moeten liggen op 0,0002-0,0005 BTC, en niet op bijvoorbeeld $0,02-$0,05?

Berichten: 12.262

Re: Bitcoin transactiekosten

Omdat die transactiekosten gaan in bitcoins per byte die nodig is om hem te bevestigen. 
 
Dit gaat in principe om een zeer gering aantal bitcoins per byte (iets in de orde van een paar miljoenste btc op een transactie), maar naarmate de koers van de bitcoins oploopt  wordt dit problematischer. 
Victory through technology

Reageer