Geneeskunde studeren

Reageer
Berichten: 43

Re: Geneeskunde studeren

Waarschijnlijk wordt je met een propadeuse van een gerelateerde HBO opleiding wel toegelaten bij de universitaire opleiding Biologie, maar sowieso niet bij Geneeskunde. Dus mij lijkt het een goede oplossing.

Re: Geneeskunde studeren

hey seyda,

zelf heb ik ook hetzlefde probleem gehad, ik ben in vwo-4 begonnen met een n&g profiel. dit lukte dus voor geen meter dus toen heb ik een tijdje e&m gedaan. ook dit ging niet echt lekker, maar ik vond het bovendien niet eens interessant! dus toen heb ik er bewust voor gekozen de 4e over te doen met n&g, en dit ging wel goed.

dus het feit dat je de goeie vakken niet hebt gekozen, of hebt geprobeerd, hoeft helemaal niet te zeggen dat je het niet kan. Als ik jou was zou ik proberen om in vwo-5 in te stromen, met n&g, en dan je vwo halen. vaak kun je dan zoor een aantal vakken al behoorlijk veel vrijstellingen krijgen (ma1,anw, evt gd, fa1/du1), dan is de kans het grootst dat je ook wordt toegelaten. bovendien weet je dan zeker dat je een goede basis hebt!

grtz. htJ

Re: Geneeskunde studeren

Ik vroeg me ook af wat dit voor nut heeft. Want om biologie te gaan studeren moet je ook een vwo diploma met die specifieke vakken halen. Ik wil zelf ook heel erg graag geneeskunde gaan studeren. Ik zit nu in me HBO-v propedeuse jaar. Ik dacht er via deze weg te komen. Maar geneeskunde kan je enkel gaan studeren als je je vwo hebt met die vakken. Ik zou die vakken wel kunnen gaan halen bij het James Boswell instituut. Dit is alleen onwijs duur, en dan loop je nog een hele grote kans dat je bij de loting afvalt.

ik hoop dat iemand hier met DE oplossing komt.

Re: Geneeskunde studeren

Precies Daffie, DE oplossing zou eens moeten komen. Anders ben ik duizenden (!) euro's kwijt om de vakken in te halen die ik niet heb gehan op de middelbare school (via james boswell instituut). Dat is enorm balen. Want ook al doe ik het, dan nog weet ik niet of ik geneeskunde kan gaan studeren. En VWO is al helemaal geen optie voor mij omdat ik deze vakken niet op havo-niveau heb gehad, dus word ik er ook niet toegelaten. De motivatie is er dus wel, maar geen moegelijkheden wat dit betreft.

Trouwens, ik hoorde dat een HBO-p juist een hogere kans geeft om toegelaten te worden tot geneeskunde. Althans, dat heeft een studieadviseur van de k.u.nijmegen mij verteld. Een 6,5-7 is immers wel een mooie gemiddelde (op landelijk niveau) lijkt mij.

Maar allemaal, super bedankt voor de adviezen. Hier kan ik heeel veel mee!! Andere adviezen, opmerkingen hoor ik graag!!

Re: Geneeskunde studeren

The fonz schreef:He Sevda,

Ik studeer zelf Tandheelkunde en ik heb ook eerst HAVO gedaan. Ik had net als jij geen zin om VWO te gaan doen. Ik ben toen eens goed rond gaan zoeken om met zo min mogelijk inzet toch het maximale resultaat te halen. Ik ben uiteindelijk dus HLO (hoger laboratorium onderwijs) gaan doen. Dit is echt een onwijs saaie studie maar gek genoeg sluit hij wel perfect aan bij een medische studie omdat je hier wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie krijgt in je eerste jaar. Ik in een jaar mijn P gehaad en ik ben toen ook meteen ingeloot. Misschien dat dit ook wel iets is voor jou. Daar komt nog eens bij dat als je je P hebt je meeloot in een aparte groep die volgens mij gelijk staat aan een 6,5 of 7 gemiddeld op het vwo. Veel succes
ik heb even een vraagje

met alleen een hlo-propedeuse is het toch niet mogelijk om tot de tandheelkunde toegelaten de worden want heb je daar dan geen 4vwo vakken bij moeten halen??

Re: Geneeskunde studeren

Waarschijnlijk wordt je idd niet toegelaten tot tandheelkunde met hbo-l. Je moet ook nog de 4 profielvakken van vwo profiel natuur en gezondheid erbij hebben. Het kan wel zijn dat je evt. een vrijstelling krijgt voor bijv. scheikunde..

Re: Geneeskunde studeren

hai ik heb even gelezen dat sommigen van jullie er toch nog van uit gaan dat je met een hbo propedeuse mee kan doen met inloting voor bijv. geneeskunde....dit kan dit jaar nog maar met ingang van het jaar 2005/2006 wordt t afgeschaft( ik heb het gevraagd aan Ib-groep). Dus zul je een VWO diploma moeten hebben om mee te kunnen doen met inloting!

Re: Geneeskunde studeren

Aangezien ik driemaal ben uitgeloot voor geneeskunde en de toets in België erg moeilijk vond, en bang ben dat ik die niet gehaald heb, vroeg ik me af hoe het in Duitsland zit?

Weet iemand dat misschien? Kan het nergens vinden, zou daar ook een loting of toelatingsexamen zijn?

Hoop dat iemand mij kan helpen,

Groetjes Helene

Re: Geneeskunde studeren

tja, als je het toelatingsexamen al moeilijk vond oet je misschien overwegen om iets anders te gaan doen. Je zult dan uiteindelijk, vroeg of laat, toch moeten afhaken!

Re: Geneeskunde studeren

Dat 'wat anders doen' daar heb je wel gelijk in, ben al derdejaars student bewegingswetenschappen.

Maar ben gewoon benieuwd hoe het in duitsland zit met geneeskunde, dus als iemand mij daar mee kan helpen?

Re: Geneeskunde studeren

Bewegingswetenschappen is ook een mooi vak, zit je in maastricht?

Hoe het in Duitsland eraan toegaat weet ik niet, ik zou gewoon eens bij diverse uni's in dtsland deze vraag voorleggen, ik neem aan dat in september ook daar de colleges beginnen.

Re: Geneeskunde studeren

Nieuwe ontwikkeling op het gebied van de indeling in lotingsklassen

Gelezen op t intrenet:

In die gevallen waarin de aankomende student meerdere (voor)opleidingen met goed gevolg heeft afgerond die toegang geven tot de gewenste HO-opleiding, kunnen studenten tot en met de loting voor het cursusjaar 2004-2005 gebruik maken van een propedeuse en/of einddiploma Hoger Onderwijs (universiteit of hbo),

met het doel in een hogere categorie mee te loten dan op grond van de cijfers op hun middelbare school-diploma mogelijk zou zijn.

Met ingang van de loting voor het cursusjaar 2005-2006 vervalt deze mogelijkheid. In tegenstelling tot wat hier eerder is bekendgemaakt, is er - behalve voor komend studiejaar 2004-2005 - géén overgangsregeling.

Re: Geneeskunde studeren

dat was wat ik zei ja ......

Re: Geneeskunde studeren

Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben dus nu bezig om op VWO niveau te komen voor de n&g vakken en ben dan van plan om ipv examen te doen (want dan moet ik veel meer vakken halen)om te proberen om mee te kunnen doen aan de loting dmv een colloquium doctum.Het enige is dat je dan wel 21 jaar of ouder moet zijn om daar aan mee te mogen doen.

Re: Geneeskunde studeren

Dit jaar was het nog mogelijk om met een propedeuse mee te doen in de loting voor geneeskunde, maar vanaf volgend jaar is dit niet meer mogelijk.

Reageer