Melatonine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Melatonine

hallo, 
ik weet niet zeker of ik dit onderwerp wel bij het goede onderwerp heb gezet, maar omdat het van invloed is op het menselijk lichaam lijkt dit me de beste plek voor deze vraag. 
 
+/- 5mg melatonine werkt binnen 1 uur bij een persoon van 40kg of zwaarder, maar wat zijn de verhoudingen precies als in 1mg/kg lichaamsgewicht. en hoeveel zou iemand van 70kg dan moeten innemen om binnen 10min in slaap te vallen. volgens mijn eigen tabel 30 mg klopt dat een beetje? en is dat niet schadelijk? 
 
 

Berichten: 247

Re: Melatonine

Melatonine wordt niet op gewicht gedoseerd (bij volwassenen). Volgens het Informatorium Medicamentorum (KNMP) is de dosering bij de indicatie "slaapstoornis met slechte slaapkwaliteit": 2 mg 1x per dag 1-2 uur voor het slapen gaan (innemen met wat voedsel gedurende max. 13 weken).

Echter zijn er veel factoren die tot afwijking van deze richtlijn kunnen leiden. Denk aan roken, CYP1A2 interacties, alcohol etc...

Daarnaast is het effect van melatonine waarschijnlijk zeer minimaal. Hierom wordt in de NHG-Standaard Slaapproblemen en slaapmiddelen het gebruik van melatonine afgeraden. Tenzij de patiënt 55+. Bij deze patiëntenpopulatie is een kleine effect aangetoond, dus dan is het te overwegen. Maar hier verschillen de meningen sterk over.

Het moment van inname is trouwens ook niet per definitie een uur voor het slapen. De slaap schijnt het meest bevorderd te worden wanneer de melatonine vijf uur voor het slapen gaan wordt ingenomen.

Voor wat extra informatie zou ik je naar het FK doorverwijzen: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/m/melatonine.asp

Met betrekking tot de overdosering die je aangeeft. Het schijnt dat een dagdosis van maximaal 300 mg geen klinisch significante bijwerking teweeg brengt. Kortom, 30 mg zal niet schadelijk zijn, maar of het ook effectief is. Dat blijft de vraag en onderzoek zal dat nog moeten uitwijzen.

 

Berichten: 16

Re: Melatonine

Owkee ik zal eens even op die site kijken en heel erg bedankt

Berichten: 247

Re: Melatonine

 
Het moment van inname is trouwens ook niet per definitie een uur voor het slapen. De slaap schijnt het meest bevorderd te worden wanneer de melatonine vijf uur voor het slapen gaan wordt ingenomen.
 
Oeps hier ging ik iets te snel. Het beste moment van inname is vijf uur voordat het lichaam zelf melatonine gaat aanmaken. Om dit moment te bepalen is onderzoek nodig in een slaapstoornisbehandelcentrum.

Succes!

Berichten: 12.262

Re: Melatonine

De werking van melatonine als medicijn is uberhaupt niet bewezen. Er is wel een klein effect gevonden op inslaaptijd, maar dat betreft dan mensen boven 55 en is niet bijster overtuigend.

Normale doses voor supplementen zijn hooguit een paar mg in totaal, zeker geen 1 mg/kg of iets in die orde. Niet dat ik verwacht dat het echt gevaarlijk is om een keer pakweg 100 mg melatonine te slikken, zou ik het toch maar afraden.

Hoewel zoiets niet effectief is om je in slaap te brengen loop je bij grote doses wel risico op bijwerkingen, zeker als je ze structureel zou innemen. Melatonine is geen slaapmiddel in de traditionele betekenis - hoeveel je er ook van neemt zal het slaapverwekkende effect niet hetgene zijn dat gevaarlijk is.
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Melatonine

veel mensen schijnen er nachtmerries van te krijgen ook soms hoofdpijn
het schijnt wel effectief te werken om te slapen
dosering verschilt van persoon tot persoon

Berichten: 247

Re: Melatonine

 
veel mensen schijnen er nachtmerries van te krijgen ook soms hoofdpijn
Het ontstaan van nachtmerries door melatonine is naar mijn weten nooit aangetoond. Daarnaast is hoofdpijn één van de meest voorkomende bijwerkingen van melatonine (echter <1% van de patiënten ervaart mogelijk deze bijwerking).

 
 
het schijnt wel effectief te werken om te slapen
Hierover bestaan twijfels, maar dat is hiervoor al genoemd.

 

Berichten: 7

Re: Melatonine

het is een veelgebruikt middel en veel mensen hebben deze sympthomen
dat heb ik niet uit de bijsluiter maar van ervaringen van mijzelf en anderen
ik heb het ook zelf gebruikt tijdelijk je slaapt heel diep en krijgt bizarre dromen
de meest gebruikte zijn de melatonin 5mg TR(time released) van natrol deze zijn alleen online te koop
de 0.2 in de winkel zijn veels te licht die hebben meestal weinig effect
toest gewoon in google melatonine 5mg ervaringen

Berichten: 12.262

Re: Melatonine

Dat soort gebruikerservaringen hebben meestal weinig wetenschappelijke waarde. Je zult ongetwijfeld allerlei anekdotes vinden, maar grondig onderzoek dat een positief effect aantoont zal er denk ik niet tussen zitten.

Het FK is er ook wel duidelijk over: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/m/melatonine.asp
De werkzaamheid van melatonine met gereguleerde afgifte bij patiënten van 55 jaar en ouder met primaire insomnia is beperkt en is in een indirecte vergelijking geringer dan die van de benzodiazepinereceptor-agonisten zoals zolpidem. De Commissie ziet geen plaats voor gebruik van melatonine met gereguleerde afgifte bij deze indicatie.
Dat is feitelijk fraaie taal voor "dit werkt niet". Waarom het middel in europa uberhaupt toegelaten is is me een raadsel. In bijvoorbeeld de VS wordt het alleen (ongereguleerd) verkocht als supplement, niet als medicijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Melatonine

In Nederland koop je ook gewoon melatonine in de Kruidvat hoor...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Melatonine

Nog steeds?

In de afgelopen jaren is het maken van onterechte medische claims voor supplementen verboden. Uiteraard mag het als stof gewoon verkocht worden, maar met een claim als 'voor een goede nachtrust' lijkt me onder de nieuwe regels verboden. Uiteraard mag je wel claims maken voor daadwerkelijke toepassingen, maar verder dan 'als matig contragewicht' kun je denk ik niet gaan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Melatonine

Hoe het qua regels zit weet ik niet, maar het zou 'helpen bij het verkorten van de inslaaptijd', aldus de verpakking:
 
https://www.kruidvat.nl/search?text=melatonine&searchType=manual
 
En ze houden het vrij in het midden zoals: 'voor een gezonde nachtrust'. Tsja, als het niet ongezond is dat middel (wat me ook erg stug lijkt), is het per definitie gezond, dus liegen doen ze niet:
 
https://www.kruidvat.nl/valdispert-nacht-extra-sterk/p/295561/fromsearch
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 247

Re: Melatonine

Volgensmij mag volgens de Europese regels en het oordeel van de Europese autoriteit voor voedselveiligheid die claim niet meer gebruikt worden. De nieuwe verpakking vind je hier: http://zelfzorg.nl/product/sleepzz-melatonine-forte-15-mg/

Zoals je ziet mag de claim dat het de symptomen van een jetlag vermindert (nog) wel gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Melatonine

Zeer matig dat op de site van de Kruidvat nog de oude verpakking staat. Je zou haast zeggen dat het misleidend is...
 
Samen een rechtszaak aanspannen?  :P
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Melatonine

Die oude verpakking kan natuurlijk een oprechte fout zijn, al vind ik de nieuwe niet minder misleiding. Zeker omdat de inhoud van het doosje wordt neergezet als "50 slaaptabletten".

Een rechtzaak aanspannen is hier niet nodig, maar een melding naar de NVWA sturen is denk ik wel een optie.

Denk dat ik dat maar gewoon eens ga doen, mocht je interesse hebben:
https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/Warenklachten_vragen_formulier_v9
Victory through technology

Reageer