Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

in de jaren ' 70 kwamen er meer kantoortuinen, met buroblokken zoals wij dit noemden. Minder kamers en meer buro's met medewerkers in een grote zaal. De buro's werden per 4 of meer tegen elkaar geschoven. Kostenbesparend en ruimtelijk. Echter, er  was een nadeel. Het geluid van de medewerkers was irritand voor de andere blokmedewerkers. Toen al werd er middels geluid e.e.a. gedempt via luidspeakers. zoek eens hier op Google naar dit fenomeen van toen. 

Berichten: 14

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Dank voor alle reacties!

zoals wimwwimw aangeeft in zijn reactie over het verplaatsen van lucht tegen het geluid in, heb ik ook wel eens nagedacht.

Ik denk dat oa een zwakke schakel in ons huis de spouw is. Het is klassiek gebouwd (1937) en toen deden ze grote spouw gaten van 20cm bij 15 cm om de 2 meter in de buiten en binnen muur, om zo de spouw door te luchten alsmede de houtenbalken in dekelder. Ik denk dat hier veel geluid door naar binnen komt en lekker gaat resoneren en staande golven creeert binnen in de spouw, waardoor deze lage tonen uitgestraald worden.

Icm met winwwimw zijnn idee heb ik het volgende uitgewerkt en graag jullie mening hierover.

Op het linker plaatje de vermoedelijke weg van het geluid door de spouw, waarin rood het geluid is en de rode blok de bron (auto).

Op het rechter plaatje is de blauwe lijn de luchtstroom en de blauwe blokken slakkenhuisventilatoren tegen de spouw opening. en blaast lucht richting de straatkant.
spouw.png
spouw.png (35.58 KiB) 2259 keer bekeken
Denkt iemand dat dit principe kan werken? Voordeel hiervan is dat de luchtstroom in de spouw blijft bestaan, en dus beter is als deze spouw dicht te maken, maar hopelijk wel met het zelfde resultaat. Minder geluid in de spouw, en dus geen resonanties en/of staande golven.

Overigens zoals in een reactie gevraagd. Het huis staat op 146 houten palen van 10Meter diep, in veengrond (Zaanstad). Deze staat op de "Kleef". Het huis heeft een buitenmuur van 11 cm (2100kg m/3) een spouw van 5 cm en een binnenmuur van (2100kg m/3) Op de binnenmuur zit 1.5CM Pleister/stuck. 

De spouwgaten zitten op 30cm hoogte vanaf buiten, en de vloer zit op 50cm hoogte. De kelder is 1.50M diep, waarvan dus 50CM boven de grond een 1M onder de grond. Dit is gewoon veengrond.

De desbetreffende weg staat niet op palen gefundeerd maar op 46CM "slak" aldus de gemeente.

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Jouw hypothese zou je m.i. eenvoudig kunnen testen door beide spouwgaten tijdelijk af te dichten.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Als het erom gaat om daadwerkelijk een geluidsprobleem op te lossen, dan zal je toch de meetresultaten en uitgangspunten die gehanteerd zijn, in een meetrapport moeten hebben.
Ook zal je moeten weten wat het geluidsniveaus in de woonruimten is. Je moet daarbij ook de rapporten in de 8 octaafbanden beschikbaar hebben. Ook het onderzoek hoe het geluid binnen komt, komt daarbij aan de orde.
Als de diagnose van het probleem duidelijk is, dan ben je al voor meer dan 50% bij een praktische oplossing.

Voor het meten en bepalen van de gevelbelasting bestaan voorschriften. De manier van meten wordt daarin uitgebreid behandeld (ongeveer 70-80 pagina's). De nieuwe versie dateert van 2012.

Er wordt nu af en toe maar wat geroepen "ik wil dit, en dat" en dan nog "met verkeerde interpretatie" en
vervolgens wordt er gedacht aan "oplossingen".

Ik denk dat een praktische oplossing in de praktijk meestal mogelijk is, maar dan moet je het probleem wat je
hebt, wel duidelijk in kaart (laten) brengen en aangeven.

Dit is een leuke theoretische discussie. In de praktijk los je er in jouw geval weinig mee op,

Berichten: 44

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Door lucht door je spouw te blazen is wel de hele isolatiewerking van je spouw weg. Een spouw werkt omdat er stilstaande lucht in zit. Toegegeven, er wordt een beetje (natuurlijke = thermische) convectie gebruikt om condens af te voeren. Maar als je een slakkenhuisfan tegen je spouw aanzet is dat veel te veel. Maar als je bang bent dat dit een probleem is waarom laat je dan niet je spouw isoleren. Met een (beperkte) ventilatie onder je vloer door houd je je balken droog en je spouw isoleert beter. Zowel thermisch als akoustisch.

Berichten: 14

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Ik zou graag mijn spouw willen isoleren. Echter zeggen een aantal mensen dat het geen goed idee is dit te doen bij een "klassiek" gebouwd huis wegens vochtdoorslag.

De verschillende isolatie bedrijven zien hier natuurlijk geen probleem in, alleen mensen die zich bezighouden met constructie hebben het vaak over dit vocht probleem.

Wat ik wel gelezen heb is dat uit nieuw onderzoek blijkt dat de spouw ivm vochtafvoer overrated is, gezien 98% van het vocht weer via de steen naar buiten gaat. Lijk mij wel dat dit alleen het geval is als de buitenmuur niet geimpregneerd is. 

Hierdoor onstaat er bij mij twijfel over spouw isolatie. Kwa geluid is dit de laatste stap tot rust, ik wil alleen geen constructie problemen veroorzaken.

Om de kelder balken droog te houden, is daar veel luchtverplaatsing voor nodig indien ik deze ventilatoren in de kelder zou plaatsen?

Buitenom dat de thermische werking teniet wordt gedaan dus voor de lange termijn ook geen goede oplossing is, zou de theorie om het geluid "weg" te blazen uit de spouw kans van slagen hebben?

Berichten: 9

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Antigeluid werkt alleen voor geluidsbronnen die (voorspelbare) tonen produceren. Voor ruis zal antigeluid niet goed werken.

Je meldt dat je kamer goed geisoleerd is. Een methode om te controleren of er geen geluidslekken zijn is door een richtmicrofoon met versterker met vaste versterking op een oscilloscoop aan te sluiten. Je kunt dan je gevel aan de binnenkant scannen. Je zou de opstellijg zelfs kunnen ijken wanneer je een bron hebt met bekende geluidsintensiteit.

Een mooi experiment is als je de richtmicrofoon op een pan-tilt unit monteert. Dan kun je met je pc de pan tilt unit laten scannen en tegelijk een geluidsspectrum opnemen. De gegevens kun je dan analyseren door de intensiteit en/of frequentie in helderheid en kleur van een pixel om te zetten. Het zo ontstane geluid-plaatje kun je dan matchen aan een normale kleurenfoto. Het werkt natuurlijk alleen als de bron een beetje constant blijft, anders moet je gaan middelen en worden het hele lange opnamen.

Succes.ermee,

Gerben

Berichten: 9

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Zelf woon ik ook op veengrond. Deze bestaat uit een humuslaag van 50cm een veenlaag van 2.5m, een zandlaag van 50cm, 8m veen en dan de harde zandgrond.

De asfaltweg voor ons huis is gemaakt op een zandbed dat gestort is. Het lis waarschijnlijk gezakt tot op de eerste zandlaag. Toen we het huis kochten was bet gebouwd op 3m lange palen op de eerste zandlaag. We lagen s'nachts mee te hobbelen in ons bed wanneer er een zware vrachtwagen langsreed. Vooral de lage frequenties dreunden door. Inmiddels hebben we het huis opnieuw gebouwd. Het staat nu met 11m lange heipalen op de zandgrond. Geen centje last meer van de weg.

Berichten: 9

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Wanneer alle geluidslekken weg zijn, dan dien je eerst naar je dubbele beglazing te kijken. Ertussen zit een onderdruk die de warmte- en geluidsisolatie verbetert. Je kunt zien dat de dubbele beglazing niet lek is door 's avonds naar de reflectie van jezelf te kijken. Je ziet er als het goed is 4. Bij de rand zie je als er onderdruk is dat 2 reflecties "weglopen". Er bestaat trouwens ook driedubbele beglazing.

Vervolgens kun je naar de spouwmuur gaan kijken. Het is belangrijk voor de geluidswerende werking van een spouwmuur dat er een luchtlaag tussen zit. Deze ontkoppelt de trillingen van de buitenmuur van de binnenmuur. De luchtlaag laten bewegen heeft geen enkel effect. De spouwmuur zou ik niet vullen met isolatiemateriaal. Dan kunnen geluiden gemakkelijk doordreunen en soms slaat vocht ook door. Wat wel helpt is wanneer de binnen- en buitenmuur een verschillende massa hebben. Dan worden de eigenfrequenties van de 2 muren verschillend. Geluiden die gemakkelijk door de eerste muur trillen komen dan moeilijk door de tweede muur heen en vice versa. Daarnaast is het bekend dat "massa dempt". Dus het aanbrengen van een dikke stucklaag op de binnenmuur zal de geluiddempende werking van de hele spouw verbeteren.

Berichten: 14

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

Beste Xyzzy,

Dank voor je antwoord. Een nieuwe buiten en/of binnenmuur gaat er niet inzitten. Wel zit er zoals heirboven staat 2x een halfsteensmuur van 2100KG m3 en zit er een stuclaag van 1.5CM  op. Ook is het glas al vervangen naar:

8mm glas - PVB(A) - PVB(A) - 6mm glas - 24 mm spouw - 6 mm glas - PVB(A) - PVB(A) 4 mm glas. totale dikte 50mm. Dit heeft een Rw van 51dB en is tevens het hoogste wat Saint-Gobain/AGC/Scheuten/Pikkelton kan leveren. Enigste mogelijkheid om met glas hoger te gaan, is dit dubbel uit te voeren met een kozijn op de buitenmuur en een op de binnenmuur. Overigens krijg ik niet het idee dat het hiervandaan komt.

Ook zoals je zelf beschrijft over lange palen op veengrond, dat je geen last hebt van dreunen, heb ik dit ook niet. Wij hebben 146 Palen van 10M diep.

Tevens gaat het om een woonhuis van 990 M3, dus massa zal er wel zijn.

Met dit in het achterhoofd kunnen het mijn inziens maar 3 dingen zijn.

A. Geluid via zolder brengt zoldervloer in beweging en dit is hoorboor.

B. Spouwmuur heeft staande golven

C. Geluid brengt via Kelder de woonkamer vloer in trilling.

Echter zou het niet mooi zijn, om deze barriere al af te vangen voordat deze bij het huis komt. Vandaar mijn vraag ivm innovatie. We kunnen met licht al veel, echter met geluid zijn we naar mijn gevoel wat verder achter, en het wordt hoogtijd om deze achterstand in te halen.

Berichten: 1

Re: Antigeluid tussen Weg en Woonhuis in tuin plaatsen

onder welke naam of waar kan je deze schotels kopen. Wat is de reikweite van deze schotels?
aucke 1947

Reageer