Verdunnen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Verdunnen

Ik heb een geconcentreerde oplossing van 450 g / L van een stof. Hoe moet ik te werk gaan - vertrekkende van deze oplossing - om een eindoplossing te bekomen van 7,2 g / L ? Graag een stap voor stap uitleg. Ik ben geen student, wel een gewone burger met weinig scheikundige ervaring. Bedankt op voorhand voor feedback.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Verdunnen

Die oplossing A bevat in iedere liter 450 g stof.
 
Laten we er vanuit gaan dat je een liter van een oplossing B maken wilt met 7,2 g/L. 
Dan is de opdracht:
Neem een hoeveelheid van de oplossing A die 7,2 g stof bevat en breng dit in iets dat een liter kan bevatten. Vul die aan met oplosmiddel (ik neem aan water) tot 1 L  (bijvoorbeeld een maatkolf, maar zou ook best een maatbeker mogen zijn als het voor thuis is...)
 
Hoe je erachter komt hoeveel oplossing A je moet hebben??? Tsja, daar ga ik je toch op weg helpen en dan kan jij aangeven waar je op komt:
1 L = 1000 mL. Dus oplossing A is 450 g in 1000 mL. Dus 0,45 g in 1 mL. Hoeveel keer past die 0,45 g in de gewilde 7,2 g? Dan weet je dus ook hoeveel mL je hebben wilt van oplossing A.
 
Ik wacht je antwoord af.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Verdunnen

maak bijvoorbeeld gebruik van de VT regel ik verklaar:
 
 
neem ...... ml van de oplossing van 450 g/l en  maak bijvoorbeeld 500 ml met een concentraltie van 7.2 g/l.
 
dan wordt het regeltje:
 
 ....... x450 = 500 x 7.2
' ....ml van 450g/l  komt overeen met 500 ml van 7.2 g/l
 
om te weten wat die ..... waarde is moet je dus 500 vermenigvuldigen met 7.2 en deze bekomen waarde delen door  het getal 450.
 
de waarde die je dan bekomt  is dus 8.
 
dit wil dus zeggen dat je in dit geval: 8 ml neemt van de oplossing van450g/l en dit aanlengt tot je een volume van 500 ml.
 
je moet dus 8 ml nemen van die oploissing van 450 g/ l, en je voegt er dus 492 ml water aan toe . de eindconcentratie is dan7.2g/l
 
____________________________________________________________________________________________________
 
wil je bijvoorbeeld 1 liter maken van 7.2g/   dan hou je hetzelfde formuletje aan : 1000(ml) x 7.2g/l  en dit delen door 450g/l.
de waarde die je dan in totaal bekomt is  16 .
dit wil dan zeggen dat je 16 ml neemt van de oplossing van450g/ en aanlengt tot 1000ml ofte 1 liter. Je moet er dus 984 ml water aan toevoegen.
 
opgelet dit is dus enkel bruikbaar voor waterige oplossingen. wanneer  je echter met dichtheden - visceuse oplosingen en dergelijke ter maken hebt dan is de berekeing wel iets complexer, maar voor waterige oplossingen kan je volgens mij gerust dit VT-regeltje bezigen.
___________________________________________________________________________________________________
 
een andere truuk is: als je van een concentratie van 450  wil overgaan naar een concentratie van 7.2 dan moet je  de oplossing  62.5 keer verdunnen  (450  delen door 7.2=62.5. )
 
neem 1 ml en leng aan tot 62.5 ml
neem 10 ml en leng aan tot 625 ml.
neem 100 ml en leng aan tot 6250 ml
neem 8 ml ( uit ons eerste voorbeeld) en leng aan tot (62.5x8 =500 )  dus leng aan tot 500 ml  dit getal was ook de waarde die we in het eerste voorbeeld hadden vooropgesteld om een dergelijk volume aan te maken.
Dit is volgens mij de makkelijkste manier om te verdunnen.:
 
gesnapt,???

Berichten: 6

Re: Verdunnen

Allemaal bedankt voor jullie reactie. De gemakkelijkste methode is naar mijn gevoel de regel van 3 toepassen x = (1000 x 7.2) / 450 = 16 ml van de geconcentreerde oplossing aanlengen tot 1000 ml (voorgesteld door patrickvda). 

Reageer