Vervanger voor bromphenolblauw als indicator

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Vervanger voor bromphenolblauw als indicator

Ik heb hier een Engelstalig boek bij mij liggen met een uitleg over een zuur-base titratie met bromphenol blauw als indicator.
Als indicatoroplossing wordt gegeven: bromphenolblauw in 0,2% isopropylalcohol.
Ik heb al wat zitten rondkijken op het net maar kan dat natuurlijk nergens vinden.
Bromphenol blauw heeft een omslaggebied tussen 3,0 en 4,6.
 
Mijn vraag is of ik in de plaats van bromphenol ook methyloranje kan gebruiken.
Ik heb het even opgesnord en methyloranje heeft een omslaggebied tussen 3,1 en 4,4.
 
Deze liggen dus zeer dicht bij elkaar.
Indien ik methyloranje wil gebruiken welke oplossing dien ik dan aan te maken en in welk oplosmiddel?
 
 

Berichten: 89

Re: Vervanger voor bromphenolblauw als indicator

Yup, dat kan. Let wel op wat het exacte omslagpunt moet zijn van je vrij zuur titratie. Normaal is dit 4,5 maar dit kan verschillen per zuur/base en per oplossing (dus hoe dit volledige complex reageerd).
 
Let ook op of je dus een zuur of een base titratie doet. Gaan je van zuur naar alkalisch dan kan je methyloranje gebruiken, andersom niet omdat je het omslagpunt dan al voorbij bent. Bij van rood naar geel valt verder het omslagpunt ook minder sterk op.
 
Je kan ook aan broomcresolgroen denken, deze gaat van geel (pH 3,8) naar blauw (pH 5,4). Moet je dus een pH van 4,5 hebben dan moet je aan de gele kant aan gaan titreren.
 
Ideaal is natuurlijk als je ook een pH meter hebt (of strookjes in die pH range), dan kan je die er gewoon naar houden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Vervanger voor bromphenolblauw als indicator

Zoeken op "broomfenolblauw" of "bromophenol blue" helpt ook.
 
http://www.labowebshop.nl/broomfenolblauw-indicator-oplossing-r1/grp/6450
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer