Salaris bij ontslag op staande voet

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 329

Salaris bij ontslag op staande voet

Hallo,
 
Misschien een vreemde vraag. Maar stel nou je hebt 3 weken gewerkt in een periode van 4 weken. In de laatste week word je op staande voet ontslagen. Is de werkgever jou dan nog wel verplicht  om het salaris van de eerste 3 weken uit te betalen? Of hoeft dat niet persé? Het lijkt me wel heel logisch dat dat wel hoort. Maar soms zijn de dingen niet logisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Salaris bij ontslag op staande voet

Wat staat er in het contract dat je hebt getekend over je bezoldiging?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 329

Re: Salaris bij ontslag op staande voet

Inleiding
Het kan voorkomen dat de salarisuitbetaling geannuleerd moet worden. Dit om te voorkomen dat er ten onrechte salaris wordt uitbetaald. Je kunt daarbij denken aan:
  • een situatie van ontslag op staande voet;
  • een rekeningnummer dat in combinatie met de tenaamstelling niet klopt;
  • loonstopzetting bij ongeoorloofde afwezigheid.
 
Annuleren salaris
Om een salaris te annuleren geeft je leidinggevende of de afdeling HR Services de Personeelsadministratie van Genpact schriftelijk een opdracht.
 
Loonstrook
De betaling van het salaris staat los van het versturen van de salarisstrook. Je ontvangt wel gewoon de salarisstrook, waarop zichtbaar is dat de salarisbetaling uitgevoerd zou zijn. Je ontvangt door de annulering echter geen salaris op je bankrekening. Je leidinggevende stelt je op de hoogte wanneer je salaris is geannuleerd.
 
 
Dit is letterlijk uit mijn CAO overgenomen. Het is het enige beetje informatie dat ik kan vinden dat er nog enigszins betrekking op heeft. Maar het wordt heel vaag omschreven (als het aan mij ligt). Er wordt duidelijk gemaakt dat je bij ontslag op staande voet salarisannulering kan krijgen. Maar dan wordt niet duidelijk of dit gaat over uren die nog in het systeem staan, die je eigenlijk zou werken ALS je niet ontslagen was. Of dat het gaat om de uren die je in betreffende periode al hebt gewerkt.
 
EDIT: Hier is een link naar mijn CAO: http://www.werkenindesupermarkt.nl/index.php?id=3

Berichten: 460

Re: Salaris bij ontslag op staande voet

Lijkt me heel simpel.. je moet altijd betaald worden voor de uren dat je gewerkt hebt. De tijd van slavenarbeid is al een tijdje voorbij. 3 weken gewerkt betekent dus 3 weken uitbetalen. Als je werkgever vervolgens nog denkt schade op jou te kunnen verhalen kan hij langs de rechter.

Berichten: 329

Re: Salaris bij ontslag op staande voet

Ja, ik begrijp best dat het logisch is. Ik heb heel veel gegoogled net en kwam alleen op zinnen als. ''Je bent per direct ontslagen voor een dringende reden en krijgt ook direct geen loon meer.'' Daarom kan het misschien verwarrend overkomen.

Berichten: 460

Re: Salaris bij ontslag op staande voet

Vanaf het moment van ontslag op staande voet wordt je niet meer betaald, dat is iets anderes dat de uitstaande schuld (uren) niet meer betaald hoeven te worden. Bij alleen schorsing kan dat zowel betaald als onbetaald zijn, afhankelijk van de situatie en mogelijke schuld werknemer.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Salaris bij ontslag op staande voet

De enige omstandigheden waarin je minder loon zou krijgen dan de uren die je hebt gewerkt:
* door zogeheten schade die op jou wordt verhaald; hiervoor ligt de bewijslast bij je werkgever en moet hij langs de rechtbank;
* als jij sneller opstapt dan het aantal dagen dat er is vermeld in je contract (opzegtermijn van...)
* overuren als 
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Salaris bij ontslag op staande voet

druipertje schreef: Lijkt me heel simpel.. je moet altijd betaald worden voor de uren dat je gewerkt hebt. De tijd van slavenarbeid is al een tijdje voorbij. 3 weken gewerkt betekent dus 3 weken uitbetalen. Als je werkgever vervolgens nog denkt schade op jou te kunnen verhalen kan hij langs de rechter.
Helemaal mee eens!

Als mijn werkgever niet zou betalen, dan krijgt hij een proces van alle kanten!
Als je heb gewerkt voor een baas, dan moet je gewoon betaald krijgen...

Berichten: 36

Re: Salaris bij ontslag op staande voet

Dat hoort volgens mij in het contract te staan. Maar stel voor je word betaalt per 3 uur (bijv.), dan MOET hij je gewoon betalen > als dit niet zo is (zoals druipertje zei: 'Als je werknemer nog zegt schade op jou te kunnen verhalen kan hij langs de rechter').
-May the force be with you!

Reageer