Glycocalyx

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 216

Glycocalyx

In de onderstaande foto staat een uitvergroot celmembraan afgebeeld. Wat betreft de (groene) koolhydraatketens, doelt men hier eigenlijk op de glycocalyx? Zoja, is deze per definitie aanwezig op elk celmembraan?  In het handboek spreekt men voornamelijk (enkel) over de glycocalyx bij bacteriën, dit roept wat verwarring op.

 
http://postimg.org/image/br1zfpe8z/
 

Opmerking moderator

TIP: afbeeldingen gehost op externe filehosts hebben de neiging over enige tijd ontoegankelijk te worden, wat de waarde van een topic voor de toekomst ernstig aantast.
 
We willen iedereen dan ook vriendelijk verzoeken om verklarende afbeeldingen rechtstreeks als bijlage in het bericht in te voegen. Dat is trouwens niet meer werk dan uploaden naar tinypic of imageshack etc. Een eenvoudige handleiding daarvoor is beschikbaar.
 
 
 
membraan.jpg
membraan.jpg (23.88 KiB) 3429 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Glycocalyx

Een glycocalyx is zeker niet per definitie aanwezig op elk celmembraan. Even cru gezegd zal je die structuur niet vinden op celmembranen van planten als bv. tarwe (zie Afbeelding)
 
Ook zal ik niet verwachten dat deze structuur bij alle bacteriën aanwezig zal zijn. Met name het grote verschil tussen gram positief en gram negatief, maar ook door de grote verschillen tussen de soorten (thermofiele Alicyclobacillus acedoterristes heeft bij mijn weten een compleet andere structuur dan jouw afbeelding omschrijft.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Glycocalyx

Zo te zien worden in dit plaatje heel schematisch de belangrijkste bestanddelen van de celmembraan afgebeeld: de bilaag uit fosfolipiden en cholesterol, het structurerende netwerk van actinefilamenten (de oranje 'draden') en een aantal membraaneiwitten, die op veel manieren in en aan de membraan kunnen zitten. Sommige eiwitten spannen de hele membraan en hebben dus een intracellulair domein, een transmembraan domein en een extracellulair domein. Veel van deze integrale membraaneiwitten zijn geglycosyleerd: ze bezitten covalent gebonden koolhydraatketens, die altijd aan de extracellulaire kant zitten. Dit zijn de groene koolhydraatketens van het plaatje.
 
De glycocalyx wordt enerzijds gevormd door deze koolhydraatketens van glycoproteïnes en anderzijds door de koolhydraatketens van glycolipiden, gesecreteerde eiwitten en proteoglycanen. Of de glycocalyx altijd per definitie aanwezig is, weet ik een stuk minder zeker. Om de meeste dierlijke cellen en veel bacteriën in ieder geval wel.
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde; in de praktijk niet.

Reageer